Sinds 2005 verzorgt 2moso import en exclusieve distributie in de Benelux van internationale A-merken op het gebied van sportaccessoires, met name voor wielrennen en hardlopen. Al begon oprichter René Knierim ooit met het importeren van Apple-accessoires. Daarbij kreeg hij al snel hulp van zijn moeder Ellis van Baalen, et voilà, de bedrijfsnaam 2moso (‘mother son’) was geboren. BikesBusiness sprak met Job Pijpers, commercieel directeur van 2moso, over pionieren en de nieuwste wielrenaccessoires.
Tekst: Amélie Dufour
Beeld: Leon van Bon
Vooral de laatste zes jaar verlaat 2moso steeds meer de mobiele hoek, om zich in toenemende mate te richten op de sport- en wielerbranche. “We koppelen steeds meer merken aan ons. Waar we vroeger vooral zelf op zoek gingen, worden we nu ook regelmatig benaderd door merken. Dat komt zeker ook door onze unieke dealerapproach: we zijn heel erg op de branche gericht. We nemen nu ook afscheid van algemene spelers als Coolblue om te focussen op de gespecialiseerde fietsretailer. Daar is de vereiste productkennis aanwezig die essentieel is om de klant mondeling en fysiek maatwerk te kunnen leveren. We groeien hard, in de hele Benelux. Zo tekenden we afgelopen zomer nog een contract met de Dynamo
Retail Group, een inkooporganisatie met ruim 800 aangesloten winkels.”
Wahoo: indoortrainers & fi etscomputers
2moso durft veelbelovende, nog onbekende merken naar de markt te brengen. “We hebben de afgelopen jaren goed geleerd om te pionieren met onbekende merken. En daar worden we dan ook steeds beter in”, vertelt Job daarover. Een mooi voorbeeld is het Amerikaanse merk Wahoo, dat in 2012 startte met slechts één product om sportsensoren te verbinden met de smartphone. Oprichter René liep er tegenaan toen hij nog vooral in de mobiele accessoires zat. Hij besloot het merk als eerste in Europa te introduceren. Met succes: inmiddels is Wahoo een internationaal bekend merk en internationaal marktleider op het gebied van indoortrainers in de wielerbranche. Job: “Wij zijn by far de grootste distributeur van Wahoo in Europa. We hebben dan ook veel retailervaring en weten wat we doen. De fietsbranche is ook enorm veranderd. Vroeger was de winkelinrichting vrij statisch, nu gaat het veel meer om de beleving. Daar denken wij graag in mee.”
Naast indoortrainers, staat Wahoo ook bekend om de fietscomputers. Met schermen die in alle weersomstandigheden goed zichtbaar zijn, gemakkelijke installatie én gebruik door de koppeling van een mobiele app en een route die op een gemakkelijke en duidelijke manier te volgen is. Daarnaast heeft Wahoo verschillende sensoren die weer makkelijk te koppelen zijn aan de fietscomputer in het assortiment, zoals een cadanssensor en een snelheidssensor.
Speedplay: hoogwaardige pedalen
Sinds 2019 is Speedplay onderdeel van Wahoo. Job: “De nieuwe Speedplay pedalen zijn dermate doorontwikkeld en daarom gelijk al heel succesvol.” Alle Speedplay pedalen zijn licht, aan twee kanten inklikbaar en hebben uitgebreide mogelijkheden qua afstelling. Zeker sinds de overname door Wahoo wordt gezocht naar ontwikkeling en verbetering om zo tot het meest geschikte wielrenpedaal op de markt te komen.
Het artikel gaat verder onder de foto
4iiii: meten is weten
“Vroeger was het een kleine niche, maar tegenwoordig wil iedereen meten en weten. Niet alleen de profs, maar ook de amateurwielrenners. Bovendien wordt er nu veel meer geld uitgegeven aan racefietsen en bijbehorende accessoires. Dat is voor een deel status, maar ook gewoon omdat mensen graag op wattage willen trainen en vergelijken”, vertelt Job. 4iiii Innovations heeft hiervoor de technologieën in huis. 2moso vertegenwoordigt 4iiii in de productcategorieën vermogensmeters en hartslagmonitoren.
AfterShokz: veilig muziek luisteren
“AfterShokz waren we eerder al eens tegengekomen in Las Vegas, maar ze haken nu aan op het succes van Wahoo”, vertelt Job. Het gaat hier om headphones waarbij de geluidsbron rust op de jukbeenderen, en het geluid dus niet direct de gehoorgang ingaat. “Buiten fietsen met oordopjes is gevaarlijk, je hoort het omgevingsgeluid niet. AfterShokz lost dat op doordat het oor helemaal vrij blijft voor omgevingsgeluiden. Afgelopen november begonnen we met het distribueren van één model, vanaf april zullen we alle modellen leveren. Het is een mooi,
inventief product: we leveren graag een steentje bij aan verkeersveiligheid.”
Megmeister: geavanceerde sportkleding
Pionieren doet 2moso nog altijd. Job: “Kledingmerk Megmeister is het Wahoo van vijf jaar geleden. Het is high end onderkleding, uit de koker van een Nederlandse ingenieur die onder andere voor Nike werkte, maar nu voor zichzelf is begonnen omdat hij het ultieme product wilde maken. We zijn dit merk nu langzaam aan het introduceren, het is echt een beetje ons kindje dat we zien opgroeien.”
Rokform: stevige telefoonhouders & hoesjes
Als laatste noemt Job het merk Rokform, dat perfect de oorspronkelijke mobiele en huidige sportieve focus bij elkaar brengt. “Rokform maakt telefoonhoesjes die je aan je stuur kunt bevestigen met een sterke magneet, hierdoor zit hij ontzettend stevig aan je stuur. Oorspronkelijk ontwikkeld door een partij die van motormerk Harley Davidson de vraag kreeg voor betere stuurhouders voor motoren. De zijstap naar mountainbike, ook nogal hobbeldebobbel, was al snel gemaakt. Het is gewoon een simpel en goed product, op alle soorten fietsen inzetbaar en het beste wat je in deze categorie kunt krijgen.”
Kijk voor meer informatie over deze én de andere merken die 2moso distribueert op de website.
2moso, Zwarte Zee 2, 3144 DE Maassluis.
sales@2moso.com & 2moso.com