Voor wie fietsen op twee wielen niet meer mogelijk is, biedt fietsen op vier wielen een uitkomst. Of beter gezegd: dé uitkomst. Deze groep mensen kan op de 4Wieler weer genieten van een dagelijkse fietstocht. Zo komen zij weer in beweging en, misschien nog wel belangrijker, herwinnen zij een groot deel van hun zelfstandigheid. Beide aspecten zijn van grote waarde voor de fysieke en mentale gezondheid van mensen. BikesBusiness sprak met Robert van Hees, eigenaar van 4Wieler.nl over wat een vierwieler voor mensen kan betekenen en over de plannen voor 2022.
Robert kijkt terug op een jaar vol vernieuwing: “We hebben het afgelopen jaar grote stappen gezet om te komen tot een nog betere marketingstrategie. Daarvoor hebben we branding- en positioneringsonderzoek verricht. Dit heeft geleid tot een nieuwe huisstijl, die uniform en aansprekend is en die je terug kunt zien op de nieuwe website en in de nieuwe folders.”
Tekst: Erik van der Does de Bye
4Wieler Innovatie & Expertise Centre
De ‘overstap’ naar een 4Wieler is als het ware een reis. De klant heeft een 4Wieler gezien en heeft misschien ook wel even met de bestuurder gesproken. Of de klant heeft de 4Wieler gezien in een advertentie of op internet en neemt contact op met 4Wieler. Robert: “Vanaf het allereerste contact moet elke stap kloppen. Veel informatie staat op de website. Na een kort telefonisch gesprek sturen we een mooie map met overzichtelijke informatie die alles over de 4Wieler duidelijk maakt. Daarna kan de klant een afspraak maken bij het 4Wieler Innovatie & Expertise Centre in Leiden.” Het 4Wieler Innovatie & Expertise Centre is een veilige locatie waar u uitgebreid wordt voorgelicht over het rijden op een 4Wieler. Na deze instructie kunt u in de beslotenheid van de locatie een proefrit maken. Een 4Wieler rijdt totaal anders dan een tweewieler en biedt veel meer stabiliteit dan een driewieler. “Waar u op de fiets en op een driewieler steeds uw evenwicht moet behouden door middel van bijsturing, is dit bij een 4Wieler niet het geval. Het is in feite een nieuwe manier van fietsen.”
Voor iedereen toegankelijk
Veel mensen die bij 4Wieler voor het eerst op een 4Wieler stappen zijn bij het ‘traditioneel fietsen’ ten val gekomen en durven sindsdien niet meer te fietsen. Hierdoor zijn zij niet alleen een belangrijke vorm van bewegen kwijtgeraakt, maar in veel gevallen ook een deel van hun zelfstandigheid. “Deze mensen zijn bang geworden om nog een keer te vallen,” vertelt Robert. “Het wegnemen van deze angst is één van de belangrijkste onderdelen bij de instructie voor het rijden op een 4Wieler.” Hij geeft aan dat deze vorm van fietsen voor vrijwel iedereen toegankelijk is: “Uit ervaring weten we dat 99 procent van de mensen na een goede uitleg met een 4Wieler veilig de weg op kan. Eigenlijk hoef je alleen maar rechtop te blijven zitten en te trappen. Met een 4Wieler kun je niet vallen.”
Ontwikkeling
4Wieler heeft een sterke ontwikkeling doorgemaakt, waar de nieuwe huisstijl en website slechts onderdelen van zijn. “De omzet is in 2021 verdubbeld. Daarnaast hebben we een fabriek in Roelofarendsveen in gebruik genomen, waar we nog steeds nieuwe vakkrachten kunnen gebruiken.” De publiciteitscampagne blijft doorgaan, maar anders dan voorheen. “We willen onze doelgroep beter bereiken door ook de behandelaars uit te nodigen: huisartsen en fysio- en ergotherapeuten, specialisten op het gebied van geriatrie en revalidatie. Zij kunnen hun patiënten wijzen op de 4Wieler en het past ook in een leefstijl programma.” Ook richt 4Wieler zich op de consument zelf. “Stap op tijd over, wacht niet tot uw 85ste of op valpartijen.” Hiermee brengt 4Wieler het bestaan van een veilig alternatief voor de fiets onder de aandacht, maar doet deze onderneming ook aan preventie. Robert heeft een missie met 4Wieler: “We willen mensen hun vrijheid en zelfstandigheid op het gebied van mobiliteit teruggeven. En weer laten genieten van echt veilig fietsplezier, zonder dat ze bang hoeven te zijn om te vallen.” •