Het gebruik van functie-specifieke zones, de optimalisering van de krachtoverbrenging en de technisch optimale pasvorm zorgen voor een opmerkelijke stevigheid en het hoogste comfort voor alle rijders
De S-PHYRE Road Competition-wielrenschoen van Shimano, die sinds zijn introductie in 2017 naar talloze overwinningen in de wielerwedstrijden op het hoogste niveau is gereden, is bedoeld voor degenen die het beter willen doen dan de rest. De nieuwe versie van 2021 combineert een innovatief ontwikkeld design met materialen van een nog hoger niveau om een schoen te creëren die zich het meest in zijn element voelt wanneer hij als eerste over de finish komt – dit is recentelijk aangetoond door Wout van Aert in Milaan-San Remo 2020, die hij glansrijk won.
Kenmerkend voor alle S-PHYRE-wegschoenen zijn onder andere het verstevigd microvezelleer, vervangbare hielkussens, low-profile BOA-verstelknoppen en een Dynalast-pasvorm. Echter, het is de technische- en designontwikkeling die de nieuwe RC902 tot een opvallende schoen maakt.
Deze nieuwste uitvoering van SHIMANO’s S-PHYRE wielerschoen richt zich op drie ontwerpgebieden – functie-specifieke zones, optimalisering van de krachtoverbrenging en een technisch optimale pasvorm – om een platform te bieden aan toonaangevende prestaties.
Fietsschoenen zijn meer dan alleen maar schoenplaten om mee op een pedaal te trappen – elke schoen heeft de juiste combinatie van ondersteuning, beweging en comfort nodig voor het beoogde gebruik en voor de beoogde rijder. Het bestuderen van de trapdynamiek en de voetbeweging van wielrenners op het hoogste niveau, heeft Shimano in staat gesteld om functie-specifieke gebieden van de nieuwe RC902-schoen te creëren, waarbij een technische puzzel is opgelost door gebruik te maken van met gaas en kunstleer versterkt bovenmateriaal, om de pasvorm, stijfheid, flexibiliteit/elasticiteit en het ademend vermogen te maximaliseren.
Naast het gebruik van SHIMANO’s carbonvezelzool van het maximale niveau 12, is de krachtoverbrenging geoptimaliseerd door het gebruik van de nieuwe anti-twist stabilisator hielcupvorm van de RC902. De voet- en trapbewegingen van professionele rijders zijn geanalyseerd om de krachten te bestuderen die tijdens explosieve versnellingen worden uitgeoefend. Dit heeft in een opnieuw ontworpen hielcup geresulteerd met een combinatie van flexibele en stijve materialen die zijn gemaakt om de intense verdraaiingskrachten, veroorzaakt door explosieve acceleraties, te kunnen weerstaan.
Tenslotte, was de techniek die nodig was om de perfecte pasvorm voor alle maatvariaties te creëren (met inbegrip van reguliere maten, halve maten, brede maten en damesmaten) een andere gecompliceerde puzzel om op te lossen. Een nieuw 360° Surround Wrapping bovenstuk wikkelt de voet van bovenaf in een soort ondersteunende cocon rondom de buitenzool, waardoor alle rijders een opmerkelijke stevigheid en ultiem comfort krijgen.
Het RC902-sluitsysteem is voorzien van BOA Fit System Li2 verstelknoppen voor een dubbele aanpassingsmogelijkheid en heeft de binnenzool een Silvadur Stay-Fresh behandeling ondergaan om ervoor te zorgen dat de schoenen langer fris blijven ruiken. De RC902 is verkrijgbaar in blauw, zwart, wit of een rode versie.
De RC902 heeft een doelgewicht van 235 gram en is verkrijgbaar in de maten 36 tot 48 en vier kleurvarianten. De specifiek voor vrouwen ontwikkelde RC902-W is verkrijgbaar in het wit en heeft een smallere leest en bovenkant en is leverbaar in de maten 36 tot 44.
RC902 IN DE TOUR DE FRANCE
Een aantal renner rijden tijdens de Tour de France al met de RC902.
Visma Jumbo: Wout van Aert, Sepp Kuss en mogelijk Robert Gesink
Team Sunweb: Cees Bol, Nikias Arndt en Marc Hirshi
Arkea / SAMSIC PRO Continental: Warren Barguil, Diego Rosa en Winner Anacona