In een jaar tijd van een idee naar een bloeiend bedrijf met uitbreidingsplannen. Dat doet Airolube uit Stadskanaal met producten die je nodig hebt voor het reinigen en smeren van je fiets. En dat doen ze zo duurzaam mogelijk. Dat betekent bijvoorbeeld zonder aardolie.
Tekst: Lisa Mooijman
Tijdens een onderhoudsbeurt van een sportfiets in 2016 beseften de oprichters dat zelfs een onschuldige handeling zoals wassen en smeren van een fiets een fikse belasting voor het milieu betekent, en schadelijk is voor mens en dier. “Kijk maar naar de teksten achterop de reguliere flessen. Dat belooft weinig goeds,” zegt woordvoerder Jorrit Pepping. “Dat willen wij beter doen, en dan begin je met plantaardige grondstoffen. Dit is het begin van het einde van het aardolietijdperk, en daar moet je als bedrijf gewoon in mee. We begonnen twee jaar geleden met luchtgedreven spuitbussen, zonder drijfgassen dus, met diverse pasta’s en kettingolie. De grondstof daarvoor komt voornamelijk uit het koolzaadveld dertig kilometer verderop. Dan heb je dus ook meteen korte aanvoerlijnen die je product nog milieubewuster maken.” Het idee en de eerste producten werden direct goed ontvangen, maar de verpakkingen en formules bleken volgens Jorrit nog ruimte te bieden voor verbetering. “Dat hebben we opgepakt en van daaruit hebben we de producten doorontwikkeld. We hebben de lijn meteen ook uitgebreid met nieuwe producten. Nu hebben we dus een complete productlijn voor effectief en duurzaam fietsonderhoud.” Die lijn heeft alles. Van plantaardige oliën en wax voor het smeren van kettingen tot verschillende pasta’s voor het monteren van onderdelen, of het smeren van kogellagers. Airolube heeft ook middelen om de ketting te ontvetten of het frame schoon te maken. Alle ingrediënten zijn van natuurlijke oorsprong, en dus biologisch afbreekbaar. “En ook de verpakkingen zijn duurzamer,” stelt Jorrit. “Onze verpakkingen zijn gemaakt van plastic dat geheel recyclebaar is. In 2022 zullen we overstappen naar gebruik van gerecyclede plastic verpakkingen. Deze zullen dan gefaseerd worden ingevoerd. We gaan dus steeds meer deze verpakkingen gebruiken, tot we helemaal zijn overgeschakeld.”
Eigen netwerk
Airolube begon in eerste instantie met de verkoop in het eigen netwerk en bij winkels in de buurt. Eind 2020 lanceerde het bedrijf de hele verbeterde lijn onderhoudsproducten. En toen ging het hard. Vijf groothandels deden meteen al mee. Sindsdien groeit de bekendheid van Airolube, en de daarbij behorende vraag, iedere maand verder door. “We hebben steeds nauw contact met de groothandels, zodat we iets kunnen doen met hun feedback. Dat kan snel, want we hebben een eigen laboratorium met technische mensen en chemici. Als er iets moet gebeuren kunnen we dus meteen schakelen.” Om de bekendheid van Airolube een boost te geven startte het bedrijf vorig jaar met complete onderhoudspakketten. Met emmers, borstels en sponzen, oftewel producten die naast vloeistoffen en pasta’s nodig zijn voor het onderhouden van de fiets. En ook die pakketten worden meteen goed ontvangen.
Buitenland
Het bedrijf doet momenteel goede zaken in de Benelux. Dit jaar staat de uitbreiding buiten België, Nederland en Luxemburg op stapel. “We beginnen met een aantal Alpenlanden. “Daar is wielrennen en mountainbiken natuurlijk heel groot,” vult Jorrit aan. “De markt in deze landen is dus ook groot, en we zien daar dus ook goede kansen voor onze duurzame producten.” Jorrit benadrukt dat naast duurzaamheid ook veiligheid een grote rol speelt. “Met de traditionele producten moet je vaak voorzichtig omgaan. Zo moet je goed opletten dat je producten met drijfgassen alleen buiten gebruikt. Maar als het koud is, of slecht weer, gebeurt dat soms niet, met alle risico’s van dien. Onze producten hebben die schadelijke stoffen niet. Je zet dus een grote stap in zowel duurzaamheid als veiligheid voor de mensen die ermee werken. En dat wordt gelukkig gezien.” •