Hoe zet je een product succesvol in de markt? Er is geen formule voor, maar in zijn boek
Dossier Yepp laat ondernemer Michel Krechting zien hoe hij het heeft aangepakt
Het kan altijd beter. Met die filosofie liet industrieel ontwerper en ondernemer Michel
Krechting een nieuw fietszitje ontwerpen. In zijn boek Dossier Yepp beschrijft hij op
inzichtelijke wijze de boeiende weg van het oorspronkelijke idee tot het uiteindelijke succes.
Hoewel het ondernemerschap hem niet van huis uit was ingegeven, werd hij het wel, en niet
zonder succes. Na enkele leidinggevende posities besloot hij op 55-jarige leeftijd het grote
avontuur aan te gaan. Hij had al ervaring opgedaan met het ontwerpen van producten in de
tweewielerindustrie en besloot zijn geluk te beproeven met een revolutionair nieuw fietszitje.
Krechting: 'Veel mensen verklaarden mij voor gek, maar ik was en ben ervan overtuigd dat er
altijd plek is voor goed ontworpen producten die in een behoefte voorzien.'
In zijn boek beschrijft Krechting het ontstaan van zijn idee voor het fietszitje Yepp, de
transitie en oprichting van de onderneming, de designpuzzel tijdens het ontwerp van het zitje
en de moeite die het kostte om het succesvol in de markt te zetten.
Dossier Yepp is een ondernemersverhaal pur sang, van iemand die niet opgeeft voordat hij zijn dromen heeft verwezenlijkt. Krechting: 'Als ondernemer moet je heilig geloven in wat je doet. Doorbijten als anderen zouden opgeven en altijd net wat harder lopen.'
Het bijzonder fraai vormgegeven boek Dossier Yepp is even uniek als het zitje omdat het rijk
geïllustreerd is met foto's en documenten die de geschiedenis van het zitje en de ervaringen
van de auteur als ontwerper en ondernemer laten zien. Auteur Krechting heeft zijn boek naar
eigen zeggen niet alleen geschreven voor vormgevers en ondernemers, maar ook voor
studenten, ontwerpers, twijfelaars, zoekenden en iedereen die geïnteresseerd is in de
achtergrond van een bijzondere Nederlandse gamechanger.
Zie ook het promotiefilmpje: https://youtu.be/ttIbVmnHWcg