Fietsenwinkel lanceert ‘tip tool’ om werkgevers te inspireren
De Antwerpse fietsenwinkelgroep Fietsen De Geus lanceert op vrijdag 4 maart Veloplan, een B2B-scale-up met het doel om zoveel mogelijk werknemers van kmo's op de fietste krijgen. Via veloplan.be/tip-tool kunnen werknemers hun werkgever een duwtje in de rug geven. Zaakvoerder Thomas Vanderhoydonck: 'Als je wilt dat je baasinvesteert in bedrijfsfietsen, vul je zijn of haar contactgegevens in, waarna wij er alles aan zullen doen om je baaste adviseren over de verkoop, leasing en financiering van bedrijfsfietsen.' Vanderhoydonck benadrukt dat Veloplan niet alleen fietsen levert, maar ook een 360°-scan van de behoeften uitvoert: 'We merken dat kmo's door een tekort aan kennis niet beginnen met fietsen in hun bedrijf. Onze 40 jaar lange expertise vult die kennis aan met advies op maat. De tip tool kan een waardevolle eerste stap zijn.'
Krappe arbeidsmarkt: fietsen inzetten om medewerkers aan te trekken
Vanderhoydonck, die sinds 2012 Fietsen De Geus leidt, benadrukt waarom Veloplan precies op het juiste moment in het leven geroepen is: 'Veel Antwerpse bedrijven hebben gezien de krappe arbeidsmarkt moeite om vacatures ingevuld te krijgen. Er zijn veel jobs en weinig kandidaten. De kandidaten zijn bovendien erg kritisch: jongere generaties vinden het belangrijk dat een toekomstige werkgever een duurzame missie heeft.' Kmo's gebruiken een fietsplan daarom steeds vaker in hun employer branding om sneller nieuw talent te vinden. Veloplan noemt ook gezondere medewerkers en beduidend lagere vervoerskosten als redenen voor Antwerpse kmo's om een op maat gemaakt fietsplan te lanceren.
Van analyse tot onderhoud
De ambitie met Veloplan is om bedrijven van a tot z te ontzorgen: van analyse over fietsen tot onderhoud en andere service. De scale-up helpt bij elk aspect: fiscaliteit, groene kredieten, een cafetariaplan, het creëren van een interne fietscultuur, het installeren van fietsenbergingen. Veloplan onderscheidt zich hierbij door volledig neutraal advies te geven. Het bedrijf is niet verbonden aan één specifieke financiële partner. Als leasing bijvoorbeeld niet de meest interessante oplossing lijkt voor een kmo, kan Veloplan dat gewoon zeggen.
Onderzoek heeft het bewezen: werknemers willen fietsen
HR-gigant SD Worx heeft voor hun studie Mobiliteit uit 2022 overtuigende cijfers gevonden wat betreft de bereidheid van Vlaamse werknemers om op de fiets naar het werk te gaan:
• 27% van de werknemers zou de fiets nemen als ze daarmee even snel op het werk zijn als met de auto.
• 9,8% van de werknemers zou de fiets nemen als de werkgever er één aanbiedt.
• 46% van de werknemers werkt binnen 10 km van het werk, wat als de ideale maximum afstand wordt
gezien om op de fiets te pendelen.
Lancering op Employee Appreciation Day: Mobiliteit aanbieden is waardering
Het is geen toeval dat Veloplan op 4 maart, op Employee Appreciation Day, wordt gelanceerd. Deze feestdag wordt inmiddels ook door steeds meer Belgische bedrijven in acht genomen om waardering te tonen aan hun medewerkers. Vanderhoydonck: 'Niets is respectvoller richting je collega's dan hen op een duurzame manier mobiel te maken middels met goede bedrijfsfietsen. Onze hoop is dat binnenkort elke Antwerpse werknemer op de fiets zit.'