Een fiets die zo sterk is dat je er met een tractor overheen kunt rijden. Eentje waar je jaren plezier van zult hebben, of je nu groot, klein, oud, jong, dik of heel dun bent, stadsfietser bent of veel door de natuur fietst. Dat zijn de fietsen van Azor, die je zelf naar eigen smaak kunt samenstellen.
Tekst: Lisa Mooijman
Azor bestaat volgend jaar 25 jaar. In die tussentijd is er veel gebeurd. “Het lijkt wel een film,” zegt oprichter Jan Rijkeboer. BikeBusiness ging de interessantste scènes af.
Oersterke superfietsen
Azor is vooral bekend van de bakfietsen van Bakfiets.nl, de witte fietsen van Park de Hoge Veluwe en de fietsen waar de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht van gebruikmaken. Het bedrijf maakt geen reclame, loopt geen beurzen af, maar heeft in Nederland een
unieke marktpositie en exporteert inmiddels naar 15 landen in de EU, Amerika, Australië en zelfs Afrika. Jan weet nog hoe het begon. “In 1997 startte ik met mijn toenmalige compagnon omdat we in de grote fietsenfabriek waar wij werkten niet tevreden waren. Dat kan beter, dachten we.” Het tweetal begon in Hoogeveen in een klein pandje op een bedrijventerrein. Ze deden alles zelf. Als de telefoon ging, legden ze het gereedschap even neer en ’s avonds regelden ze de papierwinkel. Als ze fietsen wilden verkopen aan fietsenmakers, viel meteen de helft van de productie weg.
Het eerste idee was een A-merk fiets maken voor een scherpe prijs. Maar dat bleek onbegonnen werk. “Er was wel veel vraag naar oersterke superfietsen. Fietsen die niet snel roesten, met onderdelen die haast niet stuk gaan, en met extra sterke wielen. Dat moest het worden, vonden we.” Dat concept bleek een schot in de roos. Het ging al helemaal snel toen het bedrijf klanten de fiets ook nog eens grotendeels zelf liet monteren. Azor besloot om ook de productie daarop af te stemmen.
Eigen inzicht
De fietsen van Azor koop je uiteindelijk bij de betere fietsenzaak. Ook als je ze online naar eigen smaak en inzicht bestelt. Want zo’n fiets, en zeker deze, kun je volens de Azor-oprichter niet verkopen zonder een ‘techneut’ ertussen. “Fietsenmakers geven goed advies, en daar kun je als consument van profiteren. Mensen kunnen soms een fiets samenstellen die helemaal niet bij ze past. Een fietsenmaker ziet dat en kan helpen bijsturen en bijstellen.” Een klant die een fiets heeft samengesteld kiest zelf meteen ook een fietsenmaker. Die zorgt voor een proefrit op een vergelijkbaar model. De fietsenmaker stelt vragen als: wat ga je doen met de fiets? Is de framemaat goed? Heb je meer accessoires nodig of juist minder? Jan Rijkeboer noemt dat ‘de verzekeringspolis voor de consument, tegen boze klanten en slechte reviews’. Aan de site heeft het bedrijf lang gewerkt. Het ziet er weliswaar simpel uit, maar dat is het volgens Jan Rijkeboer niet. “Er zit een enorme kennis en logistiek achter. Je hebt veel kennis nodig om een goede fiets in elkaar te zetten op basis van individuele wensen. Dat proberen we op de website om te vormen tot iets begrijpelijks.
Is dat niet duur?
“Nee hoor,” lacht Jan. “Het is wel arbeidsintensief, maar we blijven betaalbaar omdat we bijvoorbeeld geen grote marketingafdeling hebben. Uiteraard besteden we aandacht aan een goede presentatie op internet en kijken we naar de reviews, maar verder verkoopt het zichzelf en hebben we veel profijt van mond-tot-mondreclame.” Intussen is het bedrijf toch fors gegroeid. Rijkeboer kocht zijn compagnon uit en nu huizen ze een paar straten verderop op datzelfde bedrijventerrein in Hoogeveen als waar ze begonnen, maar dan in een groter pand met zeker veertig medewerkers. Ze worden gesteund door een groep visueel gehandicapte medewerkers van Koninklijke Visio in Echten. De afdeling met tien mensen zet sturen en spatborden in elkaar en ze doen ook veel andere klusjes. Dat begon allemaal bij Patrick, die intussen al 24 jaar bij het bedrijf werkt. “Hij belde met de vraag of ze iemand nodig hadden. Ja hoor, zei ik. Maar ik ben wel blind, meldde hij. In eerste instantie wist ik niet wat ik ermee aan moest. We zijn gaan praten en besloten dat we het eerst een tijdje gingen proberen. En al snel waren al mijn twijfels weggenomen.”
Roeien met de riemen
Volgens Rijkeboer kwam het bedrijf er tijdens de lockdowns weer achter hoeveel werk deze afdeling eigenlijk verzet en dat de motivatie groot is. “We hebben het tijdens de lockdown hartstikke druk, maar moesten het zonder de Visio-medewerkers stellen. En na een tijd hoorden we ook nog dat ze helemaal ongelukkig werden van dat thuiszitten. En dus hebben we de werkplaats anders ingericht zodat we afstand kunnen houden. Mensen kwamen eerst in een busje, maar dat ging vanwege de coronaregels niet. Na overleg met Visio kwamen we tot een oplossing: ze komen nu lopend of in een busje dat minder vol zit. Ze vinden het super fijn om weer te kunnen werken, en wij ook!” En Jan Rijkeboer zelf? Die doet intussen ook alles op de fiets. “Ik fiets van en naar het werk met een elektrische Azor-fiets, want ik moet wel 20 kilometer enkele reis overbruggen. Ik neem steeds een andere route, zoveel mogelijk door de natuur, en intussen ben ik testpiloot voor onderdelen. Ze zetten bij mij van alles op de fiets en dan mag ik proberen het kapot te maken. Als dat lukt gaan we het niet gebruiken.” •