Dat het opladen van een fietsaccu niet zonder gevaar is, is inmiddels al wel bekend bij veel
Rijwielbranche ondernemers. Ze zijn dan ook zoekende naar een veilige manier van opladen voor de
zogenaamde ‘risico batterijen’. Momenteel zijn er nog maar weinig geteste producten op de markt
beschikbaar. Met de aankomende PGS-37 wordt een start gemaakt met regelgeving maar er is nog
veel werk te doen. Welk product is wel getest met echte accubranden en wordt geaccepteerd door
de verzekeraars? De Battery-box! Diverse rijwielzaken hebben de keuze dan ook al gemaakt.
In veel bladen werd al vermeld “Battery Control trekt de stoute schoenen aan, verzamelde heel veel
kennis, sloeg zelf aan het testen en presenteert nu een opslag die de goedkeuring en acceptatie eisen
van verzekeraar Nationale-Nederlanden en ABN Amro heeft én begin dit jaar een Fiets Innovatie
Award van de RAI-vereniging mocht ontvangen.”
De drie Battery Control ondernemers, Dick van de Steeg, Nick Akkerman en René van Wijngaarden
hebben de laatste jaren enorm veel geleerd. Door het laten ontbranden van ruim 70 accu’s en het
verzamelen van veel data was de basis gelegd voor de huidige Battery-box en de XL-versie. Dat bleef
niet onopgemerkt. Door de communicatie in vele bladen en de aandacht vanuit een overheidsinstantie
zijn inmiddels meerdere sectoren in beeld gekomen.
De Battery-boxen zijn een veelzijdige oplossing voor het veilig laden, opslaan en vervoeren van accu’s.
Ze worden ingebouwd in bedrijfsvoertuigen, inbouw in lithium-ion opslag containers en zijn boxen in
gebruik bij maaltijdbezorgers, tweewielerzaken en horeca.
Zo heeft Carl Veeke van Carl Veeke Rijwielen ook de keuze gemaakt voor aanschaf van de Batteryboxen. “Ik heb al veel verschillende kasten langs zien komen en gezien, maar niets heeft mij tot nu toe
kunnen overtuigen, zegt Veeke. “Naar aanleiding van het artikel in de media heb ik Dick van de Steeg
eens gebeld om te komen praten. Battery Control kon video’s van testen laten zien en bracht veel
expertise mee in het gesprek. Ik zag de Box en wist direct dat dit degelijk en betrouwbaar was. We
hebben in goed overleg drie XL-boxen besteld. Ze zijn snel en vakkundig geïnstalleerd. Ik ben zeer
tevreden” aldus Carl Veeke
Ook Johan Hoogeveen van Hoogeveen Fietsen gekozen voor de Battery-box van Battery Control. “Ik
heb op de toonbank de Battery-tester staan en test hier en daar nog wel eens wat accu’s. Ik wilde deze
accu’s graag in een veilige omgeving testen.” zegt Johan Hoogeveen. “Daarnaast komen er vaak
genoeg accu’s binnen die ik niet vertrouw of geen historie van ken. Ik wil ze liever niet in de winkel
hebben, maar je klant ermee wegsturen is ook niet klantvriendelijk en geen oplossing. Ik heb via de
Nationale-Nederlanden Dick van de Steeg van Battery Control gebeld en gekozen voor de veilige
laadboxen van Battery Control.”
Dick van de Steeg van Battery Control komt vaker bij de winkels en geeft aan dat veel zaken wel op
zoek zijn naar een geschikte oplossing, maar dat het voor ondernemers lastig blijkt om juiste
informatie over oplossingen te krijgen en dan door de bomen het bos niet meer zien. “Wij zijn gewoon
open en duidelijk naar de ondernemer. We geven voorlichting en uitleg. Waar ze uiteindelijk voor
kiezen is aan hen. Wij weten dat we echte veiligheid leveren en de accu’s zo onder controle houden. Ik
hoor vaak dat als ze de boxen in werkelijkheid zien men direct begrijpt waarom ze zo goed getest zijn.
De boxen zijn degelijk, robuust en slim ontwikkeld. Dat zet ze wel aan het denken en dat is de
bedoeling “ zegt Van de Steeg. “Natuurlijk hopen we dat men besluit de Battery-boxen aan te schaffen
en te laten installeren, maar het begint bij een eerlijk en duidelijke uitleg.”