Met hoogwaardige modellen wil Bergamont een begrip op de Nederlandse markt worden. Dit van origine Duitse merk is expert op het gebied van speciale tweewielers, die uitstekend passen in de Nederlandse traditie van fietsen en tegelijkertijd mede vorm kunnen geven aan verandering van mobiliteit. BikesBusiness sprak met Christian Thill, Marketing Manager bij Bergamont, en Will Scheper, Marketing Manager bij Scott Nederland, over wat de modellen van Bergamont voor de Nederlandse mobiliteit kunnen betekenen.
Tekst: Erik van der Does de Bye
In 1991 startte Bergamont met het produceren van mountainbikes. Deze sportieve historie is nog terug te zien in de naam, die een combinatie vormt van het Duitse en het Franse woord voor berg. Sinds de overname door Scott in 2015 is het zwaartepunt meer naar cargobikes en andere speciale modellen verschoven. “We willen met deze modellen een grote toegevoegde waarde bieden voor de transitie op het gebied van mobiliteit die gaande is”, aldus Christian.
Vier modellen
Bergamont verrijkt de markt met vier hoofdmodellen. Voor dagelijks gebruik zijn er allereerst de cargobikes. Fietstransport, de zogeheten urban mobility, neemt steeds verder in belang toe en daar speelt Bergamont op in met een brede collectie aan transportfietsen. Cargobikes zijn in Nederland volledig ingeburgerd. Veel bedrijven maken er al gebruik van, maar ook particulieren weten cargobikes steeds beter te vinden. Hier wil Bergaspitst op de Nederlandse markt. Het gebruik van een combinatie van vervoersmiddelen neemt eveneens toe. Veel mensen laten de auto staan en nemen de trein of de bus. De compact bike is voor deze doelgroep essentieel. Ook hiervoor heeft Bergamont een aantal modellen ontwikkeld. “Verder heeft Bergamont voor de sportieve fietser twee series ontwikkeld”, vertelt Christian. “Voor wie wil trekken, is er een krachtige ‘SUV’, waarmee lange toertochten kunnen worden gemaakt. Daarnaast hebben we voor het ruige terrein zeer sterke gravelbikes.”
Vrijheid
Met deze modellen wil Bergamont ook in Nederland een groter aandeel van de markt verwerven. Dat vereist in een land waar de fiets tot in de haarvaten van de cultuur is doorgedrongen wel een sterke marketingstrategie. “Nederland is een uniek fietsland en elk van onze modellen past in de Nederlandse fietscultuur”, zegt Christian. Tegelijkertijd staat Nederland open voor vernieuwing. “Bergamont speelt in op de individuele beleving van fietsers: wij maken fietsen voor iedereen, maar ook weer geen massaproducten. Elke tweewieler van Bergamont wordt volledig afgestemd en afgesteld op de wensen van de individuele gebruiker. Elk mens is uniek, dus wordt ook elke Bergamont uniek. Het is jouw fiets – en jouw vrijheid.” Vrijheid? Ja, in de optiek van Bergamont is fietsen een vorm van vrijheid. Jij bepaalt waar je naartoe gaat. Christian: “De fiets is als het ware een vrijheidsmachine. Je hoeft niet elke dag met het openbaar vervoer naar je werk. Dat kan ook op de fiets. Zoiets kun je ook zeggen over een sabbatical. In plaats van met het vliegtuig te gaan, maak je gewoon de fietstocht van je leven. Je creëert herinneringen met Bergamont.”
Gravelroads
Bergamont zal in de komende tijd op diverse locaties gravelroad-events organiseren, waarbij dealers zelf kunnen ervaren hoe een Bergamont bike zich op een gravelroad gedraagt. “Veel dealers zijn zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden op hun eigen locatie”, aldus Christian. “En dergelijke shows kunnen ook georganiseerd worden voor andere typen bikes van Bergamont.” Vanuit Scott Benelux wordt de promotie van Bergamont sterk ondersteund. De vestiging van Scott Nederland speelt hierin een centrale rol. Will: “Bergamont heeft veel potentie, maar in tegenstelling tot Scott, is het merk in Nederland nog niet heel zichtbaar. Om de zichtbaarheid te vergroten, wordt het salesteam uitgebreid en gaan we meer aan B2B-evenementen organiseren. We willen Nederland laten zien dat Nederland een Bergamont-land is.”