Dit artikel is exclusief voor de leden van de BIKES BUSINESS CLUB
Dat fietsenwinkels als eenmanszaak succesvol kunnen zijn met een goed gebalanceerd aanbod, afgestemd op de plaatselijke behoefte, bewijst Bike Center Jeroen Kalk in Klazienaveen. Jeroen Kalk (38) had al meer dan 20 jaar ervaring toen hij voor zichzelf begon op 1 juni 2019. Klein begonnen met een winkelruimte van zo’n 60 m2, die al snel werd uitgebreid tot 100 m2. De coronapandemie die meteen nadat hij met zijn bedrijf van start ging begon, heeft na een aarzelend begin een positieve werking gehad op de fietsenverkoop, met name de e-bikes. Daarbij heeft hij als eenmanszaak een mooie balans weten te vinden tussen de verkoopruimte en de fietsenverkoop. Na een brand in zijn opslag, in oktober vorig jaar, waarbij zijn voorraad fietsen verloren ging, beschikt hij nu weer over een opslagruimte van 250 m2.
Door goede contacten met verschillende leveranciers heeft hij weinig last van de wereldwijde problemen met de levering van fietsen en onderdelen. Jeroen heeft gekozen voor merken die anderen niet verkopen, zodat een klant wat te kiezen heeft en hij andere ondernemers niet in de weg zit. Jeroen heeft veel succes met het merk ‘Trenergy’ (gekenmerkt om zijn prima prijs-kwaliteitverhouding) en daarnaast werkt hij samen met het merk Freebike. Jeroen speelt goed in op tendensen, maar blijft kritisch op de behoefte in de regio. Jeroen staat bekend om zijn servicegerichte klantenbenadering. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij al zijn klanten persoonlijk kent, zelfs al wordt die klantenkring steeds groter. Bike Center Jeroen Kalk is weliswaar nog een kleine fietsenwinkel, maar wel één waar groei in zit. Door weloverwogen en verstandig stappen te zetten zijn er volop kansen voor de toekomst. Op termijn zal Jeroen mogelijk toch op zoek moeten gaan naar een grotere ruimte, verwacht hij.
Profiel Bike Center Jeroen Kalk, Klazienaveen
Opgericht in: 2019
Kernactiviteit(en): verkoop en reparatie/onderhoud tweewielers inclusief e-bikes
Bedrijfs-oppervlak/verdeeld over: 350 m2 verdeeld over 2 panden; winkel 100 m2, opslag 250 m2
Team: Eenmansbedrijf / eigenaar
(Zakelijke) lease mogelijk: Ja
Aantal fiets-/scooter merken: 6/0
Merken fietsen o.a: Trenergy, Freebike, Fuji, Advanced ebike, Vyber, Brennabor, Popal
Merken scooters: -
Volume afzet over 2021: meer dan 250, plus gebruikt
Voorraad: circa 150 fietsen
Specialiteit: Sterk servicegericht, persoonlijk
Webshop: Nee
Bijzonder: Begrip in de regio, met goede mond-tot-mondreclame en interessant assortiment
Marketing tip(s): Positieve klantenbenadering; Goed en eerlijk advies: Maatwerk aanbieden.
Bedrijfsvoering tip(s): Overzicht bewaren afspraken nakomen
Succesfactor(en): Enthousiasme, vakmanschap, maatwerk en servicegericht werken
Toekomstplannen: Groter pand
Uiteindelijk wil ik: Lekker bezig zijn met mijn vak en lekker in je vel te zitten, dat heeft een positieve uitwerking op je klanten en jezelf!
Tekst: Harrie Linssen