BikeBizz-eigenaar en -oprichter Willem Smits ziet 2023 met veel vertrouwen tegemoet. Nadat in 2022 de samenwerking met Venturelli E-bikes was bekrachtigd, zijn nu de merken DEED, Kron, Lombardo en MaxBike aan het merkenportfolio toegevoegd.
“Het eerste jaar Venturelli kwam met wat horten en stoten op gang, maar wie had er geen last van de verstoorde distributieketen?”, zegt Willem. “Voor 2023 gaan we vol gas. Op verzoek van veel dealers zijn er vier sportmodellen toegevoegd. Het sportieve non-electric fietssegment laat namelijk vele bekende merken links liggen. En dat is onterecht. De nieuwe Venturelli-modellen heten Tyrant-Boulevard- Targa (met 21 versnellingen en derailleur) en de Paris met zes versnellingen, speciaal voor de modebewuste fietser.”



Trends Velofollies 2023
De interesse, zowel van de consument als vanuit de zakelijke markt, was volgens Willem tijdens de Velofollies-beurs in januari vooral op het segment CargoBikes overweldigend. “Opvallend waren de vrolijke design en styling. Het kon soms niet gek genoeg om de fiets te laten opvallen.” Dit relatief jonge
vervoersmiddel speelt vooral in op de veranderende mobiliteitsbehoefte in de verstedelijkte gebieden, waar ouders liever fietsend dan met de auto de kinderen wegbrengen of boodschappen doen. “Ook pakketbezorgers hebben dit handige CO2-neutrale vervoersmiddel allang omarmd. Daar speelt BikeBizz
dit jaar dus groots op in.”
Fatbikes
Wat je bij BikeBizz dit jaar ook zult tegenkomen zijn fatbikes. Elektrisch en non-elektrisch en nu vooral de modellen met grotere wielen, zoals de 27,5 x 4 en de 29 x 4. Zij gaan het volgens BikeBizz goed doen. “Een heel eigentijds segment waar de jeugd gevoelig voor is. De scooter gaat vanwege de helmplicht aan de kant, en dus gaan ze de afstand overbruggen op een fatbike. Een 720 Watt-accu en middenmotor met 95 Nm: hoe ‘fat’ wil je het hebben?” Smits weet al jaren wat er speelt in de fietsenbranche. Met zijn bedrijf maakt hij dan ook slim gebruik van zowel zijn kennis als zijn uitgebreide netwerk.
“Een te grote voorraad is killing. Niemand zit te wachten op een voorraad van minstens 70 procent, om maar niet tekort te komen. Fabrikanten spreiden hun risico’s richting de detaillist, maar daar lopen veel bedrijven tegen grenzen aan, terwijl banken en leveranciers wel gewoon betaald willen worden. Bij BikeBizz is er dus geen planning vooraf voor de beste condities, of grote aantallen voor de laagste prijs. Bij ons heb je als detaillist snelle leveringen en een ideaal assortiment voor de wispelturige consument. Daar heb je echt wat aan.”


