Hierbij presenteren wij weer een overzicht van opvallende omstandigheden, actuele knelpunten en kansen en het reilen en zeilen van de fietsbranche voor april 2022, exclusief voor onze business club leden. Ook deze maand zijn er weer wat verwachte en onverwachte uitkomsten te benoemen in onze maandelijkse Branche Monitor.
Los van het goede weer van afgelopen maand keken wij naar enkele andere invloeden op de algehele fietsbranche. Zo besteedden wij wat meer aandacht aan de invloed van de oorlog in Oekraïne op de fietsbranche en de inzet van promotie- en sponsormogelijkheden voor uw onderneming. De resultaten van de eerder verstuurde vragenlijst hebben wij zoals gebruikelijk nauwkeurig bestudeerd. We zullen u, daar waar mogelijk, via onze kanalen op de hoogte houden over de ontwikkelingen op het gebied van deze onderwerpen en informeren over mogelijkheden om bedreigingen of risico’s om te zetten tot kansen.
Tekst: Mark Wildekamp
Omzet
Voor maart geldt dit keer niet zoals de afgelopen twee maanden dat het overgrote deel van de ondervraagden (beide keren ongeveer 70 procent) een hogere maandomzet draaide in vergelijking met 2021. Voor maart 2022 geeft slechts 36 procent van onze ondervraagden aan dat er beter verkocht is dan dezelfde maand in het voorgaande jaar. Dit wil overigens niet zeggen dat het een slechte maand was. Het goede weer heeft echt wel zijn werk gedaan, aldus 57 procent van onze respondenten. Maart 2021 en maart 2022 zijn verder simpelweg vergelijkbare maanden te noemen met ongeveer dezelfde resultaten en (gelukkig) een stuk minder invloed van coronaregels en -restricties.
Hoge brandstofprijzen, meer op de fiets?
Wij vroegen onze leden of zij al merkten dat klanten bewust meer voor de fiets kiezen dan voor de auto. Maar liefst 69 procent geeft aan dat zij klanten in de winkel hebben gehad die aangaven meer te willen investeren in het fietsgebruik nu de brandstofprijzen hoger en hoger worden. Helemaal nu de verwachting er is dat het gebruik van Russisch gas in Europa ook zal worden teruggebracht, is er een tendens ontstaan om het gebruik van fossiele brandstoffen verder terug te brengen. Zowel in huis als op de weg. Op deze wijze is dit natuurlijk een positief gegeven voor de branche.
De invloed van de oorlog in Oekraïne
In het vervolg van bovenstaande vraag over brandstoffen waren wij benieuwd wat de verwachtingen in de branche zijn voor wat betreft de aanvullende invloeden vanuit de oorlog in Oekraïne. De helft van onze ondervraagden gaf aan veel invloed te verwachten op de branche vanuit verschillende perspectieven.
Uit de grafiek is af te lezen dat zelfs 79% van de ondervraagden verwacht dat de oorlog linksom of rechtsom van invloed zal zijn op de fietsbranche. Uit de reacties blijkt overigens wel dat deze invloeden zowel positieve als negatieve uitwerkingen kunnen hebben.
Zo wordt aangegeven dat in sommige gevallen leveringen van fietsen en onderdelen nog verder beperkt zullen worden, wat zorgt voor een nog meer problematische leveringssituatie die toch al zorgelijk is. Er is vrees voor een extreme inflatie, die toch ook al gaande is, en die ervoor kan zorgen dat klanten onder aan de streep wellicht minder te besteden hebben aan een nieuwe fiets, of onderhoud.
Aan de andere kant zullen de verhoogde brandstofprijzen, zoals hier eerder ook al vermeld, er mogelijk voor zorgen dat klanten meer en sneller voor de fiets kiezen als vervoermiddel, wat een positieve uitwerking kan zijn. Ook is de hoop gevestigd op uitgestelde leveringen die uiteindelijk binnen kunnen komen waardoor er weer meer verkocht kan worden.
Kortom, het is afwachten hoe de oorlog en de politieke situaties binnen Europa zich zullen ontwikkelen, maar het is wel duidelijk dat veel collega’s in de branche het hele gebeuren met argusogen bekijken. Er zijn momenteel simpelweg veel factoren die van invloed zijn op de verkoop waar we niet direct invloed op hebben.
“Customer Journey”, de contactmomenten van de klant, van oriëntatie tot loyaliteit
Wij stelden onze leden de vraag in hoeverre zij op de hoogte zijn van de “customer journey”en of er gebruik gemaakt wordt van deze tool om het complete klantproces te beheersen. Uiteraard is het verkopen van fietsen en accessoires een belangrijk doel van elke ondernemer in de branche, het complete verkoopproces kan echter op verschillende manieren verlopen en kan uiteindelijk veel meer opleveren dan enkel geld in het laadje.
35 procent van onze leden is bekend met het principe customer journey. Zij maken hier volledig of gedeeltelijk gebruik van. Daarentegen geeft 40 procent aan niet bekend te zijn met de mogelijkheden ervan. Uiteraard moet je als ondernemer vertrouwen hebben in je eigen manier van werken en als het goed gaat is er niet veel reden om je aanpak te veranderen. Toch zijn er altijd kansen om meer te doen bij een effectieve klantbehandeling, en meer uit het proces te halen. Vandaar dat wij in de komende adviesbrief ons verder zullen uitweiden over de “Customer Journey”, de contactmomenten van de klant, van oriëntatie tot loyaliteit.
Promotie en sponsoring voor exposure en een goed imago
Op onze redactie waren we erg benieuwd in welke frequentie promotie en/of sponsoring wordt ingezet bij onze leden. We stelden u dan ook de vraag hoe vaak en op welke wijze u actief bent op
deze vlakken.
Zoals hierboven te zien is, zijn er weinig ondernemers die helemaal geen gebruik maken van enige vorm van promotie of sponsoring. In komende adviesbrief nemen we u mee voor een vakkundige kijk in de wereld van sponsoring. In een later stadium zullen we ook bekijken hoe we u kunnen ondersteunen bij het inzetten van een ideale promotiemix en daarbij informeren over de vernieuwende mogelijkheden.
Het was voor ons overigens erg onderhoudend om de diverse creatieve wijzen van reeds ingezette sponsoracties terug te lezen. Van het verloten van een E-bike op de plaatselijke voetbalclub, tot de inzet en reparatie van duofietsen bij verzorgingshuizen. Van het organiseren van een eigen wieleractie tot sponsoring van een drakenbootfestival, echt van alles passeerde de revue. Hier gaan we zeker nog wat mee doen. Fijn om te lezen dat veel ondernemers met een klein beetje goodwill maatschappelijk bijdragen aan het welzijn van hun omgeving. Het levert over het algemeen toch ook een bepaalde vorm van dankbaarheid en voldoening op.
Vervolg
Tot slot willen we u weer bedanken voor het invullen van afgelopen vragenlijst. Hopelijk blijft u dit in grote getale doen zodat wij ons verder kunnen ontwikkelen en onze leden structureel van waardevol en kundig advies kunnen voorzien.