Dit artikel is exclusief voor de leden van de Bikes Business Club
Ondanks deze drukke periode, waar de prioriteiten uiteraard voornamelijk liggen bij verkoop en reparatie, hebben veel collega’s toch weer ruimte in de agenda gevonden om onze maandelijkse vragenlijst in te vullen. Bedankt hiervoor.
Vorige meldden wij het al, aan het weer zal het niet liggen voor de maand mei. Dit is ook wel gebleken. Er was positieve chaos in de branche. Waar de terrassen weer volledig volliepen stapten ook meer en meer mensen op de fiets, om er dan achter te komen dat die vergeten reparatie nog even uitgevoerd diende te worden. Of dan toch maar eindelijk die nieuwe fiets? De omzetcijfers liegen er dan ook niet om voor de maand mei.
We besteedden verder deze maand extra aandacht voor de algehele snelle veranderingen binnen de fietsbranche en vroegen uw mening over de opkomst van enkele trendy bikes. Kijk verder voor de resultaten en de meningen van uw collega’s.
Tekst: Mark Wildekamp
Omzet
Ik meldde het u al dat de omzet van de maand mei goed was en dit is een understatement. Wij kregen erg veel inzendingen en bij geen enkele collega was de omzet voor mei 2022 lager dan de omzet van dezelfde maand vorig jaar. Dit is tijdens het bestaan van de Bikes Business Club nog niet eerder voorgekomen. Laten we hopen dat juni net zo’n goeie maand gaat worden als mei.
De fietswereld 2.0
Wij vroegen u of de recente, rappe ontwikkelingen van de fiets en branche an sich nog wel bij te houden zijn. Uiteraard is dit een vrij algemene vraag en vatbaar voor interpretatie, maar toch is het opvallend te noemen dat slechts 11 procent van de ondervraagden het idee heeft alle ontwikkelingen in de branche nog te kunnen volgen.
Daarbij moet wel gezegd worden dat ongeveer twee derde van deze collega’s aangeeft het meeste nog wel te kunnen volgen, maar dat er simpelweg keuzes gemaakt moeten worden waar de focus komt te liggen. Er zijn steeds meer verschillende fietsen, dan wel elektrisch of authentiek, waardoor er steeds meer niches ontstaan binnen de branche wat de keuze welke te verkopen lastig maakt. Onder andere hierom is het belangrijker dan ooit om doordachte keuzes te maken qua leveranciers, samenwerkingen met collega’s en het bijblijven via sterke platforms in de branche.
Hype of trend?
Dan is er nog de steeds meer groeiende diversiteit binnen de e-bikes. Steeds meer ideeën, steeds meer verschillende fietsen. Goed dat de fiets enorm leeft natuurlijk, maar welke fiets is nou praktisch gezien een blijver in de markt en welke waarschijnlijk een goede vermarkte, niet blijvende, hype? Wij vroegen u uw mening over drie soorten fietsen in de branche zijnde: De bakfiets, de fatbike en de e-chopper. Allemaal goed lopende tweewielers in de branche. Wat vinden onze leden hiervan? Bij deze de resultaten.
Een korte conclusie kunnen we uiteraard maken. De bakfiets is overduidelijk een blijver. Deze fiets gaat dan ook al wat langer mee dan de andere twee bikes. Voor de fat bike geldt opvallend genoeg dat eigenlijk niemand denkt dat deze fiets nog meer terrein zal winnen in fietsend Nederland. Te veel een modefiets? Wie zal het zeggen? Voor de e-chopper zijn de meningen iets meer verdeeld. Het is natuurlijk ook niet echt direct een fiets en voornamelijk gebruikt voor verhuur aan grote groepen. Maar toch is het een niche tweewieler die ook hier en daar bij fietswinkels te vinden is momenteel en waarover niet gemakkelijk te bepalen is wat deze bike gaat doen. Ook wetgeving en regulering voor dit soort tweewielers zijn flink aan veranderingen onderhevig waardoor veel winkels nog even de kat uit de boom lijken te kijken.
Nieuwe markt, nieuw aanbod
In navolging van onze vragen over de snelle ontwikkelingen in de branche en de grotere mogelijkheden van het aanbod in fietsen, vroegen wij onze leden of zij vanwege deze redenen juist meer zijn gaan specialiseren of juist meer soorten/merken aanbieden. Het antwoord is duidelijk tweeledig. De meeste ondernemers die al een aanbod hadden van meerdere merken hebben er nog meer bij gezocht om zo de stijgende vraag in diversiteit van de consument in combinatie met de aanhoudende leverproblemen te kunnen behappen. De experts die zich toch al voornamelijk binnen een niche of specialisatie bevonden, zijn nog meer op zoek gegaan naar een specifiek aanbod waar andere fietswinkels niet aan kunnen voldoende waardoor het bereik qua afstand van het klantenbestand groter wordt. Wel heeft maar liefst 75 procent van de ondervraagden het aanbod van E-bikes vergroot.
Fietsverhuur van grote logistieke spelers
Het is ons opgevallen dat steeds meer (logistieke) bedrijven zoals bijvoorbeeld de NS (e)bikes verhuren voor een korte periode. Dit gaat op dezelfde wijze als grote steden buiten Nederland die al een tijdje e-steps verhuren, op grote schaal verspreid over de stad en betaald middels een app via de telefoon. Wij vroegen onze leden wat voor invloed dit heeft op de verkoopcijfers van fietshandelaren. Aangezien 63 procent van de ondervraagden heeft aangegeven niet te weten wat de mate van invloed is, vinden wij het de moeite waard ons hier binnenkort wat meer in te verdiepen.
Wetwijzigingen voor het bedrijfsleven vanaf 1 juli 2022
Een onderdeel van de huidige branche monitor besloeg de wetswijzigingen voor het bedrijfsleven (en dan met name natuurlijk de wetten die betrekking hebben op de fietsbranche voor na juli 2022). Veel leden hebben hierin aangeven dat zij zich hier nog wel in willen/moeten verdiepen. Voor ons als Business Club was dit een signaal en motivatie om een artikel in onze adviesbrief te wijden aan dit onderwerp.
Vervolg
Tot slot willen we u weer bedanken voor het invullen van afgelopen vragenlijst. Hopelijk blijft u dit in grote getale doen zodat wij ons verder kunnen ontwikkelen en onze leden structureel van waardevol en kundig advies kunnen voorzien.