Dit artikel is exclusief voor de leden van de Bikes Business Club
Een overzicht van opvallende omstandigheden, actuele knelpunten en kansen binnen de fietsbranche, exclusief voor onze businessclub leden. Wij stellen de inzendingen enorm op prijs. Het is voor onze businessclub namelijk een onmisbare stroom van zeer waardevolle informatie. Hoe meer actuele informatie, des te beter kunnen we u informeren over relevante thema’s en ontwikkelingen de branche.
Aan het weer zal het niet liggen. Deze maand lijkt wederom een goede maand te worden voor de tweewielerliefhebber. We besteedden deze maand in onze ‘netwerken’-rubriek extra aandacht aan de ontwikkelingen op het gebied van reparaties en aan het behandelen van recensies over uw onderneming van klanten en/of media. Als er vraag naar is zullen wij deze, en de andere bijgaande besproken thema’s, verder uitwerken en op professionele wijze presenteren via onze kanalen ter verbetering van de algehele bedrijfsvoering.
Tekst: Mark Wildekamp
Omzet
Waar meeste leden voor maart nog aangaven dat de omzet van betreffende maand ongeveer vergelijkbaar zou zijn met maart 2021, april 2022 komt net als januari en februari op een hogere totaalomzet te staan. 69 procent van onze ondervraagden draaiden een betere maand april in het huidige jaar. Op de vraag of corona nog directe invloed heeft wordt grotendeels met “nee” beantwoord, indirect is er nog wel invloed omdat door het gevolg van de epidemie er meer mensen zijn gaan fietsen en er aanhoudende leverproblemen zijn.
Fietsenmaker of Fietsexpert?
Wij vroegen u of de recente, rappe ontwikkelingen van de fiets er aan bijgedragen hebben dat steeds meer ondernemers moeite hebben om alle binnenkomende reparaties te kunnen bolwerken. De fiets wordt steeds complexer, er is een stevig personeelstekort en ook die universaliteit van onderdelen ontbreekt meer en meer. Ongeveer twee derde van onze ondervraagden geeft dan ook aan dat reparaties gemiddeld gezien (een stuk) langer duren door hierboven genoemde redenen, wel geeft 84 procent daarbij aan dat de meeste klanten steeds meer begrip hebben voor een langere reparatie en bijkomende hogere kosten.
Dan is er nog de komst van de E-bike. Zoals in eerdere branche monitor al werd geconcludeerd, is er de verwachting dat de E-bike steeds meer de markt zal overnemen. Liefst 67 procent van onze collega’s richten zich onder andere om deze reden op een kleiner aantal merken. Vanwege de hogere kosten van deze fietsen, de complexiteit, maar ook de huidige leveringssituatie, is dit voor velen een veiligere optie. Ook geven collega’s aan het assortiment te hebben veranderd nu leveranciers steeds meer rechtstreeks zijn gaan leveren aan de consument. Er wordt vaker voor specifieke fietsen gekozen, over het algemeen in een wat hoger segment, maar ook is er meer merktrouw.
(Negatieve) recensies, mistanden en aanklachten
Ook al doe je als ondernemer net zo goed je best, Bij het zakendoen zullen er altijd een aantal deals buiten verwachting spaak lopen. Met een ontevreden klant, of misschien zelfs een aanklacht tot gevolg. Vrijwel iedereen die onze vragenlijst dit keer invulde heeft aangegeven (zeer) actief recensies door media of klanten af te zoeken. Ook geeft bijna iedereen aan dat zij nagenoeg altijd proberen te reageren.
Op onze vraag over misstanden en aanklachten werd minder volmondig gereageerd. Slechts 33 procent van de ondervraagden zegt exact te weten wat te doen als er een situatie zich voordoet op dit gebied. Voor ons een teken om een gedeelte van onze komende adviesbrief te wijden aan dit onderwerp waarbij wij tevens recensies meenemen in het verhaal aangezien deze onderwerpen toch enigszins met elkaar verbonden kunnen zijn.
Vervolg
Tot slot willen we u weer bedanken voor het invullen van afgelopen vragenlijst. Hopelijk blijft u dit in grote getale doen zodat wij ons verder kunnen ontwikkelen en onze leden structureel van waardevol en kundig advies kunnen voorzien.