Dit artikel is exclusief voor de leden van de BikesBusinessClub
Tijdens de huidige hectische periode, en vlak na weer een veelbewogen jaar, staat de derde branchemonitor voor onze business club leden alweer klaar. Deze versie van onze, inmiddels vertrouwde, temperatuurmeter van de wielerbranche staat in het kader van actuele thema’s die van invloed zijn op de bedrijfsomzet en bedrijfsvorming. Aangezien we recentelijk weer een jaar bij onze jaartelling hebben mogen optellen kiezen we voor thema’s die afgelopen jaar van invloed zijn geweest en mogelijk komend jaar uw aandacht als ondernemer vragen. Zoals altijd zijn suggesties of aanvullingen welkom. Neem hiervoor contact op met één van onze community managers.
Tekst: Mark Wildekamp
Omzet & bedrijfsresultaten
Maar liefst 83% van de ondervraagden geeft aan een betere omzet te hebben gedraaid in 2021 dan in 2020. Dit betekent dat er ondanks een bewogen coronajaar met beperkende maatregelen en gevolgen over het algemeen toch goed verkocht is. Natuurlijk is het duidelijk dat de bevolking meer tijd en energie steekt in het gezond blijven en is het ook logisch dat men meer op de fiets stapt nu er zo weinig ander vermaak te vinden is en er weinig faciliteiten geopend zijn. Toch zijn de cijfers opvallend te noemen, want de winkels zijn een behoorlijke tijd dicht geweest en de leverproblemen van fietsen en onderdelen zorgen al geruime tijd voor vervelende vertragingen.
U vraagt, wij leveren
50% van de respondenten op onze branchemonitor zegt dat de leveringsproblemen van fietsen en onderdelen van grote invloed waren op de totaalomzet. 30% zegt dat het geringe invloed had en 20% weet het niet zeker of geeft aan dat de invloed nul was. Het leert ons dat de omzet over het algemeen hoog was afgelopen jaar, maar nog veel hoger had kunnen zijn als fietsen en onderdelen “gewoon” geleverd werden zoals gevraagd. Onder meer om deze reden gaan wij in de volgende alinea dieper in op de handelswijze van uw collega’s op dit gebied.
Levering- en voorraadsoftware
Uit ons onderzoek is gebleken dat bijna de helft van alle ondervraagden gebruik maakt van betaalde software om onderdelen en/of fietsen te verhandelen met collega’s. De andere helft geeft aan dat zij hun eigen netwerk voldoende achten om de achterstallige leveringen te verhelpen. Ook richten zij zich liever op zaken waar zij wel invloed op denken te hebben.
Iedereen die van de ondervraagden gebruik maakt van handels-software is (redelijk) tevreden over het aanbod van functionaliteiten die de betreffende software biedt. Wel geeft een groot deel van de ondervraagden (62%) aan de software als vrij prijzig te beschouwen.
In dit onderzoek is geen direct onderscheid gemaakt tussen het soort software, noch tussen de groottes van de verschillende winkels van onze leden. Toch is het opvallend te noemen dat zo’n hoog percentage ondernemers geen gebruik maakt van handels-software, terwijl degenen die dit wél doen hier over het algemeen tevreden over zijn, zeker over de functionaliteiten.
Verder stelden wij u de vraag wat wij als Bikes Business Club eventueel kunnen toevoegen aan het beheersen en/of beïnvloeden van de leveringen. De antwoorden die wij hierop ontvingen duidden grotendeels op de verwachting dat wij direct waarschijnlijk weinig kunnen toevoegen aan het gehele traject. Dit enerzijds omdat de huidige software en mogelijkheden al redelijk geoptimaliseerd zijn en veel factoren nu eenmaal niet beïnvloedbaar zijn. Indirect kunnen we wel bekijken waarom bepaalde zaken niet gaan zoals ze moeten gaan. Het grootste gedeelde van de problematiek wordt nu weggeschreven als de invloed van corona, en dat zal zeker deels kloppen, maar toch vermoeden enkele collega’s dat er waarschijnlijk meer oorzaken te noemen zijn van de uiteindelijke schaarste. Wij zullen het als Bikes Business Club zeker niet nalaten ons hier verder in te verdiepen.
Uiteraard zijn veel leden al tijden creatief bezig om mogelijk verlies van omzet door leverproblemen te compenseren. Hierbij enkele suggesties en handelingen van leden die wij meerdere keren zien terugkomen:
- andere relevante producten toevoegen aan het assortiment (focus vaak ook meer op online)
- webshop voor "click and collect private shopping" toevoegen aan het assortiment (en bij klanten langs gaan)
- investeer tijd in het zoeken naar mogelijkheden van uitwisseling fietsen en onderdelen (bijvoorbeeld handels-software of een netwerk)
- verplaatsen van een deel van de productie naar Nederland (en spreiding van leveranciers)
Vervoerskosten
Ook vanuit onze leden zijn enkele suggesties en vraagstukken binnengekomen, waarvoor onze dank. Door actieve deelneming van onze leden kunnen wij natuurlijk meer accurate en actuele informatie verschaffen. Een actueel thema dat bij een aantal leden momenteel speelt is het verwerken van de vervoerskosten van de fabrikanten. Zij berekenen namelijk steeds vaker deze kosten voor de logistiek door. Iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan de extra vervoerskosten standaard door te berekenen aan de klant, terwijl iets minder dan een derde deze kosten juist voor eigen rekening neemt.
Wet- en regelgeving
Een onderdeel van de huidige branchemonitor omvatte de wetswijzigingen die per 1 januari 2022 in gingen voor het bedrijfsleven, en dan met name natuurlijk de wetten die ook betrekking hebben op de rijwielbranche. Veel leden hebben hierbij aangeven dat zij zich hier nog in willen of moeten verdiepen. Voor ons als Bikes Business Club was dit een signaal en motivatie om een artikel in onze adviesbrief te wijden aan dit onderwerp.
Vervolg
De volgende branchemonitor staat al snel weer voor de deur. Heeft u ook een actueel thema waarover u meer wilt weten, van collega’s ofwel van ons ervaren adviesbureau? Laat het dan zeker even weten aan een community manager van de Bikes Business Club!
Wij zullen via dit medium continu relevante vraagstukken bespreken voor leden van onze Business Club. Heeft u een vraag, probleem of thema dat u graag voorlegt aan uw collega's? Stuur deze dan naar mark@bmghandelsmedia.nl en we nemen het mee in de volgende BrancheMonitor.