Dit artikel is exclusief voor de leden van de BikesBusinessClub
Na een succesvolle lancering van onze Bikes Business Branche Monitor is ook de tweede editie in vele getale ingevuld. Dit betekent niet alleen dat onze eerste editie in goede aarde is gevallen, maar ook dat wij wederom een concrete en representatieve inschatting kunnen maken van de temperatuur in de tweewieler-sector. Zoals vertrouwd presenteren wij onze huidige resultaten in een aantal categorieën.
Tekst: Mark Wildekamp
Covid
We kunnen er niet omheen om de actuele situatie rondom Covid mee te nemen in onze branche monitor. Hoewel iedereen natuurlijk helemaal klaar is met deze periode, heeft het toch een flinke impact op de bedrijfsvoering en resultaten. Vandaar dat wij dieper ingaan op de mogelijke verschillen tussen de afgelopen covid-tijd en de periode die nog gaat komen. Dit leverde enkele opmerkelijke resultaten op. Zoals in de grafiek te zien geeft maar liefst 67% van de ondervraagden aan dat de afgelopen covid periode enkel positieve bedrijfsresultaten heeft opgeleverd. 33% geeft aan dat er ook een negatievere zijde te benoemen is. Opvallend is dat verwachtingen voor de komende periode omgekeerd zijn en 67% aangeeft dat er meer negatieve aspecten verwacht worden qua bedrijfsresultaten voor de komende periode.
Voornamelijk de schaarste van de levering van goeden zijn hier debet aan. Waar de één kampt met overcapaciteit voor bepaalde fietsen en onderdelen, kan de ander niet verkopen omdat er niet geleverd wordt. Collega’s in de branche maken zich bovendien zorgen over het wegblijven van klandizie als er straks wellicht overal een QR code gevraagd gaat worden, al is de verwachting anderzijds dat de openingstijden van de winkels dit keer niet zo rigoureus worden gewijzigd als tijdens de vorige Covid-periode.
Verkoop & bedrijfsvoering
Uit ons onderzoek blijkt dat maar liefst 84% van onze clubleden een vorm van Cross selling toepast op hun bedrijfsvoering. Een bevestiging dat deze vorm van verkopen effect heeft. Om deze manier van verkoop te perfectioneren, of om hier een goede start mee te maken, raden wij u aan om onze 15 tips op het gebied van Cross selling door te lezen. Op deze wijze kunt u een positieve draai geven aan uw verkoopstrategie om toch aan uw targets te komen.
Klantenbinding
60% van de ondervraagden geeft aan dat overtuigingskracht en deskundigheid van het personeel van het grootste belang is om te verkopen, terwijl 40% aangeeft toch te denken dat de aanbeveling van anderen belangrijker is. Het geeft wel aan dat een combinatie van beiden uiteraard het meest aansprekend is voor een geslaagde verkoop. Om beiden positief te laten uitvallen, wordt voornamelijk het aanbod van testritjes en de mogelijkheid tot thuislevering genoemd als goede methodes om tot verkoop van een fiets te leiden.
Toekomstperspectief
Uit de eerste Branchemonitor bleek al dat de omzet is gestegen ten opzichte van de pre-coronaperiode. De toekomst ziet er voor de meeste tweewielerondernemers overwegend positief uit. Er blijven echter onzekerheden en zeker 32% van de ondervraagden is er niet zo zeker van dat de tendens positief zal blijven. Er zijn zorgen over de voorraadcrisis in de sector, hoe deze de prijsstelling en verschuivingen van het aanbod kan beïnvloeden en hoe de wispelturigheid van het beleid van de overheid invloed kan hebben op de mogelijkheden.
Kansen
Wat opvalt is dat er voornamelijk positieve geluiden te horen zijn over de toekomst van de tweewielerwereld. Natuurlijk, er is van alles gaande, maar we merken ook dat er een tendens is van berusting en enthousiasme om er met zijn allen het beste van te maken. Aan de vraag naar fietsen en accessoires ligt het gelukkig niet. Het is een tijd om te kijken waar de mogelijkheden momenteel wel liggen, nu daar meer tijd voor lijkt vrij te komen. Wat we van onze leden horen is dat er kansen zijn op het gebied van bedrijfsvoering om verkooptechnieken te verbeteren en het totale aanbod te verbreden. Bij dat laatste worden voornamelijk het vergroten van het online aanbod en meer verhuurmogelijkheden als groeipotentieel genoemd – oplossingen waar Covid-maatregelen minder vat op hebben.
Vervolg
Onderdeel van onze branchemonitor is het peilen van de markt. Welke thema’s spelen momenteel in de wielerwereld? Gebleken is dat maar 56% van de ondervraagden meer wil weten over de mogelijkheden van het verbeteren van verkoop, omzet en winst voor de komende periode. Vanwege deze overtuigende vraag vanuit onze leden, gaan wij ons de komende tijd inzetten om nog meer ondersteuning bieden bij het behalen van positievere cijfers. Met onze positief ontvangen aanpak van de branche monitor, gebaseerd op eigen onderzoek en tips ‘voor en door collega’s’, in combinatie met enkele mooie promotiemogelijkheden in het verschiet, zijn wij ervan overtuigd een waardevolle bijdrage te leveren aan dit doel. Kortom: stay tuned!
Wij zullen via dit medium continu relevante vraagstukken bespreken voor leden van onze Business Club. Heeft u een vraag, probleem of thema dat u graag voorlegt aan uw collega's? Stuur deze dan naar mark@bmghandelsmedia.nl en we nemen het mee in de volgende BrancheMonitor.