Dit artikel is exclusief voor de leden van de BikesBusinessClub
De eerste resultaten voor de BikesBusiness Branche Monitor zijn een feit. De vragenlijst is een flink aantal keren ingevuld, waardoor we een eerste inschatting kunnen maken van de temperatuur in de tweewielersector. We presenteren hierbij de resultaten in een aantal categorieën.
Tekst: Belinda Limani
Bedrijfsprofielen
Zoals we enigszins hadden verwacht, heeft de helft van de tweewielerwinkels een oppervlakte van ongeveer 100 m² tot 300 m². Deze bedrijven hebben een werkplek tussen de 50m² en 150m² of kleiner. Zaken kleiner dan 100 m² of groter dan 300 m² zijn het minst vertegenwoordigd onder de deelnemers aan de vragenlijst, met elk slechts 13%. Een kleine meerderheid van de bedrijven blijken een personeelsbestand te hebben van 1 tot 2 personen (53%). Als dat niet het geval is, blijkt het cijfer een stuk hoger: 27% van de bedrijven werkt met 6 tot 10 mensen. Opvallend is dat bij geen van de deelnemende zaken meer dan 10 mensen werkzaam zijn.
Verkoop
Maar liefst 67% van de bedrijven beweert dat meer dan de helft van hun omzet uit de verkoop van e-bikes voortkomt. Niet verwonderlijk, aangezien deze productgroep verreweg het belangrijkst is voor de omzet van de meeste bedrijven die aan de vragenlijst deelnamen. Slechts een kwart haalt het grootste deel van de omzet uit andere productgroepen. Toch is voor de meeste deelnemende bedrijven de omzet gestegen (40%) of gelijk gebleven (33%). Deze stijging kan in ieder geval niet worden veroorzaakt door de verkoop van speciale fietsen, zoals fatbikes, triatlon-/tijdritfietsen, ligfietsen en aangepaste fietsen. Driekwart van de respondenten noemde deze productgroep het minst belangrijk voor de omzet. Het is echter niet zeker of de verkoop vooral in winkels plaatsvond, want iets meer dan de helft van de deelnemers antwoordde 'ja' op de vraag of ze ook online verkopen.
De tekst gaat verder onder de foto.
Verwachtingen
Het grootste verschil tussen de pre-coronaperiode en de post-coronaperiode is dat de verkoop is gestegen. Dit is echter niet het enige opvallende verschil. Precies hetzelfde percentage deelnemers merkt bijvoorbeeld dat er veranderingen zijn in het klantenbestand, zoals het type klanten aan wie ze verkopen. Een kleinere groep (13%) is begonnen met het verkopen van verschillende productgroepen ten opzichte van de pre-coronaperiode. Tot slot hebben de meeste deelnemers een positief gevoel over de tweewielerindustrie in de toekomst. Maar de stemming is niet unaniem. 40% van de deelnemers denkt precies het tegenovergestelde en een kleinere groep verwacht geen veranderingen in de toekomst.
Kansen
Veel van de deelnemers spreken zich uit over de kansen voor de fietsindustrie in grotere steden. Zo biedt het toenemende woon-werkverkeer in de grote steden een kans om de fiets te introduceren als een waardige, milieubewuste en verantwoorde optie voor verschillende afstanden. Ook kennis en een goed uitgeruste werkplaats zijn volgens de deelnemende ondernemers het investeren waard. Met de stijgende omzet op het gebied van e-mobility is het zelfs een must om goed en tijdig in te spelen op deze ontwikkeling. Sommigen noemen ook het uitbreiden van verhuurdiensten als een mogelijke kans voor de toekomst. Veel blijft echter speculatief. “We kunnen de toekomst niet voorspellen”, antwoordt een van de deelnemers. “We leven in een rare tijd.”
Zorgen
Wat meteen opvalt is dat bijna elke deelnemer zijn zorgen deelt over de voorraadbeschikbaarheid in de sector. Dit probleem zal het afgelopen jaar bij weinig fietshandelaren onbekend zijn gebleven. Ook eindgebruikers komen vaak naar de winkel met vragen over de voorraad en levertijden, zo blijkt. Nog zorgelijker voor velen is het gestuntel met prijzen dat uit deze schaarste is ontstaan als poging om toch de nodige omzet te halen. Een van de deelnemers noemt het 'paniekvoetbal'. “Er is weinig beschikbaar, dus waarom stunten met prijzen?” vraagt een andere deelnemer zich af.
Conclusie
Uit de eerste Branchemonitor blijkt dat de leden van de BikeBusiness Club eigenaren zijn van middelgrote bedrijven met relatief weinig personeel. De omzet is gestegen ten opzichte van de pre-coronaperiode en dat is grotendeels te danken aan de verkoop van e-bikes. E-mobiliteit is dan ook een belangrijk thema in de sector die in de toekomst gegarandeerd een nog grotere rol gaat spelen. Een toekomst die er voor de meeste tweewielerondernemers overwegend positief uitziet. Er zijn echter ook zorgen over de voorraadcrisis in de sector en hoe deze de prijsstelling kan beïnvloeden. Eén ding is zeker: we leven in onvoorspelbare tijden!
Heeft u een vraag, probleem of thema dat u graag voorlegt aan uw collega's? Stuur deze dan naar belinda@bmghandelsmedia.nl en we nemen het mee in de volgende Branche Monitor.