Hoewel Nederland wereldwijd koploper is op het gebied van fietsen, is de Nederlandse fiets als zodanig niet altijd in beeld. Bikkel Bikes ontwikkelt en assembleert met succes fietsen in én voor Nederland. Voor elke fietser is er een passende tweewieler beschikbaar. BikesBusiness sprak met Silvia Vereijken, traffic manager bij Bikkel Bikes, over het voordeel van korte lijnen en de daaruit voortgekomen langdurige relaties met dealers.
Tekst: Erik van der Does de Bye
Bikkel Bikes laat al bijna dertig jaar zien dat goede fietsen gewoon uit Nederland (om precies te zijn: uit Nederweert in Limburg) komen. Modern design en geavanceerde technologie vormen de basis van de onderneming, die tot de kopgroep in Nederland behoort. Dat blijkt onder andere uit het feit dat Bikkel Bikes in 2008 één van de eerste e-bikes op de Nederlandse markt introduceerde. Silvia: “Door de lijnen kort te houden, kunnen we op elk gewenst moment de juiste service verlenen. Immers, een Bikkel laat u nooit staan.”
Dealer centraal
“Wij werken uitsluitend met dealers”, vertelt Silvia. “De dealer staat bij ons centraal en we doen er alles aan om onze dienstverlening aan dealers nog beter te maken. We zijn een relatief klein bedrijf en daardoor kunnen we de lijnen kort houden. Zo kan er snel en adequaat op vragen en wensen van dealers worden gereageerd.” Ze geeft een voorbeeld: “Er is een vaste collega die dealers te woord staat. Zo is er altijd één bekend gezicht. Dit wordt gewaardeerd. En we kunnen snel op veranderingen in de markt inspringen. Als de vraag naar een bepaalde fiets toeneemt, kunnen we de productie binnen een kort tijdsbestek opschroeven. Dit is mogelijk, omdat we alles in eigen beheer produceren en onze modellen niet uit andere delen van de wereld hoeven te laten komen.” Een ander voorbeeld van snelle service vormen de dealertools. Hiermee kan software snel worden aangepast, zoals software voor motoren. Eventuele problemen kunnen hiermee snel worden verholpen. Omgekeerd zijn de korte lijnen met de dealers voor Bikkel Bikes ook heel prettig. “We horen snel van dealers wat consumenten van onze fietsen vinden. Sterker nog, we horen dat er zelfs nog Bikkel-e-bikes van het eerste uur rijden. We proberen dan ook zo lang mogelijk onderdelen te blijven leveren voor oudere modellen. Een Bikkel blijft immers altijd doorgaan”, zegt Silvia met gepaste trots.
Uitstraling
Voor de komende tijd wil Bikkel Bikes zich nog nadrukkelijker presenteren. Zo is er in samenwerking met een marketingbureau en met Louis Verwimp BV een plan opgezet om Bikkel Bikes als merk meer te promoten. “We hebben hiermee onder andere het logo, de teksten en de algehele uitstraling geperfectioneerd”, vertelt Silvia. “Met diverse middelen ondersteunen we dealers in hun marketingactiviteiten, zodat dealers hun klanten op een professionele en eenduidige manier kunnen informeren over de fietsen van Bikkel Bikes.” De uitstraling wordt versterkt door de ervaringen van fietsers en publiciteit als gevolg van testresultaten. Silvia: “Volgens de ANWB behoort ons model Tuba Disk Gates
tot de kopgroep. Dit model kreeg een zeer hoge notering in de ANWB-test. Uiteindelijk zijn teksten en logo’s belangrijk voor de naambekendheid, maar is een goed product vanzelfsprekend de beste publiciteit die we kunnen genereren.” Om dealers in de toekomst verder van dienst te kunnen zijn, zal Bikkel Bikes de aftersalesmogelijkheden nog verder uitbouwen. “Het directe contact zal altijd onderdeel blijven van onze manier van ondernemen. We willen gemotiveerde dealers die op hun beurt tevreden klanten met een goede tweewieler de weg op laten gaan.”