Dit artikel is exclusief voor de leden van de BikesBusinessClub
‘Schoenmaker, blijf bij je leest’. Dat hoort volgens horecaman Tobias Haagsma uit Arnhem als eerste principe bij het managen van een onderneming. Hij bedoelt hiermee dat zodra iedereen met zijn of haar kwaliteiten op de juiste plek zit, u er gemakkelijker vanuit kunt gaan dat er kwaliteit geleverd wordt.
Zodra u aan de slag gaat als ondernemer krijgt u te maken met verschillende verrassingen en onzekerheden. Als ondernemer is het van belang om altijd scherp te zijn. Uw bedrijf laten groeien gaat gepaard met een groot aantal uitdagingen waar u in de opstartfase nog niet mee te maken heeft gekregen. Volgens Haagsma leeft een ondernemer evenwel altijd met uitdagingen. Op een aantal van deze uitdagingen gaan we in dit artikel dieper in.
Tekst: Job Boers
Haagsma is eigenaar geweest van meerdere horecazaken in Arnhem en omstreken. Momenteel heeft hij Brasserie de Boerderij in Arnhem nog onder zijn hoede en denkt hij op strategisch vlak mee met een tweetal andere zaken. In het verleden vielen ook Grand Café Aan de Beek, Villa Velperweg en Café La Canette in Arnhem onder zijn dagelijkse leiding. Bovendien beheerde hij ook Grand Café Het Oude Postkantoor in Oosterbeek. Inherent aan de verantwoordelijkheid van verschillende horecazaken hoorden ook de momenten dat hij zich over diverse facetten zorgen maakte.
Uit een onderzoek van de KvK blijkt dat 26 procent van de ondernemers zich zorgen maakt over de financiële situatie van de organisatie. Andere belangrijke aspecten waar ondernemers zich zorgen over maken zijn het wel of niet kunnen voldoen aan afspraken (22 procent), in hoeverre men kan voldoen aan wet- en regelgeving (19 procent) en het al dan niet nemen van een risico (17 procent). Het vinden van nieuw personeel is met 16 procent ook een belangrijke reden tot zorg.
Terwijl we Haagsma in Brasserie de Boerderij spreken, geeft hij aan dat hij ook wel eens stress heeft gehad. Volgens hem valt of staat het echter allemaal met de mensen die men om zich heen verzamelt. Haagsma merkte bovendien dat hij meer rust kreeg sinds hij niet meer de eindverantwoordelijkheid had over zijn andere horecazaken.
Terug in de tijd
Aan het begin van de 21ste eeuw startte Haagsma als ondernemer nadat hij de Hotelvakschool in Wageningen had afgerond en enkele jaren werkzaam was geweest in België. Als ondernemer heeft hij de bankencrisis van 2007 tot 2011 overleefd en heeft hij zich samen met zijn compagnon in de laatste 20 jaar zowel geliefd als minder geliefd gemaakt in het Arnhemse horecaleven. Haagsma is van mening dat goede sparringpartners van groot belang zijn om een onderneming goed te laten renderen.
Groei en stabiliteit
Als ondernemer is de toekomst vaak onzeker. Niemand kan de toekomst precies voorspellen, maar goede planningen maken helpt wél.
Volgens Haagsma is het verstandig om een goed businessplan en een realistisch financieel plan te hebben, al moet daar volgens hem ook weer niet te veel tijd in gestoken worden. Dat geldt ook voor marketing, communicatie en content plannen. Haalbare doelen stellen en hier naartoe werken zorgt ervoor dat uw onderneming vooruitgang blijft boeken, maar er gaat ook veel tijd verloren. ‘In de horeca wordt het geld op de werkvloer verdiend en wordt er juist minder tot geen omzet op kantoor gedraaid. Die uren kosten alleen maar geld. Voorheen regelde een marketingbureau mijn marketing en social media. Daarna had ik iemand hier vast op marketing werken, maar uiteindelijk komen de beste ideeën toch echt tijdens het werken op de vloer’.
Work-life balance
Een veelvoorkomend probleem bij ondernemers is een slechte work-life balance. Een bedrijf opstarten en beheren kost veel tijd en moeite, zowel binnen als buiten de werkuren, en werken in het weekend wordt al snel als normaal gezien. Dat dit een grote invloed heeft op gezondheid, geluk en gezinsleven is bekend. Volgens Haagsma is het daarom belangrijk om altijd aan een goede tijdsplanning te doen. Door op een slimme manier vooruit te plannen kunt u volgens Haagsma talrijke problemen en onzekerheden tackelen.
Haagsma heeft zelf nooit last gehad van het bekende fenomeen van overwerkt zijn. ‘Ik ben altijd heel erg strikt geweest in het vinden van de juiste balans. Woensdag was bijvoorbeeld mijn vaste vrije dag. Een burn-out oplopen is doodzonde en daarmee zorgt u er tevens voor dat al uw harde werk voor niets geweest’.
Kwaliteit is doorslaggevend voor klantenbinding
Beginnende ondernemer hebben vaak de meest uiteenlopende ideeën en ambitieuze plannen. Uiteindelijk draait het in elke sector echter vooral om één factor die bepaalt of u daadwerkelijk aan genoeg klanten kunt komen.
‘In het begin is het vinden en binden van klanten één van de grootste uitdagingen van een startende onderneming. Mede doordat ik mezelf had omringd met kundige mensen en als drijfveer had om kwaliteit te leveren, is het me gelukt om voor veel blije en terugkerende gasten te zorgen’.
Haagsma ziet dat er regelmatig voorzichtig wordt gedaan met het doen van bepaalde investeringen. ‘Het is begrijpelijk dat u als startende ondernemer niet de duurste machines of producten kunt kopen, maar door altijd kwaliteit te leveren merkt u al snel dat mond-tot-mondreclame de beste reclame is’.
Een goed voorbeeld is de verbouwing van Brasserie de Boerderij. Door een verbouwing aan de serre van vijf jaar geleden, is een volledige ruimte ingericht met ramen. Hierdoor kunnen gasten binnenshuis genieten van het Sonsbeekpark. Haagsma en zijn collega’s wonnen hiermee zelfs de Heuvelinkprijs voor architectuur in 2016. ‘Het heeft iets gekost maar het heeft ons nog veel meer gebracht’, aldus Haagsma.
Geschikt personeel heeft baat bij inspiratie
Voor zowel de ondernemers die zich richten op stabiliteit van de omzet als de ondernemers die juist inzetten op omzetgroei geldt dat het vinden van goed gekwalificeerd personeel de grootste uitdaging is.
Volgens Haagsma is het geven van vertrouwen, trainingen en een inspirerende werkplek dé manier om goed personeel te krijgen en te behouden. Daardoor kunt u uw organisatie naar een hoger niveau tillen. ‘Doordat ik elke drie á vier jaar zorgde voor een verbouwing, of door het pand op te knappen, zorgde ik ervoor dat het zowel voor de werknemers als voor de gasten interessant en leuk bleef om te komen’, aldus Haagsma.
Tevens merken gasten het als een werknemer plezier in het werk heeft. Ook om aan goed nieuw personeel te komen is mond-tot-mondreclame overigens ontzettend belangrijk.
Last but not least; ken uw organisatie
‘Ik heb altijd de inkoop zelf gedaan bij mijn zaken. Door het goede contact met de chef-koks en het personeel hoorde ik elke dag wat de voorraad was en wat de benodigdheden waren.
Als het dan in mijn ene zaak niet druk was geweest, dan zorgde ik ervoor dat ik dit compenseerde met een andere zaak. Ja, ik besteedde hier veel tijd aan, maar ik ben ouderwets opgevoed’, geeft Haagsma aan.
Haagsma komt met een herinnering uit de periode dat hij in België in de keuken werkte. ‘Ik kreeg van mijn chef-kok vroeger een pollepel in de nek als ik de biefstuk te dik afsneed. Zo ver ga ik niet, maar bij mij moet het keukenpersoneel wel een pottenlikker gebruiken. Een kok of een keukenmedewerker gooit al snel producten weg en ik wil juist dat ze zich bewust zijn van wat ze doen’, zo verduidelijkt Haagsma zijn overtuiging dat ook succesvolle ondernemers op de kleintjes moeten letten.
Na ons laatste kopje koffie, die we in de eerdergenoemde serre van Brasserie de Boerderij drinken, sluit Haagsma af met de woorden ‘wat is het toch heerlijk om geen dagelijkse stress meer te hebben van meerdere horecazaken’. Daarin zit direct de laatste tip verscholen voor andere ondernemers: maak het niet te gek voor uzelf.