Dit artikel is exclusief voor de leden van de Bikes Business Club
Zoals inmiddels vertrouwd presenteren wij de maandelijkse Branche Monitor update voor de dagelijkse bedrijfsvoering en het reilen en zeilen in de fietsbranche. Het lijkt erop dat het voorjaarseizoen alweer in volle gang is.
Ook de bedrijfscijfers voor de maand februari in de fietsbranche zijn over het algemeen weer “gewoon” positief te noemen. Wederom 70% van onze ondervraagden heeft betere cijfers mogen noteren dit jaar in februari in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Uiteraard kan alles altijd nog wat beter, we blijven dan ook polsen wat er in de huidige markt speelt om kansen en bedreigingen te constateren en hierop te anticiperen. Deze maand wat extra aandacht voor het doorverkoop van inruilfietsen, de mogelijkheden van het inplannen en uitvoeren van onderhoud aan het bedrijfspand en de prijserosie door de welbekende leverproblemen.
Tekst: Mark Wildekamp
Omzet, verwachtingen en kansen
Zoals eerder al aangegeven geeft ongeveer 70% van onze ondervraagden aan ook in februari een betere omzet te hebben gedraaid dan vorig jaar rond deze periode. De winkels waren natuurlijk weer volledig open en men geeft dan ook duidelijk aan dat Corona veel minder van invloed was deze maand dan vorige maanden. Het was eigenlijk en eindelijk weer goed druk in de winkels en de algehele sfeer in de branche is een stuk beter te noemen. Qua verwachtingen voor het komende voorjaar is het overgrote deel van onze leden ook positief dan wel enthousiast over de verwachtingen (71%), al is het resterende deel (29%) toch wel wat onzeker of bevreesd, voornamelijk over het leveren van accu’s en het personeelstekort.
Prijserosie en marges
Waar geleverd wordt, daar wordt momenteel ook verkocht. Toch is het in deze volatiele markt erg lastig bepalen hoe je tot stabiele in- en verkoop kan komen nu men sterk afhankelijk is van productie en leveringen. Wij vroegen onze leden hoe zij momenteel omgaan met de huidige prijserosie en gehanteerde marges van leveranciers. We kregen veel respons op deze vraag over deze moeilijk beïnvloedbare knelpunten, waarvoor onze dank.
Waar de één aangeeft prijsverhogingen (met begrip bij de klant) door te berekenen, heeft de andere er meer moeite mee om achteraf meer te vragen voor fietsen die reeds verkocht zijn. Wat veel wordt geadviseerd is om prijzen relatief hoog in te zetten, zodat er achteraf minder teleurstelling ontstaat mochten prijzen door randzaken alsnog hoger uitpakken. Verder is ons opgevallen dat veel collega’s sneller kiezen voor leveranciers waar verwacht dat er een langdurige samenwerking zal ontstaan. Goedkoop is in deze dus ook duurkoop, er wordt meer gezocht naar stabiliteit.
Goede verkoop begint met een schone zaak
Hoe makkelijk is het om het onderhoud van de winkel of uw bedrijfspand voor u uit te schuiven of andere zaken rondom de bedrijfsvoering simpelweg prioriteit te geven? Het gebeurt velen en het is natuurlijk ook te verklaren. Waar gehakt wordt vallen spaanders, de fietsbranche is erg dynamisch wat een flexibele werkhouding vereist en dan nog zijn er jaarlijks simpelweg veel onvoorziene omstandigheden die ervoor zorgen dat niet alles wat u gepland had ten uitvoer gebracht kon worden. Aangezien onderhoud eerder een investering is dan een directe inkomstenbron, is het gemakkelijk om reparaties, renovaties en schoonmaak niet als directe prioriteit te zien.
Wij vroegen onze leden hoe zij tijd maken voor onderhoud en hoe zij dit inplannen. De winkel is natuurlijk simpelweg het visitekaartje voor zowel werknemers en klanten als wel leveranciers. Een nette schone zaak betekent een goede eerste indruk wat onherroepelijk meewerkt aan het creëren van goede verkoop.
Ook de veiligheid moeten we hierbij niet vergeten. Waar een groot gedeelte van de ondervraagden (40%) aangeeft alles in eigen beheer te houden geeft de ongeveer 50% van onze resultaten aan dat schoonmaak en renovatie ook wel vaak wordt uitbesteed. 57 % van de ondervraagden controleert periodiek wat er nodig is en plant waar nodig onderhoud in bij externe partijen.
Tijdens afgelopen coronaperiode waar de winkels officieel gesloten waren is ons wel duidelijk geworden dat veel collega’s deze tijd hebben gebruikt om een start te maken met het verbouwen of renoveren van de winkel en/of werkplaats. Voor ons het moment om een artikel in onze adviesbrief te wijden aan algemeen onderhoud om in een later stadium, na meer onderzoek, wellicht meer de diepte in te gaan.
Van ruilen komt niet altijd huilen
Als community-manager of redacteur komen we veel in gesprek met onze leden van de Bikes Business Club en natuurlijk ook met ondernemers in de fietsbranche in het algemeen. Wat ons opviel tijdens enkele gesprekken is dat er vraag is naar een platform om inruilfietsen op gemakkelijkere manier te kunnen verkopen. Maar liefst 55% van onze ondervraagden denkt dat een dergelijk systeem kan bestaan naast bestaande platforms die specifiek gericht zijn op verkoop en doorverkoop van nieuwe fietsen en reguliere verkoopplatforms voor tweedehands artikelen zoals marktplaats. Wij houden de ontwikkeling rondom deze trends in de gaten en zullen niet nalaten u te informeren over de mogelijkheden.
Vervolg
Tot slot willen we u weer bedanken voor het invullen van afgelopen vragenlijst. Hopelijk blijft u dit in grote getale doen zodat wij ons verder kunnen ontwikkelen en onze leden structureel van waardevol en kundig advies kunnen voorzien. Heeft u ook een actueel thema waarover u meer wil weten, van collega’s ofwel van ons ervaren adviesbureau? Is er wellicht een reeds besproken thema waarover u aanvullende informatie over zoekt. Laat het weten aan een community manager van de Bikes Business Club!
Wij zullen via dit medium continu relevante vraagstukken bespreken voor leden van onze Business Club. Heeft u een vraag, probleem of thema dat u graag voorlegt aan uw collega's? Stuur deze dan naar mark@bmghandelsmedia.nl en we nemen het mee in de volgende BrancheMonitor