Is er in deze tijd van snelle e-bikes en massaproductie nog ruimte voor een fiets
zoals de klant hem echt graag wil hebben? Natuurlijk! Op zoek naar een degelijke
en persoonlijke fiets op maat? Kijk maar eens rond bij de Brikbikes en Sandwichbikes
van de ‘Pedalfactory’!
Tekst: Harrie Linssen
Yno Papen (48) is directeur van de ‘Pedalfactory’, maker van degelijke unieke Nederlandse kwaliteitsfietsen. Yno komt uit de ‘automotive’ branche die hij in 2006 verliet. Niet zo verwonderlijk dat hij, net als bij auto’s, de mogelijkheid introduceerde om een fiets naar wens samen te stellen.
Geschiedenis
De houten Sandwichbike was voor hem aanleiding om in 2013 het bedrijf ‘Pedalfactory’ te starten. In 2016 heeft hij Brik overgenomen en het merk omgedoopt in ‘Brikbike’. “Met Brik kregen we een eigenzinnig fietsmerk in huis dat zich onderscheidt door een hoge kwaliteit, een uniek design en uitstekende rijeigenschappen. Dankzij het gebruik van kwaliteitsonderdelen, cardanasen snaaraandrijving, gaan Brikbikes een leven lang mee.”
Concept
Met twee fietsmerken Sandwichbikes en Brikbikes richt ‘Pedalfactory’ zich op het ontwerpen, produceren en verkopen van unieke fietsen. “We maken fietsen conform opdracht van onze klanten en verkopen wereldwijd. Omdat we het productieproces in eigen hand hebben kunnen we de hoogste kwaliteit garanderen en ‘built-toorder’ produceren.”
Proefrijden kan in Nijmegen en bij geselecteerde dealers zoals de Premium Brik Store in Wageningen. Nadat een klant een keus heeft gemaakt en bevestigd wordt de fiets in productie genomen en daarna volgens de gekozen specificaties uitgeleverd.”
Klant bepaalt
Brikbikes kent twee modellijnen met een cardanas en ėėn met riemaandrijving. De Brik Belt Pendix is de e-bike van Brikbikes. Elk model wordt samengesteld in de gewenste, unieke uitvoering en kleur. Vervolgens wordt de fiets met hoogwaardige onderdelen en accessoires volgens de wensen van de klant afgebouwd in Nijmegen. Daarna wordt elke Brikbike individueel getest voordat deze wordt afgeleverd via de Brikbikes dealer of rechtstreeks bij de klant.
Corona
Corona had initieel veel impact, omdat fabrieken en magazijnen voor onderdelen tijdelijk sloten. “Ook hadden we veel transportproblemen. De ‘supply’ is inmiddels weer enigszins op gang gekomen maar we zijn nog niet af van soms lange wachttijden op onderdelen. Doordat we op klantwens produceren, zijn we daarentegen wel flexibel.”
Tot slot
Deze interessante fietsen van Nederlands fabricaat zijn een waardevolle aanvulling in elk bestaand assortiment. Door promotie in verschillende media wordt de bekendheid van Brikbikes steeds groter. De primaire distributie vindt plaats via het dealernet in Nederland, België en andere Europese landen. “Omdat we nog steeds groeien zal dit netwerk verder worden uitgebouwd. Daarom is er nog ruimte voor ondernemers om ook dealer te worden!”, aldus Yno.