Buzaglo had net voor de Corona-uitbraak besloten om een aantal logistieke en organisatorische onderdelen van het bedrijf tegen het licht te houden en waar wenselijk te veranderen of aan te passen. Daarnaast werd ook gewerkt aan een nieuw eigen mobiliteitsmerk waaronder het bedrijf verschillende producten op de markt gaat brengen, met als eerste een programma van prachtig in het oog springende vouwfietsen. Genoeg stof om over te praten dus.
Voor de meesten behoeft Buzaglo niet echt een introductie. Het bedrijf wat al meer dan 50 jaar fietsen, fietsonderdelen en -accessoires ontwikkelt, produceert en importeert en deze aan groothandels in binnen- en buitenland levert, is een bekende naam binnen de fietswereld. “Als je dagelijks met je team druk bezig bent om alle ballen hoog te houden, dan vergeet je soms om van een afstand naar je bedrijf te kijken. De bekende helikopter view. Je hebt daar rust voor nodig. Toch hebben we ons -in het hele bedrijf- vlak voor de uitbraak ingezet om de verschillende divisies en onderdelen van het bedrijf onder de loep te nemen en in kaart gebracht waar verbeteringen of veranderingen aangebracht konden worden”, vertelt het bedrijf.
Databeheer en communicatie
Twee belangrijke factoren kwamen daarbij duidelijk naar voren. Ten eerste een upgrading van het databasesysteem; het kloppend hart van het bedrijf. Hiermee kunnen ze niet alleen een nog beter en sneller overzicht krijgen van alle producten, maar hebben nu ook een tool in handen waarmee het bedrijf haar afnemers met meer en betere informatie kunnen voorzien. “Sommige van onze klanten verkopen de producten ook via ‘market places’ of andere online platformen. Hiervoor zijn zogenaamde product feeds nodig, die dit systeem nu automatisch produceert”, vertellen zij. “Een goede investering voor de toekomst, want steeds meer verkopen zullen online gegenereerd worden.” Ten tweede heeft Buzaglo op een aantal punten de externe communicatie aangepakt. “We hebben zowel naar de inhoudelijke als cosmetische kant gekeken. Onze website is een stuk overzichtelijker geworden en wordt nu optimaal gevoed door ons nieuwe databasesysteem, waardoor het inhoudelijk meer te bieden heeft. Mailingen, nieuwsbrieven, advertenties en banners zullen er niet alleen beter uitzien, maar ook inhoudelijk zullen we informatie inzichtelijker en toegankelijker maken. Vooral onze interactieve mailingen zijn daar een goed voorbeeld van. De mailingen die we naar de groothandels sturen worden nu met grote regelmaat door onze klanten -wel of niet voorzien van hun logo- rechtstreeks doorgestuurd naar de retailers, die zij bedienen.” Ieder product die daarop gepromoot wordt, biedt een directe link naar de website van Buzaglo waar meer specifi ekere info over de producten gevonden kan worden. Zo voorzien zij hun klanten (groothandelaren) van de juiste informatie, zodat zij op hun beurt hun klanten (retailers) nader kunnen informeren. Het bedrijf biedt hen ook de mogelijkheid om kennis te maken met artikelen die ze nog niet in het assortiment hebben. Een mooie synergie als gevolg van deze vernieuwingen.
U.GO Mobility
Voortvloeiend uit de herstructurering van Buzaglo kwam ook het idee om gestalte te geven aan de ontwikkeling van een eigen mobiliteitsmerk; iets waar al langer over gefi losofeerd werd binnen het bedrijf. In 2003 was Buzaglo een samenwerkingsverband gestart met het merk DAHON. Dit is een zeer succesvolle match gebleken die nu al meer dan 20 jaar voortduurt en waarmee we in de toekomst nog lang mee hopen door te gaan. “Maar de wereld om ons heen verandert en is op een aantal vlakken onzeker te noemen; kijkend naar de leveranties vanuit Azië bijvoorbeeld. We willen dus meer flexibiliteit en grip kunnen hebben op de leveranties en kwaliteit van onze fietsen. Daarnaast willen we ons op de gehele Europese markt gaan richten en niet alleen op de Benelux.” Onder het merk U.GO Mobility gaan zij verschillende mobiliteits-producten op de markt brengen, zoals E-Stepsen loopfietsen. “Maar onze eerste focus lag op de (elektrische) vouwfiets. Met ons vaste designersteam zijn we aan de slag gegaan en hebben een prachtig programma van vouwfietsen ontworpen, die we bij onze fabriek hebben laten produceren. Na wat transportvertragingen vanuit Azië is de eerste container met fi etsen onlangs bij ons in Almere aangekomen en we zijn bijzonder trots op het resultaat.” Het doorvoeren van alle veranderingen verliep niet altijd zonder slag of stoot en leverde soms felle maar constructieve discussies op. “Maar gezien de positieve reacties van onze relaties was dat het meer dan waard. We kijken dan ook met heel veel enthousiasme uit naar de toekomst.”