Na alle storm en regen van de afgelopen tijd is er nu eindelijk een voorjaarszonnetje. Meteen komen alle fietsen weer uit de schuur. Het mooie weer lonkt! En dat geldt natuurlijk ook voor mij.
Een eerste ritje buiten, in mijn geval op de racefiets, laat merken dat het lichaam het niet meer gewend is. Zo voelt het zadel niet meer zoals gedacht en blijken nek en schouders na een uurtje te protesteren.
Dat is niet raar. Maar in plaats van deze klachten te accepteren, is het een kleine moeite om het jezelf iets comfortabeler te maken. Het omdraaien van de stuurpen (de hoek naar boven i.p.v. naar beneden) levert al zomaar 2,5 cm extra hoogte op. Dat kan net het verschil maken.
In het verleden, toen er ook op de sportieve fietsen een stuurpen met expanderklemming gebruikt werd, was het heel normaal om met de stuurhoogte te spelen. In het voorjaar iets hoger, en naarmate het seizoen vorderde, iets lager. Maar met de moderne ahead pennen is dat al meer werk. En met de tegenwoordige “cockpits” op de racefiets is aanpassing vrijwel onmogelijk.
Stuur en stuurpen uit 1 stuk is esthetisch prachtig. Ergonomisch gezien is het echter een ramp. Het is meer uitzondering dan regel dat lengte en breedte precies kloppen bij de fietser. En de verstelbaarheid in hoogte is ook zeer beperkt.
Een extra complicerende factor zijn de weggewerkte kabels. Deze moeten precies passen. Er is dus minder ruimte voor speling. En ook wanneer het losse combinatie is van pen en stuur, is de pen niet om te draaien.
De fabrikanten komen gelukkig wel met een oplossing om extra hoogte te kunnen inbouwen: het (race) stuur met een rise. Alleen brengt dat extra kosten en nogal wat werk met zich mee. Daar zit de klant niet echt op te wachten. Daarom is het verstandig om bij de afstelling van een racefiets rekening te houden met eventuele aanpassing van stuurhoogte. Voor een nog blijere klant!
Deel dit bericht
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Loading...