Meer dan ooit hebben dealers vandaag de dag nood aan onderscheidende, sterke merken. Daarom heeft het Belgische Conimex een zorgvuldig en streng geselecteerd merkenpalet samengesteld. Ook zal haar service en ondersteuning naar de vakhandel eind dit jaar worden geüpdatet. De verdeler van high-end-sportmerken in de Benelux zit zeker niet stil. Zo wordt het orderproces een stuk inzichtelijker en gemakkelijker, komt er een nieuwe website en wordt er extra ingezet op het versterken van de band met partners. Zaakvoerder van de one-stop leverancier van schoenen, helmen, tandbladen, wielen, onderhoudsproducten en meer, Thibaut Van Goubergen, stelt BikesBusiness op de hoogte van de ontwikkelingen.
Tekst: Michelle van der Harst
Als leverancier blijft Conimex altijd relevant, ook in deze snel evoluerende markt waar fietsmerken en - partijen steeds groter worden. Van Goubergen: “Met ons brede, trendsettende merkenpakket hebben we voor elke dealer een passend product. Dealers hebben meer dan ooit nood aan onderscheidende producten en sterke merken, en deze hebben wij in ons assortiment.” Het aanbod is ook onlangs uitgebreid, want nieuw bij Conimex is milKIT, aanbieder van onder andere antilekvloeistoffen en unieke tubeless ventielen. Merken die zelf evolueren, zijn het Italiaanse schoenenmerk GAERNE (met een geheel nieuw type schoen, de G Fuga én een bredere schoenenlijn) en het sterk groeiende en betaalbare BLIZ (met nieuwe brillen van de Fusion- en Breeze-lijn).
Groeiende merken
Een merk waarbij Conimex een sterke groei ziet, is absoluteBLACK. “Dat komt enerzijds door de materiaalschaarste op de markt en anderzijds doordat deze tandbladen 20 tot 30 procent goedkoper én tweeënhalf keer duurzamer zijn dan de meeste andere merken. De eindconsument kijkt in tijden van een energiecrisis naar vervangstukken die kwalitatief goed, maar ook economisch correct geprijsd zijn”, ziet Thibaut. De kettingbladenfabrikant lanceerde recentelijk zijn unieke en duurzame schijfrempads, volledig vervaardigd uit grafeen en dus zonder giftig koper. Dit wordt vanaf 2025 immers een verplichting voor alle fabrikanten. Verder maakte SPATZwear de afgelopen jaren een steile groei door. De kleding voor ‘slechte weersomstandigheden’ wordt zelfs door profrenners gekocht en is zeker een succesproduct. Eind dit jaar wordt er nog een nieuw merk aan Conimex’ palet toegevoegd, waarvan de naam nog niet genoemd mag worden. Stay tuned…
Overzichtelijke webshop
Voor de klanten van Conimex – zowel sportwinkels als de betere fietsenzaken – wordt het opzoeken van merken binnenkort veel overzichtelijker. Dealers kunnen producten terugvinden onder de productreferentie, EAN-code of een korte omschrijving. Er is snel te zien wat de distributeur op voorraad heeft. En is een item niet voorradig? Dan kan de klant aangeven dat hij geïnformeerd wil worden zodra het weer beschikbaar is. “Ook gaan we korte online filmpjes maken,” vertelt Thibaut, “wat nieuw is binnen onze sector.” In 20 tot 40 seconden wordt dan bijvoorbeeld een nieuw tandblad geïntroduceerd. Bovendien wordt het voor dealers eenvoudiger om eigen software te integreren met de website van Conimex. De producten van de website kunnen dan in het eigen kassasysteem worden gestopt. “Los van goede producten en merken, moet je als invoerder natuurlijk service bieden aan de handelaren. Zodat zij zorgeloos en snel met ons kunnen samenwerken”, aldus Thibaut. “Waar men nu als handelaar misschien kostbare tijd verliest om artikelen van Conimex in te voeren, zal dit heel binnenkort volledig verleden tijd zijn. Daarnaast hebben we nog tal van leuke innovatieve ideeën in petto.”