Continental brengt met de Grand Prix 5000 S TR een nieuwe raceband op de markt. De Grand Prix 5000 S TR is lichter, sneller en heeft sterkere zijwangen dan zijn voorganger, de Grand Prix 5000 Tubeless.
Het is niet voor niets dat Continental deze raceband met uitgerekend deze specificaties presenteert. De Grand Prix 5000 S TR, waarbij TR staat voor Tubeless Ready, haakt in op belangrijke trends. Zo biedt deze nieuwe band de mogelijkheid tot tubeless rijden, dus zonder binnenband. Het voordeel daarvan is dat de bandenspanning lager kan zijn, deze band comfortabeler fietst en de kans op lekrijden aanzienlijk kleiner is. Conti Revosealant (30 ml voor de 25-28 mm band, 40 ml voor de 32 mm-versie) vult een gaatje bovendien snel op, waardoor je als fietser altijd door kunt.
Een tweede trend waarop de Grand Prix 5000 S TR inspeelt, is de opmars van hookless velgen. Belangrijke voordelen hiervan zijn gewichtsbesparing en een betere passing: de band valt breder en ronder op de hookless velg. Het rijgedrag in de bochten is daardoor beter en daarbij neemt de grip toe. Belangrijk is dat er op een hookless velg een band ligt die hiermee compatibel is, wat met de Grand Prix 5000 S TR het geval. Tegelijkertijd is hij ook nog steeds geschikt voor montage op klassieke haakvelgen.
Bekende technologieën
De Grand Prix 5000 S TR vertrouwt op belangrijke, bewezen technologieën van Continental. Eén ervan is de BlackChili-compound. Hiermee zorgt Continental voor een optimale balans tussen rolweerstand, grip en slijtage. Continental biedt daarnaast een hoge mate van lekbescherming met behulp van Vectran Breaker, een speciale anti-leklaag die verwerkt is in het loopvlak. Het soepele materiaal daarvan houdt de rolweerstand tegelijkertijd laag.
Lazer Grip Technology zorgt met name voor een hoogwaardige zijkant van het loopvlak. Deze is voorzien van een microprofielstructuur die er door een laser in is gebrand. De schouders van de band worden daardoor licht opgeruwd, waardoor er sprake is van extra grip in bochten. Normaal gesproken ontstaat zo’n opgeruwd loopvlak pas na het eerste gebruik. Dankzij de Lazer Grip Technology bijt de Grand Prix 5000 S TR zich direct vast in het asfalt.