Het topmerk CUBE bestaat pas sinds 1993, maar is vandaag de dag een van de meest toonaangevende
en beeldbepalende merken in de fietsbranche. CUBE is absoluut een premium merk. Dat wil zeggen dat CUBE zich met superieure kwaliteit richt op liefhebbers die deze hoogwaardige kwaliteit ook écht op waarde schatten. De Duitse makers zijn net zo begeistert als de eindgebruikers: allemaal zijn het echte fietsliefhebbers. De exclusieve distributeur van CUBE is Oneway Bike, een distributeur die samen met de dealers CUBE’s merkbekendheid verder stimuleert en bovendien veel extra ondersteuning biedt aan fietsenzaken, om zowel rijwielhandelaren als hun klanten optimaal te bedienen. Zo is CUBE een ijzersterk product om uw assortiment mee uit te breiden.
Tekst: Marie-Christine Koestal / Sander de Goede
In het Duitse Beieren, vanaf het begin de thuisbasis van CUBE, werken ruim duizend mensen aan de ontwikkeling en innovatie van CUBE-producten. De dagelijkse leiding is nog steeds in handen van oprichter Marcus Pürner. Het kapitaal wordt in verregaande ontwikkeling en innovatie gestopt. Het portfolio van CUBE omvat vrijwel alle soorten fietsen en e-bikes, evenals een uitgebreide collectie kleding en accessoires. CUBE heeft in de collectie bovendien een goedlopende bakfiets, namelijk de CUBE Cargo. Deze wordt goed verkocht aan het bakfietspubliek. Hiermee overtreft CUBE zelfs de bekendere bakfietsaanbieders op bereik en gewicht, en daarmee ook op prijs.
Hoge kwaliteit
Alle CUBE-producten zijn gemaakt om aan de strengste eisen te voldoen. De engineers van CUBE werken inhouse aan nieuwe technologieën, materialen en de ontwikkeling van productiemethoden. Ze onderhouden ook voortdurend nauw contact met professionele atleten en de ingenieurs van Bosch. Hun meningen en visies worden vervolgens zo goed mogelijk in de producten geïntegreerd. Om een hoge kwaliteit te garanderen, wordt elke fiets en ieder relevant onderdeel uitvoerig getest door het eigen testlab.
E-bikes met Bosch-aandrijfsysteem, speciaal voor CUBE
Als we de e-bikes van CUBE onder de loep nemen, dan zien we dat deze inmiddels verantwoordelijk zijn voor meer dan vijftig procent van de totale omzet van dit merk. CUBE’s eerste e-bike werd in 2010 gelanceerd met een eigen aandrijfsysteem. CUBE noemde het EPO, wat staat voor Electric Power Optimizer. De batterij was al geïntegreerd en verborgen in de zadelpen. Het systeem was draadloos en fungeerde met een ANT+ communicatie. Twee jaar later ging CUBE ook zakendoen met Bosch E-Bike Systems, en vanaf 2014 besloot het merk zelfs verder te gaan met Bosch als exclusieve leverancier voor e-bike-aandrijfsystemen. Vandaag de dag biedt CUBE meer dan honderd verschillende modellen aan,
van comfortabele e-bikes met low-entry frames, tot enduro- ready e-mountainbikes. Hiermee is CUBE een van de belangrijkste partners van Bosch. 2014 was ook het jaar waarin CUBE zijn eerste e-bike full suspension fietsen én het eerste Kathmandu Hybrid model (met geïntegreerde bagagedrager) introduceerde. Nu is CUBE een van ‘s werelds grootste leveranciers van e-bikes die zijn uitgerust met Bosch aandrijfsystemen. De Bosch-motoren die op CUBE-fietsen te vinden zijn, zijn zelfs speciaal voor deze fietsen ontwikkeld.
Iedereen de perfecte e-bike
CUBE’s doel is om iedereen de perfecte e-bike te bieden. Of het nu gaat om stedelijke mobiliteitsoplossingen of high-end e-MTB’s, of iets daartussenin. Om dit te realiseren ligt de focus op het ontwerp als geheel, maar ook op specifieke technische details die het leven van de e-biker gemakkelijker maken. Zo heeft CUBE zijn fietsen uitgerust met de innovatieve, geluids-geoptimaliseerde versnellingsbak, waardoor de Performance Line 25 km/u bijvoorbeeld een van de stilste aandrijvingen in zijn klasse is. Daar komt nog bij dat de efficiënte en veelzijdige aandrijving zorgt voor een authentiek rijgevoel met minimale trapweerstand, ongeacht of dit met of zonder trapondersteuning is. Verder is de robuuste Drive Unit bestand tegen zware belastingen en voldoet deze aan de hoogste eisen op het gebied van trekking- of e-MTB-gebruik.
Testen, testen, testen
Opperbeste kwaliteit is één. Maar zelfs die hoogwaardige deugdelijkheid moet keer op keer worden gecontroleerd. Een voorbeeld: de ingenieurs van CUBE testen verschillende remsystemen in eigen laboratoria om perfect remmen, stabiliteit en slijtvastheid te garanderen. Er wordt ook rekening gehouden met weersomstandigheden. Daarom wordt elke rem getest in droge én natte omstandigheden. Zodra het team er zeker van is dat een systeem in alle omstandigheden perfect werkt, wordt naar de tweede fase overgestapt; het controleren van de duurzaamheid. Om dit te testen, worden automatisch 3000 remcycli herhaald. Alleen remmen die deze test doorstaan door minimale slijtage te vertonen worden uiteindelijk op de fietsen gebruikt. Complete fietsen worden getest op de roller drum-testopstelling. De fiets wordt voorzien van product componenten en vervolgens op de trommel geplaatst. Om het gewicht van een rijder en zijn of haar bagage te simuleren, worden vervolgens gewichten toegevoegd aan het stuur, het zadel en de pedalen (in totaal 140 kilo). De trommels draaien om typische hobbels op het wegdek na te bootsen, zodat de fiets een bepaald aantal kilometers ‘rijdt’ en zekere
obstakels afdekt. In totaal legt elke fiets honderden kilometers af, waarbij zo’n 1,5 miljoen obstakels overwonnen moeten worden.
Speciale lab-test voor balhoofdbuizen
De balhoofdbuis is vooral bij mountainbikes een bijzonder kwetsbaar onderdeel. Grote belastingen worden namelijk door de verende voorvork overgebracht en direct door de balhoofdbuis heen geleid. Daarom test CUBE balhoofdbuizen afzonderlijk, en wel op zeer intensieve wijze. Dit gebeurt met een machine die speciaal voor dit doel is gebouwd. Er wordt een realistische belasting op een vork geplaatst om remmen, springen en obstakels te simuleren. In totaal moet de balhoofdbuis 50.000 van deze cycli zonder schade doorstaan voordat deze voor productie kan worden vrijgegeven.
Trike Concept
Behalve het constant doorontwikkelen van met name e-bikes en hun onderdelen, heeft CUBE zich de afgelopen jaren sterk ingespannen om bij te dragen aan milieuvriendelijke mobiliteit, met zo min mogelijk uitstoot van schadelijke stoffen. Deze inspanningen leidden onder meer tot Trike Concept. Dit is een unieke bakfiets die het resultaat vormt van een vruchtbare samenwerking tussen CUBE en het eveneens Beierse BMW. Met deze bakfiets is het makkelijker dan ooit om een (kleine) vracht van a naar b te vervoeren. Trike Concept blinkt uit als het gaat om wendbaarheid, veiligheid en compactheid.
De elektrische ondersteuning zorgt er bovendien voor dat de gebruiker geen grote inspanning hoeft te leveren. Ondertussen houdt het innovatieve kantelmechanisme de lading stabiel. Dit alles maakt Trike Concept tot de ideale bakfiets voor zowel beginnende als ervaren gebruikers. Ondertussen werkt CUBE aan nog meer vooruitstrevende producten.
ACID
Op het gebied van onderdelen, accessoires en kleding heeft CUBE de laatste jaren ook het nodige ontwikkeld. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting via het onderdelenmerk ACID, dat ook uit het Beierse Walderhof komt. ACID omvat onder meer een omvangrijke collectie fietstassen, bagagedragers en spatborden die op ongeveer elk ander fietsenmerk passen. Pompjes, rempadjes en lampjes zijn eveneens terug te vinden in het gamma.
De perfecte fiets, geleverd door de perfecte partner
Begin december werden de deuren geopend van de vierde CUBE store in Nederland. Begin 2023 volgen nog meer winkels. Los daarvan wordt de retail in Nederland volledig bediend door Oneway Bike, een sterke partij die niet alleen levert, maar ook samen met de vakhandel zorgt voor een optimale presentatie en andere promotiemiddelen. Oneway Bike is in 2001 opgericht en is sindsdien exclusief distributeur van CUBE in Nederland, Engeland en Ierland. Al snel werden ook onderdelen- en accessoiremerken toegevoegd aan het portfolio, waaronder SQlab, Fulcrum, Lezyne en Ere Research. Met de verschillende merken biedt Oneway een divers aanbod aan producten die iedere fietser nodig heeft.