De fiets is, mede vanwege de coronapandemie, populairder dan ooit tevoren. Dat betekent automatisch dat er veel vragen zijn rondom fietsonderhoud. Veel mensen weten niet hoe ze het onderhoud van hun fiets nu precies moeten aanpakken. Cyclon produceert niet alleen uitstekende onderhoudsproducten, maar zorgt er samen met het partnernetwerk voor dat fietsers worden ‘opgeleid’ om zelf veel dagelijkse onderhoudshandelingen uit te voeren. Specialistisch onderhoud wordt nog wel overgelaten aan de vakspecialist. BikesBusiness sprak met Ramon de Graaf, Manager Marketing & Business Development bij Cyclon, over onderhoud en fietsplezier.
Tekst: Erik van der Does de Bye
Het Nederlandse Cyclon bestaat sinds 1985, toen het eerste product op de markt werd gebracht en daarmee hét probleem van veel fanatieke fietsers werd opgelost. Een smeermiddel dat ook bleef smeren tijdens een rit in de regen was op dat moment uniek. Deze All Weather Spray behoort nog steeds tot het assortiment. Cyclon groeit gestaag en is ook in het buitenland actief, waaronder in Duitsland, België, Ierland, Groot-Brittannië, Tsjechië, Slowakije en de Baltische Staten. “We verspreiden ons organisch, als een olievlek”, zegt Ramon, niet zonder gevoel voor woordspeling.
Assortiment en advies
Cyclon heeft een zeer uitgebreid assortiment aan onderhoudsproducten voor elk soort fi ets. Er is een ruime keuze aan producten waarmee fanatieke fietsers het maximale uit elke rit kunnen halen. Het regelmatig onderhouden van uw fiets is van groot belang. Ramon: “Het is een gegeven: wie de fiets goed onderhoudt, kan erop rekenen dat deze beter functioneert en dat de onderdelen ervan veel langer meegaan.” Met de sterk toenemende vraag naar fietsen, is ook de vraag naar onderhoudsproducten gestegen. Ook willen mensen meer weten over hoe zij hun fiets in topconditie kunnen houden.
Wat Cyclon uniek maakt, is de jarenlange relatie met vakspecialisten in Nederland en België. Het maken van premium onderhoudsproducten is één ding, maar specialisten kunnen u ook vertellen hoe u deze het beste gebruikt. “De samenwerking met de tweewieler-retail is voor ons dan ook essentieel”, zegt Ramon. “Dat is precies de reden dat onze producten in nagenoeg alle fietsenzaken worden verkocht en dat veel werkplaatsen ons specifieke werkplaatsassortiment gebruiken.”
‘Nieuwe’ fietsers
Door de coronapandemie zijn er veel meer mensen op de fiets gestapt. Ramon vertelt dat vooral veel veldsporters zijn gaan fietsen. “Al die sporters konden langere tijd niet sporten en hebben de fiets ontdekt. Ze zijn vrijwel altijd competitief ingesteld – ze willen winnen, van zichzelf of van de buurman: sneller, vaker en op grotere afstanden. Onderhoud van de fiets is extra belangrijk voor hen.” Deze groep consumenten oriënteert zich goed en daar speelt Cyclon op in. “Weten hoe je de fiets optimaal onderhoudt, is uiteraard onderdeel van hun streven om nog beter te worden.” Ook anderen hebben de fiets herontdekt. Fietsen was gedurende de hele pandemie wél mogelijk en veel mensen wilden de fiets, die lang in de schuur had gestaan, weer in optimale conditie krijgen.
Samen delen we onze kennis
“Iedereen heeft zo zijn eigen motivatie om te fietsen. Wij vinden het vooral zeer belangrijk dat onze klanten weten hoe ze onze producten moeten gebruiken”, vertelt Ramon. “Vakspecialisten zijn hierbij onmisbaar met al hun expertise. Zij zijn dagelijks aan het werk met onze onderhoudsproducten en weten als geen ander hoe zij een fiets in topconditie moeten houden. Zo combineren wij de kennis over onze producten met de expertise van de monteur. Door deze kennis te delen met onze klanten, kunnen zij genieten van hun ritten op een optimaal onderhouden fiets!”
In een portretserie brengt Cyclon deze tips uit de praktijk in beeld. “We hebben samen met enkele retailers in Nederland en België video’s gemaakt, waarin deze vakmensen hun passie voor het vak delen met de kijkers”, aldus Ramon. Ook hebben zij allemaal één of meerdere tips in petto voor de oplettende kijker. Met tips als ‘zuinig smeren’ en ‘regelmatig ontvetten’ worden fietsers die net opgestapt zijn op weg geholpen, maar kunnen ook ervaren fietsers nieuwe ideeën opdoen. “Op deze manier maken we onderhoud minder intensief en wellicht ook leuker.” Deze filosofie wordt ondersteund door vakspecialisten. “Die zitten niet te wachten op kettingen met zand en te veel smeersel, maar op echte vakgerelateerde klussen."