Activatie bij drie ziekenhuizen en uitdeelacties op basisscholen
19 april jl. werd voor de tweede keer de “Landelijke Dag van de Fietshelm” georganiseerd, een initiatief van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. Het doel van deze jaarlijkse dag is om fietsers bewuster te maken van het belang van het dragen van een fietshelm. ABUS, producent van o.a. fietshelmen gaf hierbij steun aan diverse lokale activatiecampagnes en uitdeelacties.
Aantal fietsslachtoffers met ernstig letsel stijgt
Het aantal slachtoffers met ernstig hersenletsel is de afgelopen 10 jaar met 40% fors gestegen. De meest recente cijfers laten zien dat in 2022 in Nederland 88.800 fietsers op de Spoedeisende Hulp belandden. Hiervan hadden 57.000 fietsslachtoffers ernstig letsel. Ruim een kwart van hen, meer dan 15.000 fietsers, liep tijdens het ongeval hersenletsel op. Speciale aandacht gaat uit naar de 65-plusser. Deze doelgroep wordt aangemerkt als risicodoelgroep. Ze worden mobieler én kiezen vaker voor de e-bike in plaats van de auto. Een fietshelm wordt daarom dus sterk aanbevolen en verkleint de kans op ernstig hersenletsel met 60% bij een crash.
ABUS steunt lokale initiatieven in samenwerking met dealers
Om het dragen van een helm aan te moedigen doneerde ABUS tijdens de “Landelijke Dag van de Fietshelm” een groot aantal fietshelmen aan een tweetal uitdeelacties bij basisscholen De Triangel in Ede en De Kleine Wereld in Nijmegen. Daarnaast werd er bij het Sophia Kinderziekenhuis Rotterdam, Ziekenhuis Gelderse Vallei Ede-Wageningen en Radboud UMC Nijmegen aandacht gegeven aan deze dag. Bij de ingang werden bezoekers en personeel voorgelicht door doctoren en experts van ABUS. Daarnaast kreeg men, in samenwerking met het lokale ABUS dealernetwerk, een kortingsvoucher mee waarmee een fietshelm naar keuze kon worden uitgezocht tegen een speciaal gereduceerd tarief.
Activatie gedurende het fietsseizoen
ABUS ziet de “Landelijke Dag van de Fietshelm” als aftrap om deze boodschap het gehele fietsseizoen onder de aandacht te brengen. Hiervoor is een speciale informatieve landingspagina opgezet met alle facts en informatie rondom het dragen van een fietshelm. Met een video van de ABUS helmcrasher wordt extra inzichtelijk gemaakt wat de impact op het hoofd is met en zonder helm tijdens een crash. De speciale MatchMaker keuzewijzer is een handige tool waarmee consumenten in 3 eenvoudige stappen kunnen bepalen welke fietshelm bij zijn of haar gebruik past. Tevens is dit een handige tool voor in de winkel die het keuzeproces vergemakkelijkt.