Er komt een klant in de winkel die heeft besloten zijn mechanische fiets te verruilen voor een e-bike. Hij heeft zich georiënteerd op internet, keuzehulpmenu’s doorlopen, maar ziet door het enorm grote aanbod door de bomen het bos niet meer. Dat die e-bike er moet komen, is voor uw klant zeker. Waarom onnodig tegen de wind in de open polder ploeteren, terwijl elektrische ondersteuning binnen bereik ligt? Maar dan rijst de vraag: welke e-bike moet het worden?
Tekst: Marie-Christine Koestal
Het is nog niet zo lang geleden dat alleen senioren belangstelling hadden voor een elektrische fiets. De paar modellen die u in de zaak had, leidden al snel tot de juiste keuze.
Met de komst van hippe, aansprekende modellen is de e-bike zijn stempel van seniorenfiets kwijt en omarmd door een breed publiek. En de opmars van de e-bike in Nederland lijkt niet te stuiten: onder de 855.000 fietsen die in 2022 nieuw verkocht werden, bevonden zich 486.000 e-bikes (57 procent). Van de totale omzet aan nieuw verkochte fietsen (1,5 miljard euro) was zelfs 80 procent toe te schrijven aan e- bikes (aldus het jaarlijkse onderzoek van GfK, in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG). Logisch dat uw winkel een groot aanbod heeft. Misschien hebt u zich wel gespecialiseerd in e-bikes. Naar de buurtsuper of rondje IJsselmeer? De belangrijkste vraag gaat over het gebruik van de e-bike: het maakt nogal verschil of uw klant korte ritjes naar de buurtsuper maakt of dat de e-bike wordt ingezet voor lange tochten in het weekend. In het eerste geval kunt u een stadsfiets adviseren. Misschien is een transportfiets zelfs wel handig. Wordt de fiets ingezet voor woon-werkverkeer dan is, afhankelijk van de afstand, een sportieve fiets met een krachtige motor aan te bevelen. Gaat het om een behoorlijk grote afstand, dan is zelfs een speed pedelec een optie. Wil uw klant een elektrische fiets voor lange toertochten, dan is een sportieve stadsfiets, een sportfiets, een trekkingfiets of wellicht een elektrisch ondersteunde racefiets of mountainbike geschikt.
Welke accu?
Als het gebruik helder is (en tussendoor het beschikbare budget is bepaald), dan komt de keuze voor de juiste accu in beeld. De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een e-bike, vindt de E-Bike Bond (een organisatie die consumenten voorziet van onafhankelijk advies over e-bikes) en adviseert e- bikegebruikers goed naar de specificaties van een accu te kijken:
- Het vermogen: hoe hoger het vermogen van de accu, hoe groter de actieradius en hoe langer je kunt fietsen op een volle accu. Wanneer je vooral lange afstanden fietst, is het belangrijk om te kiezen voor een accu met een groot vermogen.
- Vaste of afneembare accu: hoewel de fietser een afneembare accu overal mee naartoe kan nemen en zo voorkomt dat deze wordt gestolen, zijn ze tegelijkertijd ook aantrekkelijk voor dieven wanneer je de accu (even) in je fiets laat zitten. Een vaste accu is minder aantrekkelijk voor het dievengilde en bovendien vaak mooi weggewerkt. Een nadeel is dat de accu niet los kan worden opgeladen. Er moet dus altijd plek voor de hele fiets worden gevonden om deze op te laden.
- Soort accu: ze zijn er met NiMh, Li-ion en Lithium- ion-polymeer. De nieuwste accu’s zijn vaak voorzien van Li-ion. Deze zijn milieuvriendelijk en kleiner van formaat.
Na de keuze voor de juiste accu, volgt de keuze voor een van de twee soorten trapondersteuning:
- Rotatiesensor: hierbij biedt de fiets pas ondersteuning wanneer het wiel begint te draaien.
- Trapkrachtsensor: hoe meer kracht de fietser zet, hoe meer ondersteuning je krijgt van de trapkrachtsensor. Zeg het maar waar de voorkeur naar uitgaat.
Motor, remmen, display en versnellingen
Vervolgens komt de motor in beeld. De meeste e-bikes hebben een middenmotor. Grote voordeel is dat het gewicht van de fiets optimaal is verdeeld. Een voorwielmotor is voor dagelijkse ritten prima en voordeliger dan de middenmotor. Een krachtige achterwielmotor is de meest geschikte soort voor een speed pedelec, zo adviseert de E-Bike Bond. Vanwege de snelheden die e-bikes kunnen bereiken, zijn e- bikes vaak voorzien van hydraulische schijfremmen. Voor goedkopere e-bikes worden ook nog weleens velg- en trommelremmen gebruikt. Let daarop, zo zegt de organisatie. Geef aandacht aan de verschillende soorten displays. Er zijn luxe exemplaren, waarbij de trapondersteuning kan worden ingesteld, waarop je kunt zien hoe hard je fietst en hoe vol de accu nog is. De minder luxe displays hebben slechts lampjes die aangeven dat de fiets aanstaat. Een e-bike is afhankelijk van de motor uitgerust met een van de drie bestaande versnellingssystemen. De E-Bike Bond meldt daarover:
- Derailleurversnelling: een e-bike met een derailleurversnelling heeft meerdere tandwielen op het achterste wiel. Vaak heeft dit schakelsysteem wel 21 of 27 versnellingen. Ook is dit schakelsysteem erg licht en soepel. Hierdoor is dit systeem vooral ideaal voor mensen die lange afstanden afleggen of sportieve fietsritten doen. De voorwiel-, midden- en achterwielmotor kunnen allemaal gecombineerd worden met de derailleurversnelling.
- Naafversnelling: de meeste e-bikes zijn voorzien van een naafversnelling. De tandwielen kun je hierbij niet zien en vaak heeft de e-bike maar zeven tot veertien versnellingen. Dat betekent dat je minder soepel kunt schakelen. Dit systeem is alleen te combineren met een voor- of middenmotor.
- Automatische versnelling: een automatische versnelling heeft geen bepaald aantal versnellingen. Hierdoor kun je de versnellingen heel precies afstellen. Wel is de automatische versnelling een stuk zwaarder dan de twee hierboven genoemde versnellingen en kan deze alleen gecombineerd worden met e-bikes met een dichte kettingkast.
Hoe rijdt de fiets eigenlijk?
Als bovenstaande stappen zijn doorlopen, keuzes zijn gemaakt en een aantal exemplaren geschikt lijkt, dan moet de fiets de klant ook passen. Hij moet comfortabel aanvoelen en prettig rijden. Zithouding, veringen, opstaphoogte en gewicht moeten goed zijn. Laat de klant het ervaren middels een proefrit. Weet hij het nog niet helemaal zeker? Of switcht hij toch naar dat kekke model dat in theorie helemaal niet geschikt is voor hem? Verwijs ‘m naar De Fietser in Ede, de grootste testbaan van Nederland, met ruim honderd verschillende fietsen van grote merken. Wedden dat uw klant hooguit met de wens voor een andere kleur van de eerder gekozen fiets komt?