Tekst: Erik van der Does de Bye
Uniek slagenlandschap in het Groene Hart, omzoomd door IJssel en Lek - de Krimpenerwaard is één van de mooiste gebieden van Zuid-Holland. Hoewel het gebied grenst aan de Randstad is het eigenlijk nauwelijks bekend bij het grote publiek. De gemeente Krimpenerwaard wil zichzelf nadrukkelijk op de kaart zetten als fietsregio bij uitstek. BikesBusiness sprak met wethouder Jan Vente over beleid dat recreatief fietsen moet stimuleren en over de fiets als aantrekkelijk alternatief voor de file in een gebied waar het openbaar vervoer niet altijd toereikend is: de Fietsagenda.
De Krimpenerwaard vormt bijna letterlijk de tuin van Rotterdam en Gouda maar in de polder voelt ‘de stad’ ver weg. Wie vanuit Rotterdam het gebied binnenrijdt, ervaart direct de groene, rustige omgeving. Tien karakteristieke dorpen en het zilverstadje Schoonhoven zijn met elkaar verbonden door bijzondere lintbebouwing van vaak oude boerderijen. Economisch is de Krimpenerwaard niet alleen een agrarische regio, maar kent het gebied ook een vitaal MKB, met name in de maakindustrie, aannemerij en transport.
Fietsagenda
Wethouder Vente (ChristenUnie) is al ruim veertien jaar wethouder en heeft naast economische zaken ook de Fiets- agenda in zijn portefeuille. “De Krimpenerwaard is eigenlijk een eiland dat je juist met de fiets kunt ontdekken. Hier kom je tot rust en fris je op, terwijl je door het fraaie polderlandschap fietst. Om ons gebied te promoten, hebben we de Fietsagenda opgesteld.” De Fietsagenda komt voort uit een motie die eind 2018 door de gemeenteraad is aangenomen en heeft als doel het gebruik van de fiets in de Krimpenerwaard te bevorderen - zowel op het gebied van leisure als zakelijk. “Recreatief wordt de fiets veel gebruikt in de Krimpenerwaard”, zegt Vente. “Er ligt een goede fietsinfrastructuur en die wordt nog steeds uitgebreid.”
Zakelijk
De oriëntatie van de Krimpenerwaard is divers: Rotterdam, Gouda en Utrecht worden vaak genoemd als de steden waar inwoners vaak naartoe gaan. De oriëntatie op Rotterdam wordt echter sterker en dat is te merken bij het knelpunt bij de Algerabrug. Deze wordt vaak genoemd in de filemeldingen. Vente ziet er een grote kans: “Als alternatief voor de auto wordt vaak het openbaar vervoer genoemd. De Krimpenerwaard heeft ruim 56.000 inwoners en een oppervlakte van ruim 160 vierkante kilometer. Een volledig dekkend OV-netwerk krijg je nooit voor elkaar. De fiets, en zeker de e-bike, is hiervoor een goed alternatief.” Het vooruitzicht dat de Algerabrug ook de komende jaren nog een filetopper zal blijven, maakt de e-bike een aantrekkelijk alternatief voor de file. Woonwerkverkeer op de fiets neemt inderdaad toe en is niet meer alleen beperkt tot schoolgaande kinderen. Maar, geeft Vente aan: “Dit is pas recent op de bestuurlijke radar gekomen. Tot dusver werd er vooral over fietsveiligheid gesproken, maar er kan natuurlijk veel meer.” Vrijwel elke kern in de Krimpenerwaard beschikt over een fietsenwinkel. “Hiermee is in een aantal gevallen goed contact, maar met betrekking tot beleidsvorming blijft dit beperkt. Wel worden de rijwielhandelaren betrokken bij recreatief fietsen, zoals bij het realiseren van watertappunten.” Daarnaast wordt het gebruik van de ebike vanzelfsprekend gepromoot. Ten tijde van de ‘intelligente lockdown’ was fietsen één van de vormen van recreatie die nog wel vrijwel ongelimiteerd kon doorgaan. Dat was bij veel handelaren te merken: de vraag nam snel toe.
Met de Fietsagenda zet de gemeente Krimpenerwaard in op promotie van een uniek gebied met veel mogelijkheden op het gebied van business en leisure