Tekst: Harrie Linssen
Niet alleen in de regio Noord-Limburg maar ook daarbuiten is Dekkers Tweewielers uit Wanssum een fenomeen. De geschiedenis van Dekkers Tweewielers begint in 1991 als Karel Dekkers start met de verkoop van fietsen en het uitvoeren van kleine fietsreparaties vanuit huis. Deze kleine winkel groeit gestaag en ontwikkelt zich tot een succesvolle fietswinkel. Als Karel in 2006 overlijdt, zet zijn vrouw Elly samen met zoon Rob de zaak voort. Dat huiskamergevoel dat Karel zijn klanten gaf is gebleven in de bedrijfsfilosofie.
Dat dit een succesformule is, blijkt uit de groei van de klantenkring. Het gaat zo goed dat er in 2008 een tweede verdieping bovenop de winkel moet worden gebouwd. Deze uitbreiding blijkt niet groot genoeg om de verdere groei bij te houden en in 2018 verhuist Dekkers Tweewielers naar een nieuwe locatie, zo’n 200 meter van waar het ooit allemaal begon, een uitbreiding van 200m2 naar 2000m2. Dit gloednieuwe en innovatieve pand biedt voldoende ruimte als fietsenshowroom, werkplaats en kantoorruimte met daaromheen een uniek fietsparcours.
Succes
Dat dit succes niet onopgemerkt is gebleven blijkt uit de diverse prijzen die het bedrijf in de wacht wist te slepen, zoals onlangs de ‘MKB L1mburg Prijs 2018’ vanwege het beste uitdragen van het thema ‘van winst naar waarde’ in hun bedrijfsstrategie. Daarnaast zit Dekkers Tweewielers momenteel in de finale voor de verkiezing ‘Tweewielerwinkel van het jaar 2020’. Hoe mooi zou het zijn als het winnen zou samenvallen met het 30-jarig bestaan. De redactie van BikesBusiness reisde af naar Wanssum om het verhaal te horen achter het succes van dit mooie bedrijf.
Het bedrijf is landelijk gelegen met veel ruimte er omheen om te kunnen proefrijden. We worden welkom geheten door eigenaar Rob Dekkers (38) met een heerlijk kopje ‘#WhereIsWout’ koffie, een unieke koffie die is ontwikkeld samen met Wout Poels,
speciaal voor de Dekkers Tweewielers koffiebar. Op een bord bij de deur staan de afspraken van die dag. “Tja het is slim om een afspraak te maken omdat we graag de tijd nemen voor een persoonlijk advies. We doen er alles aan om de klant een passende fiets aan te bieden”, aldus Rob. De enorme winkel annex showroom is uitnodigend en het wordt al snel duidelijk waarom vele klanten een bezoek zien als en dagje uit. Hier is er voldoende ruimte om fietsen van elektrische fiets tot pedelec en van racefiets tot zorgfiets inclusief fietsaccessoires te presenteren die garant staan voor allround fietsplezier. Rob: “Fietsen kunnen hier niet alleen in de showroom worden bewonderd maar ook kan vrijblijvend een proefrit worden gemaakt op ons eigen fietsparcours achter onze winkel waardoor je ontdekt of de fiets bij je past. Bij de aanschaf van een fiets hoort onder ander een fietsclinic gegeven door een professional. Uiteraard wordt elke fiets perfect op maat afgesteld m.b.v. onze speciaal ontwikkelde apparatuur, inclusief lasermeters.
We zijn ook lid van de overkoepelende organisatie ‘Bike Totaal’.
Klantenbenadering
Rob geeft aan waarom Dekkers Tweewielers zo succesvol is. “We nemen elke klant bij wijze van spreken bij de hand en zoeken samen met hem/haar uit wat het beste past. Klanten moeten dat huiskamergevoel krijgen door een rustig gesprek aan tafel. Goed luisteren en doorvragen zodat we een welgemeend advies op maat kunnen geven waar de klant iets aan heeft. Niet alleen voor de fiets zelf maar ook alles er omheen. De klant staat centraal is een veelgehoorde kreet maar wij gaan daarin verder dan anderen.”
Teamspirit
“We worden steeds groter en hebben momenteel een enthousiast team van 30 mensen. De groei betekent dat je voor nieuwe uitdagingen komt te staan om je servicelevel op hetzelfde peil te houden. Daarom gaan we steeds meer in de richting van specialisatie zodat iedereen weet wie over een specifiek bedrijfsaspect gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een probleem dat zich aandient zonder meer door te schuiven naar diegene die erover gaat. Dat is juist niet wat we willen en daar is iedereen hier zich van bewust. Daarom is teamspirit zo belangrijk. Het teamwerk staat voor mij voorop en daar besteden we ook veel tijd aan. We hebben niet alleen ons regulier overleg maar ook doen we aan gerichte teambuilding projecten, uitstapjes en sportbijeenkomsten. Dit wordt door de medewerkers zeer gewaardeerd en dat versterkt de band. Zo deel je dezelfde gedachte of filosofie: hoe helpen we de klant en elkaar om het perfect te doen. Dat gevoel komt over bij onze klanten.”
Toekomst
“Ondernemen is slim omgaan met kansen, met de markt meebewegen, goed signaleren wat onze doelgroepen beweegt en tendensen bijhouden. Bij ons staat voorop dat we denken en handelen vanuit het perspectief wat wel kan. Door corona zagen veel mensen hun vakantie in duigen vallen en kochten een nieuwe fiets. We zitten weliswaar op enige afstand van grotere omliggende plaatsen als Venray en Horst, maar die afstand is geen enkel probleem voor onze klantenkring, zo blijkt. Marketingactiviteiten bestaan o.a. uit een prachtige website en videopresentaties bij verschillende bedrijven zoals supermarkten maar ook via gespecialiseerde bedrijven die onze betrokkenheid bij milieuvriendelijke mobiliteit onderstrepen zoals ‘Vivara’ natuurwinkel.”
“We zitten op een goede locatie met de ruimte om mensen fietsen te laten uitproberen. We beschikken zelfs over een eigen mountainbike circuit. Daarnaast komt er een gebouw waar we overnachtingen kunnen aanbieden aan fietsclubs die bijvoorbeeld een fietsweekend in deze omgeving willen organiseren.”
Tendensen
Volgens Rob is de fietsenmarkt volop in beweging. “We zien fabrikanten ook rechtstreeks leveren aan klanten. Dat lijkt aanlokkelijk maar daar zitten wat haken en ogen aan. Dat begint al met de vraag of het wel de juiste fiets voor iemand is en of de fiets is uitgeprobeerd. Wordt de fiets afgeleverd met de juiste afstellingen en/of moet je nog delen of accessoires zelf ‘even’ monteren. Klopt het beeld van wat je verwacht met wat je uiteindelijk krijgt en hoe zit het met het nakomen van de garantie en service, 24/7 waar dan ook.”
Nieuwe kansen
“De zakelijke interesse groeit, we zien allerlei mooie lokale en regionale projecten die erop gericht zijn om mensen aan het fietsen te krijgen. Zeker met de hedendaagse e-bikes is het slimmer, goedkoper en gezonder om de auto te laten staan en de fiets te nemen. Ook de lease kan zich in een toenemende belangstelling verheugen. Niet alleen voor de gewone fietsen
maar ook de speciale fietsen. De zakelijke wereld wordt steeds meer geconfronteerd met mobiliteitsproblemen zoals verkeersluwe binnensteden, files en milieueisen. De zakelijke mobiliteit vereist dan ook creativiteit en flexibiliteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bakfietsen die ook kunnen worden aangepast op de wensen van een klant maar we denken ook mee over aangepaste fietsen voor speciale doeleinden en/of te kunnen voldoen aan bijvoorbeeld ARBO eisen. Uiteraard allemaal inclusief onze uitgebreide garantie en pakketservice.”
Internet aankopen
“Wat we ook zien toenemen is gerichte aankopen via internet. Op internet kan men zich uitstekend oriënteren maar dat komt niet in de buurt van de beleving bij het kopen in onze winkel. Ook voor internet geldt dat we meegaan in wat de klant wil. Wat we niet doen is om via marketing een product in de markt te pompen waar niemand op zit te wachten. Een van de redenen dat men bij ons uitkomt is dat een fiets ergens is uitverkocht, zodat ze uiteindelijk toch bij ons uitkomen. Deze ‘last moment’ aankopen verzorgen wij natuurlijk ook en we leveren graag z.s.m. met onze eigen vervoersdienst.”
Groei
“Uiteraard is groei voor een ondernemer mooi en we stellen ieder jaar een streefgetal vast. We richten ons daar wel op maar niet ten koste van alles. We remmen de groei zeker niet maar gaan niet allerlei stunts uithalen om daar op uit te komen. Dat kost niet alleen heel veel energie maar geeft ook een verkeerd beeld richting onze klanten. Dus of je nou een fiets koopt in juli of december dat maakt niets uit we blijven het hele jaar door een goed product leveren voor een goede prijs. Een gezonde marktwerking hou je het langste vol.”
Zakelijk
Teun Linssen (25), is afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. “Ik was op zoek naar een afstudeerproject en ben toen op Rob Dekkers afgestapt. Ik wilde graag zakelijk en lease opzetten, met name omdat nieuwe leaseregels voor fietsen per 1 januari j.l. werden ingevoerd. Alle vragen hierover moesten worden uitgezocht en dat maakte het extra
interessant. Fontys ging daar helaas niet mee akkoord. Tijdens mijn afstudeerstage elders heb ik bij Dekkers werkzaamheden in deeltijd voortgezet. Na de stage ben ik ondanks andere aanbiedingen teruggekeerd naar dit mooie bedrijf. Momenteel onderhoud ik de zakelijke contacten, ben ik bezig met verhuurconstructies en het schrijven van aanbestedingsprojecten.” Teun heeft zijn draai gevonden: “Rob is een slimme ondernemer, sociaal, een harde werker zonder 9-5 mentaliteit. Hij weet mensen goed te motiveren en dat werkt aanstekelijk. We zijn hard aan het groeien, daarom ga ik binnenkort ook de
bedrijfsprocessen analyseren met als doel de bedrijfsvoering te stroomlijnen door deze processen te optimaliseren. Daarmee krijgen we dan ook meer grip om op een gecontroleerde manier te kunnen groeien. Ik vind dat nuttig en interessant om te doen. Daarna ga ik me 100% richten op de zakelijke markt zoals het uitbreiden van de verhuur en lease.”
Sterke punten
“Het succes van deze onderneming kent verschillende redenen maar centraal staat het ‘teamwork’. Een ander sterk punt is het slim en actief gebruik van dataonderzoek. Zo weten we snel waar we onze zaken moeten bijstellen. Denk hierbij aan online afspraken, reparaties inplannen, bestellingen indienen en volgen. Echt apart vind ik persoonlijk de pechhulpverlening die 24/7 bereikbaar en inzetbaar is. Echt no-nonsense, de klant wordt gewoon geholpen, dat is pas service!” “In de werkplaats is het succes ook goed te merken. Omdat het steeds drukker wordt zijn we bezig de capaciteit te vergroten door slimmer te werken. Verstoringen zoveel mogelijk wegnemen al blijft ‘social talk’ tussendoor ook belangrijk. Ook de invoering van de ‘Shimano’ werkplaatsinrichting draagt bij aan de capaciteitsvergroting.” “Dekkers Tweewielers is geen kleine fietsenwinkel meer maar qua klantenbenadering weer wel. Ik zie duidelijk groei maar de stappen die worden genomen zijn weloverwogen en verstandig. Steeds een stapje verder maar wel vanuit een stevige basis.”
“Ook grote ondernemingen weten de weg naar Dekkers Tweewielers te vinden. Onlangs werden nog maar liefst 2500 fietsen afgeleverd aan diverse uitzendorganisaties. Dat was een totaalpakket, inclusief onderhoud en reparatie. Daarnaast zijn we in staat om per fiets de onderhoud en reparatie in kaart te brengen waardoor het voor een bedrijf mogelijk is om exact na te gaan hoe de fietsen worden gebruikt. Ook weer een teken dat we innovatief bezig zijn.”
Projecten
“We zijn volop bezig met bijzondere projecten zoals de stichting ‘Limburg Elektrisch’, een samenwerking met acht Noord- Limburgse gemeentes. Hierbij moet je denken aan het gebruik van e-bikes voor ‘groene kilometers’ voor werkbezoeken door ambtenaren. Reserveringen via een app en sloten die worden gecontroleerd middels bluetooth. Met Duitsland is er het SHARE- initiatief, ter stimulering van deelvervoer over de grens. Dan het MaaS project waarbij deelfietsen toegankelijk zijn voor inwoners en ambtenaren binnen de acht Noord-Limburgse gemeentes. En het project ‘ontdek de e-bike’ waarbij we fietsen op een werkplek neerzetten zodat werknemers kunnen uitproberen welke fiets bij hen past. Je ziet: Bij Dekkers Tweewielers is altijd iets nieuws!”
Sales
Yoshi van der Werff (22) heeft na zijn mbo-opleiding veel gereisd zoals naar het verre Oosten, Australië en Malta. Ook heeft hij veel ervaring opgedaan in de horeca, onder andere als accountmanager. Yoshi speelt een prominente rol binnen het bedrijf als verantwoordelijke voor de winkel en sales. In deze rol groeit hij als bedrijfsleider. Zijn instelling, opgedane ervaringen en vaardigheden komen hem daarbij goed van pas. Daarnaast is Yoshi nauw betrokken bij de zakelijke markt. De kwaliteiten van Yoshi zijn niet onopgemerkt gebleven en daarom is hij vanuit Dekkers inmiddels begonnen met een ‘associate degree’
opleiding.
“Momenteel maken e-bikes zo’n 70% uit van de fietsenverkoop en dat neemt toe. Met de komst van corona zagen we ook dat de mensen alternatieven zochten voor bijvoorbeeld het OV en ook graag lekker buiten willen zijn. Daarom kiezen ze voor een e- bike. De doelgroep is breed, van jeugd tot senioren.”
Yoshi: “Ik volg de bedrijfsprocessen nauwkeurig en zorg dat waar de behoefte het grootste is wordt voorzien van de juiste support zodat we flexibel kunnen blijven inspelen op de verkopen. Ook vind ik de ‘customer service’ zoals de persoonlijke eindcontrole voor de aflevering en dan overdragen aan de klant belangrijk, waarbij ik met hun de zaken doorloop en uitleg geef.”
Succesformule
Over het succes van Dekkers is Yoshi niet verbaasd. “We hebben een ijzersterk en actief team dat zeer betrokken is bij het bedrijf. Dat werkt door naar onze klanten en dat zorgt voor een uitstekende mond-tot-mond reclame. Het maakt voor ons geen verschil of er iemand komt voor een normale fiets of een pedelec: elke klant is even welkom. Allereerst luisteren we goed naar de wensen: waarvoor wil iemand de fiets gebruiken? Het kan niet zo zijn dat we achteraf horen: ‘dat had je wel eens mogen zeggen’. Hier koop je niet alleen een fiets maar ook een stuk service en nazorg.”
“Positieve uitdagingen zie ik vooral in de groei. Ondanks die groei willen we persé vasthouden aan de klantgerichtheid en de service. Dat betekent dat we goed op elkaar ingewerkt moeten blijven, stevig inzetten op een goede onderlinge communicatie, korte lijnen en daardoor overzicht houden. Dat werkt uitstekend en zorgt voor betrokkenheid en motivatie.”
“Afgezien van de uitgebreide service hebben we een gigantisch aanbod, we kunnen bijna alles leveren. We zien ook dat de webshop verkopen steeds belangrijker worden. We hebben ervaren dat mensen de weg naar ons weten te vinden als de fiets die ze willen hebben elders niet meer kunnen leveren. Anders gezegd: Fiets niet meer te krijgen? Neem contact op met ons!” Rob vat de toekomst nog eens kernachtig samen: “Ik zie volop kansen in de toekomst en meerdere mogelijkheden om door te groeien maar absoluut niet ten koste van onze normale verkoopactiviteiten!”
Dekkers Tweewielers, Gagel 12, 5861CZ Wanssum,
Tel. 0478-532166, info@dekkerstweewielers.nl