Dit artikel is exclusief voor de leden van de BIKES BUSINESS CLUB
U werkt in de retail en u zou graag voor uzelf beginnen. Dan komt er een leuk pand vrij dat aan uw wensen voldoet en begint uw droom enigszins realiteit te worden. Begint u dan een eigen zaak, of gaat u in zee met een van de franchisegevers in de branche? KVK-adviseur Gerdine Annaars houdt voor BikesBusiness beide opties tegen het licht en geeft tips over belangrijke zaken die vaak over het hoofd worden gezien.
Advies: Marie-Christine Koestal
“Het verschil tussen een eigen zaak en franchise, is dat bij een eigen zaak u alles zelf bepaalt en dat u bij franchising op een rijdende trein stapt”, vat Gerdine het onderscheid samen. “Als u franchisenemer van een ondernemingsconcept wordt, is er al heel veel voor elkaar. Het concept heeft zich bewezen. Bovendien kan de organisatie u helpen bij het zoeken naar een pand en het regelen van financiering. Er wordt in het groot ingekocht, dat kan voordeel opleveren. Ook de marketing is vaak centraal geregeld.”
Sommige ondernemers-in-de-dop die inzetten op een eigen zaak kunnen voor een dilemma komen te staan wanneer ze zich graag in een nieuw te ontwikkelen winkelgebied willen vestigen. Het komt voor dat de verhuurder van zo’n project liever met een grote partij in zee gaat dan met een enkele detaillist. Dat maakt dat de starter gaat twijfelen of hij zich toch niet moet aansluiten bij een franchiseconcept.
Wanneer u franchisenemer wordt, betaalt u entreegeld en een deel van de omzet als fee. U bent soms verplicht tot afname van een bepaald assortiment, zelfs als u bepaalde producten niet ziet zitten. U moet er goed over nadenken of franchise bij u past. U wilt tenslotte ondernemer worden om zaken zelf te kunnen doen en te bepalen. Zeker bij hard franchise (dat is een concept waarbij de regels vrij streng zijn en met name de huisstijl, de voorraad, de winkelinrichting en de marketinguitingen vaststaan), moet u zich afvragen of dat iets voor u is. Soft franchise is minder streng, maar ook dan heeft u te maken met regels van het concept.
“Ik raad starters, die erover denken zich aan te sluiten bij een franchiseconcept, aan in gesprek te gaan met bestaande franchisenemers. Ondernemers aan de andere kant van het land bijvoorbeeld, zijn echt wel bereid u het een en ander te vertellen. Gaat u daadwerkelijk in gesprek met een franchiseorganisatie, durf dan ook kritisch te kijken naar de voorwaarden. Natuurlijk bent u enthousiast en waarschijnlijk wilt u snel beginnen, maar weeg zeker de voor- en nadelen zorgvuldig tegen elkaar af. Neem een onafhankelijk persoon mee, bijvoorbeeld een advocaat die gespecialiseerd is in franchiserecht, bereid is pittige vragen te stellen en die onderhandelingen voor u wil voeren. De starter is vaak zo enthousiast en ziet het zo zitten, dat hij of zij sommige zaken overslaat en de goede relatie wil behouden. Maar het is verstandiger even een stap terug te doen en heel serieus te kijken naar alle voorwaarden.“
Wilt u meer weten over een eigen zaak starten of franchising? Neem contact op met de Kamer van Koophandel en voor een persoonlijk gesprek met een adviseur: bel 0800-2117 of neem online contact op via https://www.kvk.nl/service-en-contact/
Een overzicht van franchiseconcepten met informatie over actualiteiten, uitleg en achtergronden is te vinden op de website van De Nationale Franchise Gids: www.denationalefranchisegids.nl. Ook de website van Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) biedt veel informatie: www.nfv.nl
De vergeten basisvraag
Het lijkt zo mooi, voor uzelf beginnen. En dat is het ook. Maar bezint voor ge begint! Er zijn zaken die regelmatig worden vergeten (bijvoorbeeld omdat starters vaak heel druk zijn met het pand), maar die essentieel zijn voor het welslagen van uw onderneming. KVK-adviseur Gerdine Annaars noemt ze op:
- Hoe gaat u zich onderscheiden van andere winkels in uw branche? Dat is niet voor iedereen een basisvraag, maar wel heel zwaarwegend om succesvol te zijn…
- Wat houdt u werkelijk over na aftrek van inkoop, kosten en belastingen?
- Kunt u het startkapitaal bij elkaar krijgen?
- Dek uzelf goed in met de juiste verzekeringen en contracten.
Durf uw kans te pakken!
Gerdine Annaars: “Hoewel de teneur momenteel niet al te rooskleurig is in het winkellandschap, zien we toch veel starters in de retail. Door leegstand kunt u op dit moment goedkoper aan een pand komen. Ook de oproep Koop lokaal! maakt dat de consument bewuster koopt en inderdaad kiest voor ondernemers in de buurt. Als u daarop inspeelt, maakt u een goede kans om te slagen. Mijn algemene tip is: als u een goed idee heeft, laat u zich dan niet te veel afschrikken door negatieve verhalen, maar durf uw kans te pakken.”