De dertigste editie van Eurobike, van 13 tot en met 17 juli jongstleden, vond voor het eerst in Messe Frankfurt plaats. Naast de verhuizing van Friedrichshafen in het zuiden van Duitsland naar het Manhattan van Europa, werd ook een nieuw beursconcept gelanceerd. Beiden bleken achteraf goed geslaagd, liet organisator Fairnamics optekenen. Ondanks de positieve flow waarin de sector zit, zijn er bij industriespelers toch wel wat zorgen omwille van het aanhoudende tekort aan batterijen.
Tekst: Dimitri van Moerkercke
De bezoekersteller tikte af op 33.780 B2B-bezoekers plus nog eens 27.370 fietsliefhebbers die de beurs in het weekend bezochten. Het publiek in Frankfurt was afkomstig uit maar liefst 105 verschillende landen. Zij konden ruim 1.500 standhouders bezoeken. Stefan Reisinger, Managing Director bij Fairnamics, was een tevreden man: “Industrie, handel, beleidsmakers en alle fietsliefhebbers geven met deze geslaagde editie een duidelijk signaal af: fietsen moet verder worden versterkt en aangemoedigd.”
Veiligheid
Binnen het enorme aanbod aan innovaties, niet onlogisch na twee jaar wachten om nieuwe producten live voor te stellen, was de introductie van het ABS-remsysteem voor e-bikes wel het meest opvallend. Het concept werd in 2019 gelanceerd door het Italiaanse bedrijf BluBrake en zag in de daaropvolgende jaren een langzame vooruitgang. Echter, Bosch heeft nu, in samenwerking met Magura, een nieuw ABS-systeem ontwikkeld. Zelf beweren ze: “Tot 29% van alle jaarlijkse ongevallen met e-bikes zouden met betrouwbare ABS voorkomen kunnen worden.”
Een dag voor Bosch introduceerde Shimano het geheel nieuwe ‘Shimano ABS’, aangedreven door de Italiaanse specialist Blubrake. En tijdens de beurs zelf lanceerde het Italiaanse familiebedrijf Raicam een geheel nieuw ABS en CBS (Combined Brake System).
Future Mobility
Eurobike wijdde een volle zaal aan het thema ‘Future Mobility’: nieuwe infrastructuur, logistieke oplossingen, batterijtechnologieën en bakfietsen. Het brede spectrum van moderne mobiliteitsvormen werd gepresenteerd en besproken in verschillende conferentieformaten.
Batterijtekort e-bikes
Toonaangevende leveranciers bevestigden dat de bevoorrading niet meer zo dringend is als in 2021. Behalve voor e-bikes is de doorlooptijd van de meeste soorten onderdelen en fietsen weer op een redelijk niveau. Maar de e-bikemarkt kampt wel met een batterijtekort. De cellen, het meest essentiële en kritieke onderdeel van de batterij van een e-bike, hebben een enorme stijging van de vraag gezien. Niet alleen e-bikes, maar ook elektrische auto’s vormen een vragende partij. De productie van batterijcellen zal in de nabije toekomst in Europa snel toenemen, maar deze output is exclusief voor de auto-industrie. Alle andere industrieën zullen op Chinese leveranciers moeten vertrouwen.
Eurobike 2023 zal plaatsvinden in een traditioneel drukke periode voor dealers, namelijk van woensdag 21 juni tot en met zondag 25 juni.