Maak kennis met de nationale fietsambassadeurs: vijftien organisaties uit heel Nederland die zich inzetten om het fietsen te promoten. De fietsambassadeurs werken samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel? Zorgen dat meer mensen steeds vaker de fiets pakken! De ambassadeurs zijn een inspiratie voor hun sector, hun klanten, hun medewerkers en hun omgeving. Wij zetten een aantal van de fietsambassadeurs in het zonnetje. Lees hier over de bijzondere initiatieven van Radboud Universiteit Nijmegen.
Tekst: Janneke van Boven
Wie zijn de fietsambassadeurs?
Carlo Buise is coördinator mobiliteit en houdt zich onder andere bezig met reizen en het vervoer op en naar de campus. Samen met Marije Klomp is hij fietsambassadeur namens Radboud Universiteit Nijmegen. Klomp is programmadirecteur Duurzaamheid. Zij is verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid van de universiteit. Ze werken bovendien nauw samen met Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Radboudumc, de gemeente en andere overheden, ov-bedrijven en andere onderwijsinstellingen. Dit samenwerkingsverband Duurzaam Bereikbaar Heyendaal heeft twee doelen: je reist veilig en met comfort en uiteindelijk CO₂-neutraal. Deze uitgebreide samenwerking en gebiedsgerichte aanpak blijkt een succesformule om het fietsen te stimuleren.
Meer fietsen op de campus
Volgens Buise komen er altijd al veel medewerkers op de fiets naar de campus: “Kom je van buiten Nijmegen naar de campus, dan is het rampzalig om in de spits met de auto te moeten. De reistijd wordt al snel te groot. Daardoor wonen de meeste van onze medewerkers in Nijmegen en komen al veel mensen op de fiets.” De ambitie is dat de campus helemaal autoluw wordt met nagenoeg geen doorgaand verkeer meer. Hierdoor wordt de campus groener, de universiteit CO₂-neutraal en de omgeving een stuk veiliger.
Succesvolle acties
Radboud Universiteit Nijmegen heeft in de afgelopen jaren al verschillende stappen genomen om het fietsen meer te stimuleren:
• Het spreiden van de onderwijstijden samen met de HAN om piekdrukte te voorkomen
• Gratis e-bike probeerweken
• Een fietsvergoeding voor de medewerkers
• Een fietsenmaker op de campus
• Betaald parkeren met de auto
• De pilot Mobility as a Service, waardoor de fiets onderdeel van de ketenreis wordt
Fietsmissie hoger onderwijs
Verder heeft de Radboud Universiteit als doel om ook de sector te inspireren met hun fietsambassadeurschap. Klomp: “We willen met andere hoger onderwijsinstellingen optrekken in het stimuleren van de fiets. Vorig jaar hebben we de Fietsmissie Hoger Onderwijs kunnen opzetten. Wij hebben de onderwijsinstellingen zelf benaderd, maar de missie wordt op bestuurlijk niveau gesteund door het ministerie. Met deze missie willen we na corona op alle onderwijsinstellingen 10% meer mensen op de fiets krijgen dan ervoor. Dat we nu nog meer met de sector optrekken is ook een leuk onderdeel van het fietsambassadeurschap.”
Kennisontwikkeling en onderzoek
Een ander aspect van het fietsambassadeurschap van de Radboud Universiteit is kennisontwikkeling. Klomp: “We zijn natuurlijk een wetenschappelijk instituut, daarom zien we ook hierin een grote rol voor onszelf weggelegd. We doen bijvoorbeeld onderzoek naar het stimuleren van gezond gedrag. Of we buigen ons over infrastructurele vragen vanuit de planologie en geografie. Zo kunnen we als kennisinstituut ook bijdragen aan het landelijke beleid.”
En het blijft niet alleen bij deze landelijke ontwikkeling als het aan de fietsambassadeurs ligt: “We onderzoeken binnen de Fietsmissie Hoger Onderwijs met elkaar of we ook in wetenschappelijke zin Nederland als fietsland nog meer op de kaart kunnen zetten. Door onderzoek, onderwijsprogramma’s en kennisdeling kunnen we ook andere landen helpen om het fietsen te stimuleren.”
Toekomstplannen
Op dit moment wordt er vooral gewerkt aan een afname van het autoverkeer op de campus. Buise: “We denken na over de vraag: hoe ga je reizen? En eigenlijk is de eerste vraag: moet je nog reizen? Het afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld al veel geleerd over e-learning en thuiswerken. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van ketenreizen. Soms lukt het niet om de hele reis met de fiets af te leggen, maar misschien kunnen we dan wel zorgen dat onze medewerkers een deel van het reistraject gaan fietsen. Bijvoorbeeld vanaf een P&R transferium aan de rand van Nijmegen naar de Universiteit of met een e-bike naar een treinstation. Ook hebben we de ambitie het fietskeurmerk van de fietsersbond te verkrijgen. Zo kunnen we laten zien: alles wat we kunnen doen om de fiets te stimuleren, dat doen we.”