De merknaam Willex is voornamelijk bekend van het uitgebreide assortiment fietstassen en regenkleding. Deze producten worden, zoals ze zelf zeggen, ontwikkeld in lijn met de belangrijkste kenmerken van de Willex gebruikers. Sterk, robuust en stoer. Het bijzondere karakter van deze producten ligt in de afstemming op het gebruik in de stad en de aansluiting op de wensen van alle mensen die met hun fiets onderdeel uitmaken van het stadse verkeer en het stadse leven. De Belgische producent van fietstassen heeft als motto: “The bike dies, the bag doesn’t”. Ofwel: een fietstas van Willex kan langer mee dan de fiets zelf.
Directeur Charles Drapers van Pointed, de eigenaar van het merk Willex, zegt daarover: “Het mag duidelijk zijn dat alleen echte kwaliteit kan overleven in het drukke stadse verkeer. Dus daarom gebruiken wij alleen hoogwaardige, duurzame materialen en blijven wij continu op zoek naar manieren en nieuwe technieken die ons helpen om onze producten te verbeteren.” Pointed is in 1996 gestart door Grace Ma in Hong Kong als inkoopkantoor op het gebied van fietstassen en regenkleding voor een aantal bekende Nederlandse merken. In augustus 2007 lanceerde Pointed het merk Willex (genoemd naar de zonen van Charles en Grace, Willem en Alexander).
Kwaliteit voor de stad
Om de kwaliteit te kunnen garanderen, worden de Willex producten uitgebreid getest op waterbestendigheid, treksterkte en kleurechtheid. Zo kan voor elk product in de winkel gegarandeerd worden dat het bestand is tegen alle soorten weersomstandigheden én tegen andere stadse uitdagingen.
Veiligheid
Zo is bijvoorbeeld zichtbaarheid in de drukte van de stad van niet te onderschatten belang. Een fietser komt niet alleen voetgangers en fietsers tegen maar ook scooters, auto’s en het openbaar vervoer. Alle Willex producten hebben grote reflecterende elementen om ervoor te zorgen dat een fietser ook in het donker veilig de weg op kan. Zodoende zijn ze prima geschikt voor woon-werk/schoolverkeer en bij het doen van dagelijkse boodschappen. Dat Willex het thema veiligheid serieus neemt blijkt niet alleen uit de aandacht voor zichtbaarheid maar ook door de focus op vandalisme, schade en diefstal die helaas ook bij het hedendaagse stadsbeeld horen. “Bij de ontwikkeling van onze producten denken we ook daar goed over na”, geeft Charles aan. “Zaken zoals handige systemen voor bevestiging, slimme opbergmogelijkheden en stevige sloten zorgen ervoor dat je tas en je goederen optimaal beschermd zijn tegen schade en diefstal.”
Fietstas voor in de stad
Willex legt met de productontwikkeling en het assortiment de focus dus op het stadsverkeer. Dat wil zeggen: de fietstassen zijn afgestemd op intensief gebruik in een drukke omgeving. Zo’n fietstas moet én praktisch én duurzaam én uiteraard ook mooi zijn.
Willex design
Designs van Willex zijn tijdloos en gaan liefst zo lang mogelijk mee. De kledingindustrie is enorm verspillend geworden door het publiek aan te jagen, elk seizoen met een nieuwe motiefje te komen. Willex gaat daar niet in mee. Willex producten blijven actueel. “Wanneer wij kiezen voor specifiek design, dan werken wij samen met bekende musea, zoals het Rijksmuseum in Amsterdam, of met gevestigde Nederlandse kunstenaars, zoals de Friese landschapsschilderes Doet Boersma”, aldus Charles. De Willex producten worden vanuit het eigen centraal magazijn in de buurt van Antwerpen geleverd aan de mondiale winkelier, vakhandel en online vakhandel.
Milieubeleid
“Wanneer je de nadruk legt op die stoere sterke producten, ontkom je er dus niet aan om tijdens het ontwerpen er voor te zorgen dat ze ook een minimale belasting voor het milieu vormen. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn wij ondertekenaars van het convenant van de brancheorganisatie Platform Promotional Products (P.P.P.). Onze producten voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving, ook op het gebied van milieu. Dat maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat wij er naar streven om mensen aan het fietsen te krijgen. En als je dan op die fiets stapt, zorgen wij ervoor dat we die handige en functionele accessoires beschikbaar hebben. Onze productontwikkeling kijkt dus voortdurend naar die gebruiker. En met die kennis ontwerpen we producten die praktisch, degelijk, mooi en betaalbaar zijn. Zo hebben we een erg mooi systeem bedacht waarmee je een fietstas op de bagagedrager bevestigt. En dan komt het inderdaad voor dat je wel eens een patent overhoudt aan wat je bedacht hebt”, lacht Charles.
Vertegenwoordigers
“Naar de vakhandel toe werken wij natuurlijk met vertegenwoordigers die bij de fietsspeciaalzaak langs gaan en daardoor de lokale behoefte kennen. Dat oude handwerk blijft belangrijk voor de advisering ter plekke. Daarnaast zorgen we ervoor dat we ook online naast de Willex consumentenwebsite ook het Pointed portaal voor de vakhandel hebben waar makkelijk bestellingen geplaatst kunnen worden. Beide websites worden de komende maand compleet vernieuwd.”
RAI Vereniging sectie fietsen
Charles is daarnaast ook nog eens bestuurslid van de RAI Vereniging sectie fietsen. Dit is de branche-organisatie van een vijftigtal fabrikanten en distributeurs op het gebied van fietsen en fietsaccessoires. Hij werkt daar onder andere mee aan bijvoorbeeld de ontwikkeling van veiliger fietsverlichting en de voorlichting over e-bike accu’s en geeft daarmee ook richting aan de regel- en wetgeving op dat gebied. Een ander aandachtspunt van de RAI Vereniging sectie fietsen is het beschikbaar stellen van een genormaliseerde database waarmee data over alle 85.000 producten en eigenschappen van alle meewerkende bedrijven te vinden is. Ook de Pointed/Willex informatie is daar te vinden. “Het mag duidelijk zijn dat de beschikbaarheid van productdata ook de mogelijkheid biedt om database koppelingen aan te bieden die als basis voor kassasystemen kunnen fungeren of bijvoorbeeld als productinfo voor websites”, verduidelijkt Charles. “Het werk van de RAI Vereniging sectie fietsen en in het verlengde daarvan de CONEBI (The Confederation of the European Bicycle Industry) dragen wij een warm hart toe. Maar ook de inspanningen van de Dutch Cycling Embassy, een intermediair tussen de vraag naar Nederlandse wielerkennis en Nederlandse partijen die kunnen leveren, ondersteunen wij. Dat sluit goed aan bij onze visie hoe wij een bijdrage aan een betere wereld kunnen leveren, namelijk door zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen. Dat heeft alleen maar voordelen voor iedereen. We zijn blij dat dat ons iedere dag beter lukt.”