Wie de website van FietsTempel Heerlen bezoekt, ziet dat naast fietsen ook kleding aangeboden wordt, inclusief een mooie collectie petten en hoeden. De vraag ‘wat heb ik hier aan m’n fiets hangen?’ diende zich dan ook bij de redactie. Dit was een belangrijke reden om deze zaak eens nader te bekijken. We spraken met Carlo van Gool (37), de eigenaar van dit verrassende maar ook veelzijdige bedrijf.
Tekst: Harrie Linssen
Achtergrond
Carlo: “Ik heb altijd iets gehad met fietsen. Toen ik 12 was wist ik al dat ik fietsenmaker wilde worden. Met name de techniek van de fiets heb ik altijd prachtig gevonden. Omdat ik Attention Deficit Disorder (ADD) heb, kan ik mij moeilijk concentreren en was de theoretische leerweg niet zo geschikt. Daarom ben ik naar de fietsenmakersopleiding van het Koning Willem I College in Den Bosch gegaan, een opleiding die ik met succes heb afgerond. Na deze opleiding heb ik nog aanvullende cursussen gevolgd en op diverse werkplekken de technische kneepjes van het vak geleerd. Uiteraard volg ik, net als mijn team, nog steeds de nodige bijscholingen en trainingen zodat onze technische kennis up-to-date blijft. Ik ben inmiddels al ruim 21 jaar gediplomeerd fietstechnicus. Daar komt bij dat we de bewegingen van de fietsenmarkt blijven volgen door de nodige (inter-)nationale fietsbeurzen te bezoeken. Hierdoor kunnen we ons aanbod steeds aanvullen met de laatste trendy merken en accessoires. ‘Last but not least’ is dat we zo ook als echte fietsspecialist een eerlijk verhaal kunnen vertellen met een deskundig advies, zodat een klant een bewuste en juiste keuze kan maken voor een product uit ons aanbod.”
Uniek concept
FietsTempel Heerlen mag als absoluut uniek worden bestempeld. Het is een moderne ‘lifestyle store’ die bij klanten de juiste snaar weet te raken. “Een samenloop van omstandigheden heeft geresulteerd in het concept dat we hier toepassen. Jaren geleden is de hoed deel gaan uitmaken van mijn levensstijl. Klanten spraken me vaak aan over hoeden die ik droeg. Omdat er maar weinig hoedenzaken zijn in deze omgeving, kwam ik op het idee om aparte fietsen die je niet overal ziet staan te combineren
met kleding inclusief hoeden en petten. We zijn dus niet de standaard fietsenwinkel of kledingzaak die je overal ziet. Juist deze combinatie maakt onze zaak laagdrempeliger dan een normale fietsenzaak. Mensen die een normale fietsenzaak bezoeken komen daar met de bedoeling om een fiets te kopen. Dat legt meteen een bepaalde druk op mensen, het gaat tenslotte om een grote aankoop. Bij ons kom je met een heel ander gevoel binnen want er is meer dan alleen fietsen. Hier kom je ook om gewoon een kop koffie te drinken, kleding te bekijken en wat rond te snuffelen. Klanten die voor een fiets komen, doen daarnaast ook ideeën op.”
Seizoensinvloeden
“De combinatie tussen kleding en fietsen is qua verkopen goed in balans. De verdeling tussen kleding en fietsenverkoop in verkoopomzet per jaar zit op grofweg ‘fifty-fifty’. Dat is de laatste jaren echt gegroeid. In de winterperiode ligt de fietsenhandel bijna stil en wordt er meer kleding verkocht. Daar staat dan tegenover dat speciale kleding, zoals de ‘holiday collection’, dan gretig aftrek vinden.”
Fietsverkoop
“De fietsen die we verkopen kunnen het best worden omschreven als onderscheidend en origineel. Behalve het merk Brinkers heb ik geen Nederlandse fietsen, maar wel handgemaakte en trendgevoelige merken zoals Rayvolt, Electra, Achielle, Roetz, Californian, en Exite. Laatstgenoemde is een modern merk met bijvoorbeeld een energie- regeneratiesysteem. Echt een trendy fiets. Fabrikanten waarmee ik werk leveren een soort kernassortiment zodat klanten hier een fiets in een demo-basisuitvoering kunnen bekijken en testen. De fietsen zijn allemaal ‘custom built’. Dat wil zeggen dat de klant de fiets helemaal naar eigen smaak kan opbouwen. Elke maat frame kan in verschillende kleuren worden geleverd. Daarbij kan de klant kiezen uit een brede ‘range’ aan overige onderdelen zoals spatborden, zadels en handvatten, zodat hij of zij echt een gepersonaliseerde fiets koopt. De prijzen bewegen zich grofweg tussen de 2000 en 4000 euro en de levertijd ligt normaal gesproken rond maximaal zes weken.
De fietsen komen binnen inclusief ‘gesealde’ accu’s, waarna wij de fiets opbouwen. Omdat we werken met deze geselecteerde fabrikanten, hoeven we ook geen pre-orders te plaatsen en dat heeft zo zijn voordelen. Naast onze fysieke verkopen beschikken we over een uitgebreide webshop. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen we het gemak van online bestellen goed combineren met het persoonlijke contact voor advies of technische support. Wij informeren en ondersteunen onze klanten waar nodig met video’s, telefonisch of per mail. Tenslotte verhuren we hier ook fietsen, met name ‘Cruisers’. Ook kunnen klanten hier terecht voor lease. Naast de klanten uit Heerlen en omstreken zijn ook veel klanten afkomstig uit Maastricht en Aken (Duitsland). Die komen in belangrijke mate voor onze keuze in alternatieve fietsen, een fiets die past bij hun levensstijl.”
Gastvrije opzet
“We vinden het belangrijk dat mensen die hier binnenkomen zich welkom voelen en zichzelf zijn. Daarom hebben we sinds kort een gezellige koffiebar ingericht en daarbij een beetje de stijl aangehouden van de populaire tv serie ‘toen was geluk heel gewoon’. Een beetje vintage, een beetje nostalgisch en we hebben daar ook spullen staan die te koop zijn uit onze vintage winkel. Zelf heb ik tattoos en piercings en dat vrijheidsgevoel past helemaal bij ons concept. Eigenzinnig maar absoluut gastvrij, iedereen is van harte welkom en de klant is hier echt koning.”
Winkelpand
“Na zes jaar de huidige fietsenzaak te hebben gerund aan de Willemstraat 23, kwam het naastgelegen pand vrij ondernam ik meteen actie. Afgelopen 12 april zijn we overgegaan naar onze huidige winkel. Het oude pand heb ik nog steeds, maar is nu in gebruik als vintage winkel. We beschikken nu over een totaaloppervlak van 450 m2, met een inpandige werkplaats van maar liefst 100 m2.
De winkel combineert een uitgebreid hoedencollectie en kwalitatief hoogwaardige ‘Urban Wear’ (inclusief manchetknopen van de merken Brixton, Dark Seas en loser machine) met lifestyle fietsen die goed gepositioneerd staan opgesteld. De werkplaats is BOVAG, Shimano, Bosch en Bafang gecertificeerd. Er zijn zes werkposities met een eigen gereedschapswand met werkbank. De hele werkplaats is royaal opgezet en goed verlicht. Het centrale, grotere gedeelte wordt gebruikt voor opleidingen en stagebegeleiding.”
Sociaal ondernemer
“Naast de normale bedrijfsvoering besteden we ook veel aandacht en tijd aan jonge mensen die geïnteresseerd zijn in ons vak. Zo bieden we jongeren met leermoeilijkheden kansen om dit mooie vak te leren. Het gaat hier dan om jongeren met een ‘rugzak’, of die moeite hebben met leren en die liever praktijkgericht worden opgeleid. Maar ook jonge mensen afkomstig van de LEVANTO-zorggroep, die zich bezighoudt met maatschappelijke opvang in Zuid- en Midden-Limburg, vinden hier een nuttige dagbesteding, net als snuffelstagiaires van het HERLE- college. Dat kost natuurlijk wel de nodige energie, maar vanuit mijn eigen achtergrond geeft het ook veel voldoening om jonge mensen te motiveren om te kiezen voor dit vak of een andere technische baan. Zo kan ik mensen kansen te bieden zodat ze verder kunnen. Bijkomend voordeel is dat we er in ieder geval goed personeel aan hebben overgehouden.”
Tekorten onderdelen
“Onderdelen voor fietsen geven geen problemen. De grote fabrikanten krijgen veel pre-orders en daar wordt de productie op afgestemd. Dat betekent dat vanwege de enorme aantallen aan orders alle capaciteit wordt gestoken in het behalen van de productietargets. Dan is er weinig productieruimte om extra onderdelen te fabriceren en dat zien we dan terug in de haperende ‘supply’ van onderdelen. Daar heb ik dus bij de fietsen die we aanbieden geen last van.” Carlo resumeert: “De combinatie van kleding samen met fietsen is een prima concept gebleken. Met het FietsTempel- team, dat naast mij bestaat uit vier jongens en een meisje, zijn we lekker bezig en leveren we kwaliteit. Dat resulteert in een grote klantenkring waarmee we succesvol zijn.”