Ze zijn er in alle soorten en maten: fietszitjes. Voor voor- en achterop, voor kleine en grotere kinderen. Je hebt de ‘standaard’ merken, maar ook bijzondere spelers. BikeBusiness sprak met de jonge bedrijven Urban Iki en &Italy.
Tekst: Lisa Mooijman
Urban Iki
“Een ander mag de grootste worden, wij willen de mooiste en veiligste zijn.” Dat zegt de Nijverdaller Ronald Scheppink over zijn bedrijf in fi etszitjes Urban Iki. De fabrikant begon in 2017 en won meteen grote prijzen. Schoonheid, eenvoud en vooral gebruiksgemak staan centraal. De omzet steeg hoger dan verwacht. “We werken ons sinds de start drie slagen in de rondte,” vertelt Ronald. “Die drukte is terecht, al zeg ik het zelf, want je zet de zitjes binnen tien tellen op de fi ets. Je kunt ook met één hand de gordel vast- of openmaken.
OGK
Urban Iki ontstond uit de Aziatische fi etszitjesreus en marktleider OGK van de Japanse familie Kimura. Ze wilden uitbreiden naar Europa, maar dat was niet makkelijk. Zo kwamen ze uit bij Scheppink. Hij had een reputatie sinds hij het noodlijdende Dremefa met de fi etszitjes van Bobike weer op de been bracht. De vraag was of hij wilde kijken of er kansen lagen. “Ik geloofde niet zo in de modellen uit Japan”, vertelt Scheppink. “Onze smaken zijn anders en de veiligheidsregels ook. Ik stelde voor zelf een ontwerp te maken. Dat werd een zitje met aandacht voor design, gebruiksgemak en veiligheid.” Het ontwerp kreeg de goedkeuring en zo gingen de eerste zitjes in productie. Urban Iki gingen ze heten: naar een idee van Dianne Scheppink, echtgenote van Ronald. Het woord urban vertegenwoordigt de stad. Iki is Japans voor iets dat heel gaaf is maar in balans en niet te schreeuwerig. OGK Europe begon in de Benelux, maar groeide al snel door naar dertig landen. Er werken nu acht mensen op kantoor en acht in de assemblage. Het bedrijf zet de in Japan gemaakte onderdelen voor de kinderzitjes in Nijverdal in elkaar. Ze worden gesteund door mensen van sociale werkvoorziening Noest.
Gebruiksgemak
Dat speerpunt ‘gebruiksgemak’ kwam voort uit een onderzoek met als themavraag: wat wil de klant? Scheppink: “Gebruiksgemak stond op één en daarna volgden een mooi ontwerp en een redelijke prijs. Het eerste dat mijn vrouw opmerkte was dat het ook mooi moest zijn. En dus is Urban Iki nu een mooi, veilig en betaalbaar lifestyleproduct.” Met de eerste modellen stond het bedrijf niet op vak- maar consumentenbeurzen. “We wilden input van consumenten,” weet Ronald nog. “Stonden we op de Negenmaandenbeurs ons verhaal te doen. Dat was een schot in de roos. Binnen tweeënhalf jaar wonnen we elf grote ontwerpprijzen. De iF Gold Award, de Oscar van dit vakgebied, was de grootste.” De laatste ontwikkelingen? Een juniorzitje. Want er is meer voor grotere kinderen dan een kussen onder de bagagedrager en voeten in de fietstas.
Fietszitjes &taly
Toen de Amsterdamse Froukje en Thijmen Reijse in Italië op vakantie waren met hun zoontje van één, zagen ze op straat stijlvolle en handige retro-fietszitjes. Ze kochten er eentje en gingen verder met hun roadtrip. Wat vooral opviel was dat het zitje in de rest van Italië helemaal niet voorkwam in het straatbeeld. Eenmaal thuis bleef het knagen dat zo’n mooi product niet het platform kreeg dat het verdiende. “Na wat zoekwerk vonden wij het Italiaanse familiebedrijf dat al vijftig jaar fietsaccessoires en zitjes ontwerpt,” vertelt Froukje Reijse, die met haar man Thijmen het bedrijf in kinderzitjes &Italy begon. “Ze hadden als website een afbeelding van een loods met een telefoon- en faxnummer. Via Skype leerde wij Ferdinando, eigenaar en derde generatie van het familiebedrijf, kennen die ons voorstel tot samenwerking wel zag zitten. We bestelden de eerste levering en zo werd in 2019 &Italy geboren.”
'We werken ons sinds de start drie slagen in de rondte’
Ouderwetse Italiaanse lunch
Door de pandemie was in de zomer van 2021 pas de gelegenheid om Ferdinando persoonlijk te ontmoeten voor een zakelijk overleg. Maar dat werd een ouderwetse Italiaanse lunch. “De hele familie was erbij,” weet Thijmen nog. “We zaten gezellig aan de pizza en sloten met handen en voeten en een vertaal-app de volgende deal. Nu doen we weer alles online, maar we hopen ze komende zomer weer op te zoeken.” De zitjes zijn dan ook anders dan anders. Een retro-design, van stevige materialen, modern gemak en een ouderwets productieproces dat wat klimaat en duurzaamheid betreft helemaal de toekomst heeft. Alles komt uit die Italiaanse loods: van het kleinste schroefje tot de productie en het inpakken. Alle gebruikte materialen hebben een non-toxic certificaat of zijn gerecycled. En de vrachtwagens voor het transport? Die zijn van de familie zelf.
Succesvol en behapbaar
In Nederland waren de achterzitjes meteen een groot succes. Tijd dus om verder te gaan met het voorzitje en bijpassende zadels. “Straks past alles dus bij elkaar,” lacht Thijmen. “Daar word ik zelf helemaal blij van. Ik hou erg van stijl, maar dan graag veilig, sterk, duurzaam en makkelijk te gebruiken. En dat hebben veel anderen dus ook.” Hoe groot wil &Italy groeien? “We willen graag meer kleuren en stijlen bieden,” zegt Froukje. “We gingen pas geleden in zee met partner Roetz Bikes, die nieuwe fietsen maakt van gerecyclede onderdelen. We verkopen onze zitjes via kinderwebshops, fietszaken en kinderzaken. En we gaan uitbreiden naar België. We groeien hard, maar willen het succesvol en behapbaar tegelijk houden.” Thijmen vult aan: “We hebben nu een tijdelijke winkel en daar krijgen we veel reacties. Ook van ouderen die dit zitje willen voor hun kleinkind, juist vanwege dat nostalgische retrogevoel met de veiligheid en het gemak van nu.” •