Vijf jaar geleden vreesde Floris van Soldt (53) dat zo’n duizend van de 2.400 traditionele rijwielzaken zouden verdwijnen door de turbulente opkomst van online prijsstunters. Er zou niet tegenop te concurreren zijn. Maar er is veel veranderd. Online even een goedkoop fietsje shoppen is tegenwoordig stukken minder populair. “Juist nu geven klanten bewust veel geld uit aan hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en goede service”, vertrouwt de eigenaar van Floris Fietsen in Hoogezand aan BikesBusiness toe.
Tekst: Gideon van Aartsen
Wat kan er toch veel gebeuren in vijf jaar. Anno 2017 kenden we geen coronapandemie en er was ook nog geen sprake van een gas- en oliecrisis. Wel schudde de wereld van de fietsenhandels in die periode op haar grondvesten. Want gewiekste online entrepreneurs als Bastiaan Hagenouw en Daan van Renselaar kaapten met Fietsenwinkel.nl en Stella Fietsen klanten weg voor de neuzen van de traditionele rijwielhandelaren. Fiets- en e-bikespecialist Floris van Soldt klaagde er niet over. Hij liet in 2017 door de BOVAG-krant optekenen dat de opkomst van de prijsstunters mogelijk duizend van de 2.400 collega’s de kop zou kosten, maar opperde ook: “Fietsen zijn mechanische producten, ze gaan altijd stuk. Laatst kocht een vaste klant zijn nieuwe fiets online. Hij vroeg of ik ‘m wilde onderhouden. Ik brand zo’n man dan toch maar niet af. Ik repareer, adviseer en blijf hem trouw. Ook onderhoud is omzet. Sommige mensen rijden nu op een verkeerde maat fiets, online gekocht. Ik zie dat, geef ze uitleg, laat ze op een juiste maat fiets proefrijden. Misschien kopen ze dan alsnog een fiets bij mij. Als kleine ondernemer moet je hard werken aan de gunfactor en positieve mond-tot-mond reclame. Ik organiseer e-bike opstapdagen voor nieuwsgierige conventionele fietsers en ik keur gratis fietsen op scholen. Zo probeer(de) ik mijn bestaande klanten vast te houden en nieuwe te winnen”.
Ingekrompen
Uiteindelijk bleek de vrees dat ruim 40 procent van de kleine rijwielhandelaren het niet zou redden gelukkig ongegrond. In recente jaren is de fietswereld drastisch veranderd. Anno 2022 is het miljoenenimperium van Fietsenwinkel.nl, in 2017 nog bekroond met de titel ‘Slimste onderneming van Nederland’, behoorlijk ingekrompen. Van de tientallen fysieke winkels die, als aanvulling op de online shop, door de moedermaatschappij International Bike Group (IBG) zowel in Nederland als in het buitenland uit de grond werden gestampt, moesten de meesten alweer snel sluiten. En ook al verkoopt een stunter als Stella online best goede fietsen, er wordt veel geklaagd over ondoorzichtige prijzen, niet-transparante inruildeals en gebrekkige aftersales service.
Vakmanschap
Van Soldt: “Vorige week kwam er nog iemand bij ons in de zaak. Hij had twee fietsen online gekocht en bracht ze nog in de dozen bij ons binnen. Met de vraag of wij ze in elkaar konden zetten. Nou prima, uurtje factuurtje zeggen we dan, da’s toch weer 60 euro. De tijd dat we de internetshops als serieuze concurrenten zagen is passé. Die gasten zouden onze wereld wel eventjes veroveren met dozen schuiven. Ze gaven al bij voorbaat 25 of 30 procent korting op dezelfde fietsen die wij verkochten. Dat kostte ons natuurlijk omzet. Maar uiteindelijk kreeg met name Fietsenwinkel. nl flinke klappen om de oren, tientallen miljoenen verlies. Hun grootste fout was, naar mijn mening, dat ze ook de markt ‘op de grond’ wilden overnemen. Tientallen panden huren en daar dan honderden vlot babbelende arbeidskrachten in zetten om echt fysiek fietsenwinkeltje te spelen. Dat is meer dan dozen schuiven en het kost waanzinnig veel geld. Daar zijn ze uiteindelijk aan kapot gegaan. En aan het gebrek aan vakmanschap. Ze wilden de concurrentie aangaan met de echte fietsenmakers. Kijk, ik begon al als jochie van acht met het slopen en weer in elkaar zetten van oude fietsen. Ik ben als fietsenmaker geboren, heb alle opleidingen gevolgd. En voordat ik voor mezelf begon, leerde ik eerst in de werkplaatsen van andere fietsenmakers het echte vak. Zo verzamelde ik alle benodigde kennis en knowhow. Uiteindelijk ontwikkelde ik mezelf tot e-bikespecialist. Waar de mensen achter Fietsenwinkel. nl geen rekening mee hebben gehouden, is het feit dat een klant die 3.000 euro of meer neertelt voor een e-bike, deze niet door een paar snotneuzen wil laten repareren. Ik bedoel dat niet oneerbiedig, maar als je zoveel geld in een fiets steekt, dan wil je wel dat iemand die daar met zijn vingers aankomt verstand van zaken heeft.”
Corona
”Wat je nu ziet is dat de tijd waarin de goedkope fiets razend populair was, echt voorbij is. Jammer voor de prijsstunters, maar vandaag de dag telt de consument heel bewust duizenden euro’s neer voor een e-bike van hoge kwaliteit bij een rijwielhandelaar in de buurt, die goede voorlichting en service biedt. Ik verkoop steeds meer high-end fietsen met bijvoorbeeld schijfremmen, een belt drive en een Bosch-middenmotor met grote accu. Dat heeft vooral te maken met de stijgende populariteit van de e-bike als hoofdvervoermiddel, dat ook geschikt is voor langere afstanden. Ik verkoop nu 80 procent e-bikes en 20 procent conventionele fietsen. Die laatste eigenlijk ook nog alleen aan de jonge jeugd en sportieve ouderen, die zich fit voelen en niet aan de e-bike willen. Het begon met de coronapandemie. Veel mensen wilden voortaan het openbaar vervoer vermijden, uit angst voor besmetting of gewoon vanwege die vervelende mondkapjesplicht. En dus stapten ze over naar de elektrische fiets. Wat ik eerst nog wel even moet zeggen: toen het net losging met die corona en alles werd platgelegd, was dat voor ons ook even flink zweten. We hadden het in de jaren voor de corona al zwaar genoeg gehad door die ingezakte verkoop vanwege de internetshops. En nu moest de winkel helemaal op slot. Dat zorgde aanvankelijk voor behoorlijk wat paniek. Maar korte tijd later mocht de werkplaats weer open en konden we individuele verkoopafspraken maken. Toen merkte ik meteen dat er iets was veranderd. Zo wilden mensen die niet naar hun werk konden omdat het kantoor of bedrijf dicht was, en dus de hele dag thuis zaten, dolgraag de buitenlucht in. Op de fiets! Ik bezocht klanten thuis en nam dan een paar fietsen mee die ze mochten uitproberen. En je zag: de verkoop trok echt weer aan. Toen de mensen weer naar het werk mochten en voor de e-bike kozen in plaats van de trein of bus, schoot de verkoop helemaal omhoog. Ik kreeg er ook een fiks aantal totaal nieuwe e-bikefietsers bij: brugpiepers! Want de ouders van deze kinderen, die overgingen van de lagere naar de middelbare school, kochten opeens een elektrische fiets voor hun zoon of dochter. Ook die jeugd wil liever niet met het openbaar vervoer. Waar de school vroeger soms te ver weg was voor de gewone fiets, trap je er nu op de e-bike gemakkelijk naartoe.”
Brandstofprijzen
“Tenslotte zie je nu dat steeds meer mensen hun auto laten staan of zelfs wegdoen ten faveure van de e-bike. Dat is het gevolg van de explosie van de brandstofprijzen vanwege de problemen met Rusland. En ook deze consumenten willen geen goedkoop zwijntje, maar wel een e-bike uit het hogere segment, het liefst in combinatie met goede service, degelijk onderhoud en deskundige voorlichting over fietssoorten en -maten. Dan ben je bij de vakman aan het juiste adres en ga je niet online bestellen en/of kiezen voor een goedkope fiets. Eigenlijk is online bestellen alleen iets voor door de wol geverfde mountainbikers of racefietsfanaten. Die mensen weten dat, als je één meter vijfennegentig bent, je geen framemaat 50 moet kopen. En zij weten ook hoe ze een fiets in elkaar moeten zetten. Zulke mensen kopen geen fiets online bij een prijsstunter, maar direct bij een producent, zoals Canyon of Koga. En dat is helemaal prima.”
Toekomst
“Wij richten ons op de doorsnee Nederlander voor wie de fiets nu een belangrijk, misschien wel het belangrijkste, vervoermiddel is geworden. Je moet je comfortabel voelen terwijl je rijdt en je moet op je e-bike kunnen vertrouwen. Je wilt ook een goede adviseur en een betrouwbare reparateur, bij wie je altijd terecht kunt, liefst niet ver van huis. Onze omzet is recent met 30 procent omhoog geschoten. Ik heb zelfs extra personeel in dienst kunnen nemen. Waar ik vijf jaar geleden mijn hart vasthield voor de toekomst, kan ik nu zeggen dat ons familiebedrijf het nog generaties lang gaat volhouden. Mijn vrouw Linda werkt mee in de zaak, mijn dochter Sophia is 23 en doet de marketing en boekhouding. En ik mag met trots zeggen dat mijn 19-jarige zoon Leon op 12 juli met succes zijn opleiding als fietstechnicus aan de Noorderpoort in Groningen heeft afgerond. Hij werkte al bij ons in de zaak en zegt nu: ‘Pa, met een diploma verdien je meer. Krijg ik opslag?’ Gelukkig kan ik daar nu op zeggen: Ja natuurlijk, jongen!” •