Met de opkomst van de e-bike is de tweewielerwereld compleet veranderd. De fiets is massaal herontdekt voor het woon-werkverkeer, maar ook recreatief fietsen is anders geworden. Dat vraagt om nieuw fietsbeleid. De gemeente Someren maakt deel uit van Brainport Eindhoven en zet sterk in op regionale samenwerking. BikesBusiness sprak met Dilia Blok, burgemeester van Someren, over slimme oplossingen en Brabants genieten.
Tekst: Erik van der Does de Bye
“Someren is in trek bij recreanten uit de regio Eindhoven, maar ook uit andere delen van het land,” vertelt Dilia. “En veel inwoners van onze gemeente werken in Eindhoven.” Gevolg: veel fietsers in Someren en veel inwoners in de dagelijkse files op de A67 en de A2. “Het verkeer staat vaak muurvast.”
Brainport Eindhoven
Someren maakt deel uit van de Metropoolregio Eindhoven de Brainport Eindhoven. Er wordt in deze regio sterk ingezet op het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Dilia: “Mensen hebben met de e-bike het fietsen weer ontdekt, en we willen graag dat de fiets een volwaardig vervoermiddel kan zijn voor woon werkverkeer. Er wordt regionaal ingezet op fietsinfrastructuur die woon-werkverkeer op de fiets veiliger \ en ook sneller maakt.”
Brainport Eindhoven is één van de snelst groeiende regio’s van Nederland. Het aantal verkeersbewegingen groeit hierdoor ook. “De bereikbaarheid vanuit de rest van Nederland én de interne bereikbaarheid vormen grote uitdagingen,” aldus Dilia. “Eindhoven geldt als de slimste regio van Nederland – mede dankzij de aanwezigheid van hightech-bedrijven en -instellingen als ASML en de Technische Universiteit Eindhoven.” Bijna uitdagend voegt zij eraan toe: “Alleen al daarom zullen we ook met de slimste oplossingen moeten komen.” Veel verkeer komt uit de richting van Venlo. De regio denkt dan ook na over meer overstapplaatsen, waar mensen de auto kunnen parkeren om vervolgens op de fiets naar Eindhoven te rijden. In het mobiliteitsplan zien we ook bij Someren zo’n overstapplaats.
Fietsen in Someren
Someren bestaat uit vier kernen en een zeer aantrekkelijk buitengebied. Enthousiaste wandelaars kennen de gemeente wellicht van de jaarlijkse Kennedymars. Even gemotiveerde fietsers kennen de regio als een gebied waar prachtig gefietst kan worden. Recreatieve fietsers en woon-werkverkeer vragen elk om een eigen aanpak. Waar het woon-werkverkeer vooral een regionale aanpak vereist, wordt het recreatieve fietsen door de gemeente verder gefaciliteerd. Het ‘Land van de Peel’ zorgt voor de PR. “De komst van de e-bike heeft het recreatieve fietsen ook veranderd,” zegt Dilia. “Men legt ook recreatief nu veel grotere afstanden af, waardoor veel meer gebieden bereikbaar zijn geworden voor mensen van buiten.
We zien talrijke Eindhovenaren met veel plezier de stad uitfietsen, om te genieten van de rustige omgeving.” Die heeft de geboren Krimpenerwaardse zelf ook ontdekt: “De stad voelt hier ver weg en het landschap is\ prachtig: veel vennen, veengebied, heide, bossen het is heel afwisselend.” De gemeente Someren en De Peel als geheel maken een transitie van het buitengebied door van een uitgesproken agrarische economie naar veel meer diversiteit. “Het agrarische element zal zeker blijven, maar de vrijetijdseconomie is voor Someren steeds belangrijker geworden. Als regio willen we economisch vitaal blijven en daarom zetten we in op verbetering van de fietspaden, zodat deze de toegenomen aantallen fietsers én snellere fietsen aan kunnen.” Fietsers willen uiteraard dat de infrastructuur op orde is, maar een goede vrijetijdseconomie vergt meer.
Er is bij de Strabrechtse Heide in 2022 een vakantiepark geopend en er staan er in Someren nog twee op de planning. “Dagjesmensen en verblijfsrecreanten pakken snel de fiets, maar willen natuurlijk ook even kunnen pauzeren. Daarom maakt de gemeente het mogelijk dat er overal leuke theetuinen, gemoedelijke boscafétjes en andere stopplaatsen worden opgezet. De Brabantse gastvrijheid is zeven dagen per week in bedrijf en de fietser is altijd welkom.”