Willem Buitenhuis treedt per 1 december terug als general manager van Giant Benelux. Hij gaat dan met pensioen. Ernst Klaarmond-Nuus volgt hem op als general manager van Giant Benelux.
Willem Buitenhuis trad in 2005 aan. In het begin van zijn Giant-tijd herpositioneerde hij het merk. “Giant, indertijd veelal bekend om zijn betaalbare mountainbikes, hebben we geherpositioneerd tot een merk met sportieve en innovatieve producten in het mid- en high-end segment. In de sportieve hoek groeide ons marktaandeel vanaf 2009 snel, met dank aan de herintrede in de sportsponsoring, bij de Rabo-wielerploeg. Toen de e-bikemarkt in beweging kwam, zijn we ook daar met onderscheidende modellen op ingesprongen. De Giant Twist Double is voor veel dealers en consumenten een iconisch model. Met de twee accu’s voelde je je safe en had je een enorme actieradius.”
Intensieve dealersamenwerking
Onder Buitenhuis’ leiding veranderde de dealerstructuur. “We hebben getracht stabiliteit en structuur in de markt te realiseren, wat is gelukt met onder meer de implementatie van exclusieve/ selectieve distributie. We zijn teruggegaan van duizend dealers in 2005 naar circa vijfhonderd dealers nu. Met deze groep dealers is de samenwerking geïntensiveerd. Dealers kunnen ons merk, anders dan voorheen, in een exclusief gebied vertegenwoordigen. En dan heb ik het niet alleen over het merk Giant, maar ook over Liv voor dames en CADEX dat high-end componenten op de markt brengt.”
Willem Buitenhuis stond aan de wieg van de introductie van het Giant Store retailconcept. “We hebben werk gemaakt van een mooi concept, waarbij de focus ligt op effectieve retailsupport. Die hebben dealers nodig om een goede en efficiënte winkel te kunnen runnen. Het unieke van de Giant Store is de gekozen strategie: we hebben ingezet op samenwerking met de dealer, die altijd eigenaar en ondernemer blijft. Het Giant Store-concept is in Nederland opgestart en inmiddels wereldwijd doorgevoerd.”
Dealerbrief
Het coronavirus zorgt ervoor dat de wisseling van de wacht ietwat sober verloopt. Willem Buitenhuis heeft in een brief aan dealers zijn pensioen aangekondigd. In diezelfde brief heeft Ernst Klaarmond-Nuus zich voorgesteld als nieuwe general manager. “Mijn groei in de organisatie is geleidelijk gegaan, ik heb steeds meer verantwoordelijkheden erbij gekregen. Al langer was ik verantwoordelijk voor product development en aansluitend heb ik ook marketing en procurement onder me gekregen.”
Extra service
Met de aantreding van Ernst Klaarmond-Nuus als general manager gaat het roer niet plots om. “Giant Benelux staat als een huis. We hebben onder meer een stabiele salesorganisatie met voor dealers vertrouwde aanspreekpunten. Op dat stevige fundament bouwen we voort”, zegt Ernst Klaarmond-Nuus. “We willen onze strategie en aanpak continueren en gaan daarbij mee met de tijd. Samen met ons trouwe, weinig muterende dealernetwerk zetten we onverminderd sterk in op een consument gefocust model. De consument verwacht steeds meer en wil ontzorgd worden, dus we zoeken constant naar eigentijdse manieren hoe we hem of haar beter kunnen bedienen, samen met de dealer. Dan hebben we het over specifieke productontwikkeling én extra, consumentgerichte services. Daarnaast is het mijn taak om de offline dealer zo goed mogelijk te koppelen aan onze online zichtbaarheid voor maximaal succes.”