Veiligheid in verschillende prijsklassen
Hoofdbescherming voor fietsers zijn er in talloze uitvoeringen en evenzovele prijscategorieën. Een passend model vinden is nog niet zo eenvoudig. Met een standaardhelm hoeft de consument al lang geen genoegen meer te nemen. Keuzestress ligt op de loer: gaat men voor de prijs of voor de veiligheid?
Het dragen van een fietshelm is voor bestuurders van reguliere (elektrische) fietsen niet verplicht. Of men wel of geen helm draagt, bepaalt de fietser helemaal zelf. Dit in contrast met bijvoorbeeld motorfietsers en snorfietsers: voor hen geldt wel een helmplicht.
Keuzestress
Wie besluit bij het fietsen een helm te gaan dragen, heeft de keuze uit een zeer groot aanbod aan modellen in allerlei prijsklassen. Alle helmen dienen te voldoen aan de Europese norm EN1078. Om aan deze norm te voldoen, worden de helmen op materiaal en functie getest. De keuzestress slaat toe bij de details. “Goedkopere helmen, die bijvoorbeeld bij discounters te koop zijn, zijn meestal maar in één maat verkrijgbaar”, vertelt René Filippek. Hij is een technisch expert bij de Duitse fietsersbond ADFC. “Het probleem bij een standaardmaat is dat deze eigenlijk bij vrijwel niemand echt perfect op het hoofd past. Er kan veel worden geoptimaliseerd door middel van een verstelsysteem, maar dat kan er desondanks toe leiden dat de helm niet op de juiste plaats blijft zitten bij een val. En een ander probleem zijn drukplekken
die hierdoor op het hoofd kunnen ontstaan. Uiteindelijk is elk hoofd weer anders.” De expert vergelijkt de
helm met een paar schoenen: “Je kunt een schoen twee maten groter kopen en met veters een en ander corrigeren, maar de schoen is en blijft dan toch twee maten te groot.”
Hoogwaardige helmen en tips
Bij hoogwaardige helmen is er meer keuze qua grootte. Hierdoor is er letterlijk meer ruimte voor maatwerk. Ieder voor zich kan voor zichzelf bepalen welke helm het meest comfortabel op het hoofd past. Filippek waarschuwt: “Een helm die niet goed past, kan bij een val juist schadelijk zijn in plaats van de nodige bescherming te bieden. Als een helm bij een val naar de nek verschuift, kan zelfs de wervelkolom beschadigd raken.”
Voor het op de juiste wijze dragen van de helm heeft
Filippek een aantal tips:
- De voorzijde van de helm moet één tot twee vingers boven de wenkbrauwen, zodat je de helm kunt zien als je naar boven kijkt.
- Schud bij het passen je hoofd, zodat je kunt controleren of de helm ook bij beweging stabiel op dezelfde plaats blijft zitten.
- Probeer met de hand de helm te bewegen om te zien of deze bij iets meer kracht ook op zijn plek blijft zitten. Een helm die snel verschuift, is niet geschikt.
- Kies een helm die past bij je manier van fietsen. Een wielrenner heeft een lichtere, meer aerodynamische helm nodig dan een recreatieve fietser of mountainbiker.
Vakmensen
“Een duurdere helm is doorgaans ook van een betere kwaliteit”, zegt Filippek. “Aan de basis van een hoogwaardige helm zit veel meer ontwikkelingswerk, bijvoorbeeld in onderzoek naar de vorm en het materiaal. Ook uitgekiende ventilering draagt bij aan de hogere prijs. In de vakhandel is de keuze zeer uitgebreid en vakspecialisten kunnen hun klanten goed informeren over het kiezen van de juiste fietshelm.” Een fietshelm kan met allerlei extra functies zijn uitgerust. Denk hierbij aan een geïntegreerd achterlicht. Hiermee vergroot je de veiligheid, zeker in donkere straten vol geparkeerde auto’s. Een
neonkleurige hoes is bij regenachtig weer juist erg nuttig. Wel dient men zich te realiseren dat elke accessoire ook voor meer gewicht zorgt en elektronica nooit vrij van storingen zullen blijven. Ook hier geldt dat de consument zich bewust moet zijn van zijn keuze.
Gevallen? Koop altijd een nieuwe helm
Wie van de fiets valt en met die val de helm beschadigt, moet naderhand altijd een nieuwe helm aanschaffen. “Elke val heeft gevolgen voor het materiaal van de helm, ook al ziet men die niet altijd met het blote oog”, aldus Filippek. “Na een val biedt de helm waarmee men ten val gekomen is geen garantie meer voor de veiligheid.”
MIPS
Een nog relatief nieuwe technologische ontwikkeling wordt gevormd door de geïntegreerde beschermingsmogelijkheden die het risico op hoofdletsel bij een val nog verder beperken. Een voorbeeld hiervan is het MIPS-systeem. MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System. In de helm bevindt zich een tweede, beweegbaar onderdeel, dat bij een val de rotatie-energie nog beter opvangt. Ook deze helmen zijn inmiddels verkrijgbaar.