Tekst: Ward Maas
De afgelopen jaren is de markt voor e-bikes explosief gegroeid, waardoor de elektrische fiets
niet meer weg te denken is van de Nederlandse fietspaden. Het gemak waarmee zonder moeite grotere afstanden kunnen worden afgelegd spreekt jong en oud aan. Helaas worden de meeste e-bike gebruikers vroeg of laat geconfronteerd met de beperkingen van het fietsen met ondersteuning.
Na een aantal jaren gebruik neemt de capaciteit van een fietsaccu in rap tempo af. Gemiddeld is een li-ion batterij na 5 jaar opgebruikt. Aan het einde van deze periode kunnen er aanzienlijk minder kilometers gefietst worden met een acculading en valt de accu steeds vaker onverwachts uit. Op dat moment staan veel consumenten met de rug tegen de muur en voelen ze zich genoodzaakt een vervangende accu bij de fabrikant aan te schaffen voor een bedrag dat kan oplopen tot wel 1000 euro. Juist omdat de nieuwe generatie e-bikes voorzien wordt van steeds meer technisch geavanceerde en duurdere accu’s, zoeken consumenten naar andere oplossingen. Ook vanuit de vakhandel is er een toenemende vraag naar meer betaalbare en duurzame alternatieven.
Betrouwbare oplossing
Hannes de Jong besloot daarom begin 2018 met de oprichting van Heskon dit probleem aan te pakken en een betrouwbare oplossing voor de vakhandel te realiseren. “Wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat er vanuit de vakhandel enorm veel vraag is naar een gespecialiseerde, gecertificeerde partner op het gebied van accureparatie en - revisie”, geeft Hannes aan.
Uit eigen ervaring wist hij waar de knelpunten zaten en kon die zodoende aanpakken. Op de eerste plaats was daar het transportprobleem: fietsaccu’s worden geclassificeerd als ‘gevaarlijke goederen’ op grond van Europese wetgeving. Dit maakt het voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers complex om het product te versturen. Heskon maakt gebruik van een gespecialiseerde vervoerder die de fietsaccu’s bij de vakhandel ophaalt en na revisie ook weer netjes aflevert. Hiermee was het transportprobleem in één klap opgelost. De volgende stap was het stroomlijnen van het volledige reparatieproces. Het was een flinke uitdaging om de snelheid en kwaliteit van het productieproces te optimaliseren op een economisch verantwoorde manier, aangezien de aard van het werk heel arbeidsintensief is. Heskon besloot daarom het volledige revisieproces op te knippen in kleine stappen, met in elke fase van het proces een aantal specialisten die het werk efficiënt kunnen uitvoeren. Door het takenpakket te versimpelen gaat de productiesnelheid omhoog en worden er minder fouten gemaakt, wat met name in het hoogseizoen van belang is.
Revisie
Bij een revisie worden alle oude energiecellen uit de behuizing gehaald en nieuwe A-grade cellen van Samsung of LG in de accu geplaatst. De oude cellen worden zorgvuldig gescheiden, waardoor recycling mogelijk is. De behuizing en meestal ook de elektronica (BMS) van de oude fietsaccu worden hergebruikt. Bij een aantal accu’s wordt ook standaard het elektronische gedeelte van de accu vervangen. Na afloop van de reparatie wordt de accu onderworpen aan een eindtest. Dit testprogramma is strenger dan de meeste standaardprogramma’s om de capaciteit van een accu te testen. Door de batterij te onderwerpen aan een extra zwaar testprotocol wordt niet alleen de capaciteit, maar ook de veiligheid en functionaliteit van het BMS getest. Hierdoor kan Heskon met vertrouwen 12 maanden (optioneel 24 maanden) garantie op een gereviseerde accu geven. Naast een testrapport wordt de gereviseerde fietsaccu ook voorzien van instructies voor heringebruikname. Soms wordt in het reparatiecentrum vastgesteld dat een accu niet in aanmerking komt voor revisie. Een fietsaccu komt niet in aanmerking wanneer deze door de fabrikant voorzien is van een softwarebescherming, of wanneer het elektronische gedeelte onherstelbaar beschadigd is. In dat geval wordt contact opgenomen met de klant en aangezien
Heskon op ‘No cure no pay’ basis werkt, zijn er geen kosten aan verbonden. De meeste fietsaccu’s kunnen gelukkig wel worden gereviseerd. Heskon heeft zich ten doel gesteld zoveel mogelijk verschillende accumodellen te kunnen reviseren en doet dan ook actief technisch onderzoek naar bijvoorbeeld de gebruikte e-bike software op de markt. Het bedrijf heeft de kennis en ervaring in huis om die software te kunnen analyseren. Dat dat een serieuze claim is, laat het fietsenrek met fietsen achter in de hal van het reparatiecentrum zien. De fietsen die daar staan worden gebruikt om de communicatie tussen accu en e-bike te bestuderen.
Investeringen
De investeringen op het gebied van veiligheid en kwaliteit hebben onder andere tot resultaat gehad dat Heskon zich sinds 2019 als eerste fietsaccu revisie bedrijf officieel BOVAG-lid mag noemen. “In 2019 vonden de eerste verkennende gesprekken plaats tussen de BOVAG en Heskon”, vertelt Hannes de Jong. “Wat de BOVAG zag stemde tot tevredenheid. Na een succesvolle pilot en intensieve samenwerking met de BOVAG hebben diverse leden de overstap gemaakt naar revisie (in plaats van verkoop van nieuwe accu’s).”
Uit deze samenwerking is het nieuwe platform, speciaal voor de zakelijke markt ontstaan. Zowel voor BOVAG-leden als voor alle andere zakelijke e-bike gebruikers kan Heskon zonder concessies een duurzaam en betaalbaar alternatief voor de vervangende fietsaccu bieden. Met een Heskon Zakelijk account maakt een klant direct aanspraak op ruime kortingen,
waardoor de marge vaak nog beter is dan bij een nieuwe accu. BOVAG-leden krijgen daarbovenop nog eens een extra korting op elke bestelling.
“Eind 2018 zijn we begonnen in dit nieuwe reparatiecentrum met een oppervlakte van 500 m2. We hebben hier alles van de grond af aan opgebouwd om accu’s op grote schaal ook voor de zakelijke markt in bulk te reviseren. Naast dat we de productiecapaciteit aanzienlijk hebben uitgebreid, is ook het hele productieproces verder geoptimaliseerd wat betreft efficiency
en kwaliteit.” De plannen van Heskon blijven ambitieus. Ondertussen wordt er alweer druk gezocht naar een nieuw groter reparatiecentrum waar plaats is voor tot wel 50 medewerkers met verschillende opleidingsniveaus. Het uiteindelijke doel is om revisie ook voor de vakhandel dusdanig aantrekkelijk te maken dat het actief wordt aangeboden als alternatief voor nieuw. •