Fietsbedrijven Stipbike en Velocity kopen samen een stuk grond op NYMA, het oude industriegebied in Nijmegen-West dat hard op weg is een nieuwe hotspot in Nijmegen te worden, waarop ze een duurzaam circulair pand bouwen voor diverse fietsbedrijven. Zo vond Joppe van Stiphout (Stipbike) een goede partner in Stephan Trepels (Velocity) en werken ze samen aan het fietsgebouw van de toekomst, waarin ze samen met andere innovatieve fietsbedrijven de toon zetten op het vernieuwende fabrieksterrein.
Tekst: Belinda Limani
Joppe van Stiphout begon tien jaar geleden met de verkoop van stadsfietsen, later ook racefietsen en speciale fietsen. “E-bikes zijn de snelst groeiende en meest lucratieve markt, dus het werd uiteindelijk een e-bikewinkel”, zegt hij over zijn bedrijf Stipbike. Inmiddels heeft Joppe zijn bedrijf en werkplaats echter verkocht aan andere ondernemers in Nijmegen en gaat hij verder als fietsenspecialist, gericht op racefietsen, mtb’s en de meer unieke Europese merken. Stilzitten kan Joppe niet. Hij heeft een webshop met fietscadeaus én een webshop met kinderfietsen, waarop hij gemiddeld 1.000 fietsen per jaar verkoopt. Ook heeft hij een bakfietsconcept voor feesten ontwikkeld, zoals een een DJ/bakfiets, een pannenkoekenbakfiets en een koffiebakfiets. “Ik heb afstand genomen van de e-bikemarkt, zodat ik nu tijd heb voor deze dingen, die ik ook echt leuk vind om te doen.”
De krachten bundelen
Omdat Joppe het pand waar hij nu in zit uit moet, is hij
op zoek gegaan naar een nieuw pand en een samenwerkingspartner. Zo kwam hij terecht bij Velocity, het fietskoeriersbedrijf voor duurzame logistieke oplossingen in
Nijmegen. “Velocity groeit ook hard en is op zoek naar
iets nieuws. Ik heb altijd goed met ze samengewerkt, dus
dat was een logische keuze”, vertelt Joppe.
Het pand van de toekomst
Zo gaat Joppe samen met Velocity werken aan de realisatie van een nieuw duurzaam en circulair gebouw op het NYMA-terrein in Nijmegen West. De twee ondernemers ontwikkelen zelf de grond waarop het gebouw komt te staan, waar ze vervolgens hun eigen bedrijven gaan huisvesten en er ruimte is voor andere fietsenbedrijven. “Zo komt er straks een heel groot fietsconcept van circa 2500 m2 ”, zegt Joppe. Nu werkt hij samen met tien andere fietsbedrijven in het Dutch Bicycle Centre. “Onder één dak, met één voordeur en eenzelfde werkplaats. Er was ook een adviseur in het gebouw en een fietsverhuurbedrijf. Die soort samenwerking wilde ik voortzetten op het NYMA-terrein.” Het volledig circulaire gebouw kenmerkt zich door veel hout, zonnepanelen en een sedumdak. Er is ruimte voor kleine detailhandel, logistiek, kantoren, werkplaatsen en leerplekken. “Het wordt een plek waar innovatieve en duurzame fietsbedrijven samenkomen, waar we nieuwe creatieve ideeën kunnen ontwikkelen en samenwerken. Ik denk dat het daarmee het gaafste terrein van Nijmegen wordt”, aldus Joppe. “Ik kijk er naar uit om nieuwe leuke dingen te doen!
Duurzaam is de enige weg
“Als je nu een nieuw gebouw gaat bouwen, heb je eigenlijk geen keus”, zegt Joppe over de keuze om het gebouw zo duurzaam en circulair mogelijk te maken. “Bovendien konden we dat op dit gebied ook niet.” De woning is gelegen op ‘kavel 7’. Het is het eerste perceel dat door de gemeente op het oude fabrieksterrein wordt verkocht. Kavel 7 wordt aangevuld met andere functies zoals een ‘park- en biketransferium’ en gaat daarmee ook fungeren als logistiek knooppunt voor NYMA en de rest van de stad.
Logistieke stadshub
Ook Stephan Trepels van Velocity kijkt uit naar de uitwerking van deze plannen. “We zijn erg blij dat we op deze inspirerende locatie onze ambitie om de stadslogistiek in Nijmegen te verduurzamen, kunnen waarmaken”, zegt Stephan. “Deze tijden vragen om een efficiënte en duurzame aanpak van het goederenvervoer binnen de stad. Op de nieuwe locatie fungeren wij als logistieke stadshub door goederenstromen te bundelen en vervolgens zoveel mogelijk met de (cargo)fiets te bezorgen.” De plannen voor de nieuwbouw zijn inmiddels in een vergevorderd stadium. “De grond is al aangekocht, de architect heeft al tekeningen gemaakt en de vergunningen zijn binnen”, vertelt Joppe verheugd. “Dus nu moeten we gewoon wachten tot het klaar is.” De oplevering staat gepland voor het najaar van 2022. •
![](https://www.bikesbusiness.nl/wp-content/uploads/2022/03/6-1024x677.jpg)
Voor meer informatie, bezoek;