BH heeft bijna twee decennia ervaring in de wereld van e-bikes. Gedurende deze jaren zijn er talloze mijlpalen bereikt op het gebied van e-bike-ontwikkeling. Een van de meest opmerkelijke was de creatie van een eigen motor, die nu een nieuwe dimensie bereikt met de komst van de BHZ-motor van SEG. |
De BHZ-motor van SEG positioneert zich als een lichte motor, met slechts 2,1 kg gewicht en een compact ontwerp, ideaal voor een nieuwe generatie e-bikes waarin de esthetische lijn tussen elektrische en conventionele fietsen vager is dan ooit. Technisch gezien biedt hij 65 Nm koppel met een piekvermogen van 500 W, en de belangrijkste vernieuwingen zitten in het beheer van de ondersteuning.
De motor beschikt over drie geavanceerde sensoren (koppel, snelheid en cadans) waarmee hij meer dan 1.000 metingen per seconde uitvoert om een onmiddellijke reactie op elke situatie te bieden. Al deze informatie wordt verwerkt door een nieuwe microprocessor die de juiste beslissingen neemt met als doel een progressieve en natuurlijke ondersteuning te verkrijgen die het trappen aanvult zonder opdringerig te zijn. Hoe sterker het trappen en hoe hoger de cadans, hoe groter de ondersteuning, met een vermogensafgifte die overeenkomt met het geleverde inspanningsniveau.
Nieuwe kwaliteiten van de BHZ-motor van SEG
Voorbelasting op hellingen: De BHZ-motor van SEG omvat de voorbelasting van de motor om zonder moeite te starten op hellingen. Dit betekent dat als u stilstaat op een helling, de motor onmiddellijk wordt geactiveerd bij het hervatten van de rit, zonder dat u hoeft te trappen, waardoor de eerste meters van de klim gemakkelijker worden.
Onmiddellijke remming: Zodra u stopt met trappen, stopt de motor met ondersteunen om te voorkomen dat u de controle over de fiets verliest. De nieuwe sensoren, gecombineerd met de capaciteit van de nieuwe microprocessor van de BHZ-motor, zorgen voor een onmiddellijke respons van de motor.
Progressieve uitschakeling van ondersteuning bij het bereiken van de snelheidslimiet: De BHZ-motor van SEG heeft een zeer soepele, progressieve en nauwelijks merkbare uitschakeling van de ondersteuning wanneer de snelheidsdrempel wordt bereikt, wat zorgt voor een natuurlijker trapgevoel.
Stil: De BHZ-motor van SEG is nog stiller en soepeler, en behoort tot de stilste op de markt.
Toename van de autonomie: Dankzij de optimalisatie van de ondersteuning voor de specifieke behoeften van de gebruiker, wordt de autonomie met 20% vergroot.
De revolutie van de batterijen: grotere energiedichtheid dan ooit
De BHZ-motor van SEG is uitgerust met nieuwe cellen die de energiedichtheid vergroten zonder het formaat te vergroten. Met de komst van 21700 cellen van 5,8 Ah is een batterij van slechts 2,6 kg gecreëerd met een capaciteit van 630 Wh, de grootste energiedichtheid die momenteel op de markt verkrijgbaar is. De voordelen van deze nieuwe batterij gaan verder dan de toename van de autonomie; ze dragen ook bij aan een laag zwaartepunt en stellen ons in staat om compacte en gestroomlijnde frames te ontwerpen zonder het gebruiksbereik te compromitteren. Het is mogelijk om deze capaciteit uit te breiden met de externe XPro-batterij van 180 Wh, die geen extra kabels vereist voor installatie.
iRemote-bediening en nieuwe iConnectz-app
De BHZ-motor van SEG wordt bediend met de iRemote-afstandsbediening. Deze heeft 3 knoppen en een visuele indicator met 4 LED’s om het batterijniveau snel te controleren. Hij heeft connectiviteit met Garmin-apparaten, zodat alle systeeminformatie duidelijk op de fietscomputer kan worden weergegeven.
Een belangrijk aspect is de komst van de nieuwe iConnectz-app, waarmee alle belangrijke punten van de motor en zijn bedrijfsmodi kunnen worden gepersonaliseerd.
Het merk “by SEG”, geproduceerd in Europa
SEG Automotive is een toonaangevend bedrijf in de automobielsector. Het Duitse bedrijf heeft een productiefabriek in Spanje (in Treto, Cantabrië) en staat bekend om de kwaliteit van zijn producten die voldoen aan de hoogste standaarden in de automobielwereld. De nieuwe BHZ-motor van SEG wordt in Spanje geproduceerd, wat zorgt voor een betere kwaliteitscontrole en faciliteiten bij het ontwikkelen van allerlei producten en verbeteringen.
iLynx Trail en iLynx Race Carbon, de eerste met de BHZ-motor van SEG
De BHZ-motor van SEG is al een realiteit in twee modellen van het uitgebreide assortiment e-bikes van BH, waarin de kenmerken van lichtheid, klein formaat, stilte en soepele ondersteuning perfect passen. Beide modellen hebben gemeenschappelijke kenmerken zoals een ontwerp dat dicht bij hun niet-gemotoriseerde tegenhangers ligt, Split Pivot-veringssysteem en een hoog niveau van integratie, inclusief interne kabelgeleiding en geïntegreerde zadelpenklem. Beide zijn uitgerust met het BlockLock-systeem dat het draaien van het stuur tot 120º beperkt en het FIT-gereedschapssysteem dat in de stuurpen is geïntegreerd.
Beide modellen zijn voorzien van een lichtgewicht carbon frame, gemaakt met Hollow Core Internal Molding-technologie. Ter referentie: het gewicht van het iLynx Race Carbon frame is slechts 2.065 gram, een competitief gewicht zelfs voor een conventionele fiets. Op basis hiervan zijn er uitvoeringen met een eindgewicht in de orde van 17 kg. In het geval van de iLynx Trail is het gewicht van het frame 2.200 gram.
De BH iLynx Trail maakt gebruik van Ballistic carbon, dat beter bestand is tegen schokken, met extra versteviging om het meer gravity-georiënteerde gebruik aan te kunnen. Hij maakt gebruik van de SuperBoost-achteras als een van de maatregelen die ervoor zorgen dat stijfheid een van de pijlers van het ontwerp is. Er is ook een versie met een aluminium frame, wat zorgt voor meer betaalbare uitvoeringen. Afhankelijk van de versie hebben we 140 of 150 mm achtervering. In het geval van de BH iLynx Race Carbon hebben we 120 mm achtervering.
Er zijn zes uitvoeringen van de BH iLynx Trail met prijzen vanaf € 4.299 en drie uitvoeringen van de BH iLynx Race Carbon, met een startprijs van € 6.299.