Jan Kooij 2Wielers is al meer dan vijftig jaar een begrip in de regio Nijmegen als hét adres voor een nieuwe fiets met bijbehorende accessoires en een betrouwbare service. In die vijftig jaar is het bedrijf meegegroeid met de tijd en heeft het zich ontwikkeld van een traditionele fietsenwinkel tot de zaak in 2020 een nieuwe impuls kreeg, zodat we nu echt kunnen spreken van Jan Kooij 2Wielers 2.0! BikesBusiness vroeg aan bedrijfsleider Frank Hendriks (27) hoe het nu gaat met dit succesvolle fietsbedrijf.
Tekst: Harrie Linssen
Geschiedenis
Frank: “Het bedrijf is in 1965 opgericht door Jan Kooij en kent een indrukwekkende geschiedenis. Ik werk er nu sinds twaalf jaar. Voor mij begon het ooit met een stageplek, en inmiddels ben ik verantwoordelijk door de dagelijkse gang van zaken. Maarten Akkers (58), die met een korte onderbreking sinds 2003 eigenaar was, vroeg mij in 2020 om ‘in de zaak’ te komen als compagnon. Dat was dus best een logische move en op 1 juni 2020, midden in de Covid-19 periode, zijn we samen van start gegaan met ‘Jan Kooij 2.0’ in ons gloednieuwe pand aan de Dukenburgseweg. Maartens hoofdtaken bestaan uit de administratie en financiële aangelegenheden en ik houd me bezig met de inkoop en verkoopactiviteiten.”
Sterke positie
“We hebben jarenlang geïnvesteerd in kwaliteit, service en marketing en dat was goed te merken, meteen vanaf de herstart in 2020. Doordat we een sterk netwerk hadden opgebouwd en een goede band hebben met leveranciers, zijn we steeds in staat geweest om ook tijdens de topdrukte in de afgelopen (corona)periode – ondanks de wereldwijde schaarste aan fietsen en onderdelen zoals accu’s – te blijven leveren. De naam Jan Kooij is hiermee echt een begrip gebleken. Ook onze bereikbaarheid is prima, we hebben een grote gratis parkeerplaats en ook een route om een fiets uit te proberen.”
Assortiment
“In de winkel vind je bij ons een ruim assortiment, van e-bikes tot kinderfietsen en uiteraard de nodige accessoires. We voeren onder andere de Accell merken Sparta, Batavus en KOGA. Van PON Bike hebben we Gazelle en Santa Cruz en daarnaast Trek, Cortina en Freebike. Ook bieden we een ruime keuze aan tweedehands fietsen. Ons assortiment wordt niet alleen in onze winkel aangeboden, maar ook online. Door ons premium dealerschap met Gazelle, kunnen we onze klanten de complete collectie tonen. En om tegemoet te komen aan een groeiende behoefte om een ‘eigen’ fiets samen te stellen, kunnen we als Koga ‘signature dealer’ mensen een eigen opbouw laten kiezen, customer built dus.”
Team
“Het team bestaat naast Maarten en ik uit acht mensen: vier in de verkoop en vier in de werkplaats, waarvan drie gediplomeerde fietstechnici, echte vakmensen die alle ins- en outs van de fiets kennen en waarvan er twee hele-maal gespecialiseerd zijn in de moderne e-bike. Onze medewerkers worden met regelmaat bijgeschoold, waardoor we service en onderhoud van het hoogste niveau kunnen blijven bieden. Eén van de vier posities in de werkplaats is afkomstig van de stichting ‘Bikewerk’, een maatschappelijke onderneming die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de gelegenheid stelt om vak en werknemersvaardigheden aan te leren. Onze vakspecialisten begeleiden deze zeer gewaardeerde collega bij de opleiding in fietstechniek.”
Klanten
“Als je kijkt naar ons klantenbestand, zie je dat dat bestaat uit ongeveer 80 procent particulieren en twintig procent zakelijke klanten. We hebben ook veel Duitse klanten, voornamelijk particulieren. Omdat we zo dicht bij Duitsland liggen, zou je zeggen dat er ook de nodige Duitse zakelijke klanten zijn, maar de fiscale regels verschillen nogal, waardoor dat toch best lastig is op dit moment.”
Lease
“Een ontwikkeling die zich duidelijk aan het doorzetten is, is de leasemarkt van fietsen. Een fiets leasen is een ideale oplossing om in het bezit te komen van een e-bike voor een vast bedrag per maand, en dat inclusief onderhoudscontract én een verzekering. Voor een vast bedrag per maand is het dan mogelijk om steeds te rijden op een e-bike met de nieuwste technologieën. We werken hier met ‘Lease a bike’, dat zich op transparante wijze concentreert op de markt van de leasefiets. Naast dat je de looptijd zelf kunt kiezen, bestaat de mogelijkheid het contract te verlengen of de fiets over te nemen.”
Fietsproject
“Naast de lease bieden we hier ook bedrijfsfietsplannen aan, ook wel bekend als Nationale fiets projecten. Hierbij doen we ook zaken met ‘Fiscfree’, hét bedrijf op het gebied van het bedrijfsfietsplan. Een fiets aanschaffen met belastingvoordeel is slim en ‘Fiscfree’ biedt hierin voor vele bedrijven de oplossing. Werknemers kunnen één keer per drie jaar een fiets naar wens kiezen en vervolgens regelen wij de rest. Er hoeft maar een klein bedrag per maand te worden betaald en de looptijd kent een maximum van 36 maanden.”
Raakvlakken automotive
“We zien sinds de komst van de e-bike dat de mobiliteitsmarkt verandert. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het autogebruik versus de fiets, vooral in en rondom de stad. De e-bike, zeker de speed-pedelec, is tegenwoordig een serieus alternatief voor de auto als het gaat om woonwerkverkeer. Dat is niet alleen goed voor je gezondheid en het milieu, maar het laat ook iets van je lifestyle zien. Het is daarom niet zo vreemd dat er een ontwikkeling gaande is om een autozaak te combineren met een fietsenzaak, met name fietsen in het duurdere segment. Omdat fietsenzaken zich vaak bevinden in de binnenstad en autobedrijven niet, is dat vaak lastig te combineren. Hier zitten we naast de VW-dealer en daar werken we goed mee samen als het gaat om mobiliteit. We zeggen hier wel eens dat als je een VW Golf leaset in plaats van een VW Passat, je er nog een fantastische fiets bij hebt voor hetzelfde maandbedrag. Hoe dan ook, we blijven de ontwikkelingen op dit gebied nauwgezet volgen.”
Social media
“We maken in ons bedrijf gepast gebruik van social media als Facebook en Instagram. Ook hebben we een website die we steeds actief bijhouden. Een van onze sterke punten is dat we reageren op ervaringen van onze klanten, ook als er iets fout is gegaan. Daarnaast zijn we erkend ‘5-sterrenspecialist’, een platform dat een wereldwijd erkende klanttevredenheids- en loyaliteitsscore laat zien voor het serviceniveau van een organisatie en de betrouwbaarheid van reviews. Het meetsysteem dat hierbij wordt gebruikt, is gebaseerd op een hybride model tussen een keurmerk, een reviewsysteem en de Net Promotor Score. Aandachtspunten hierbij zijn een goed advies, vakmanschap, kwaliteit, service en garantie. Wij scoren hier continue boven de negentig procent. We doen alles voor een tevreden klant en dat draagt bij aan het vertrouwen dat klanten in ons hebben. Een klant besteedt tenslotte veel geld aan een fiets, dan moet de rest ook kloppen.”
Ontwikkelingen
“De huidige en toekomstige technische en milieugerelateerde ontwikkelingen zorgen voor veel veranderingen in de mobiliteit. Mensen werken voor een deel thuis en steeds meer wordt een e-bike gezien als een goed alternatief om, waar mogelijk, te gebruiken voor woon-werkverkeer. Naast dat dat gunstig is voor de financiën en het milieu, heeft dit alles als voordeel dat het bijdraagt aan de gezondheid en daarmee de vitaliteit voor de medewerker. Daarnaast zorgt de onlangs geïntroduceerde helmplicht voor scooters ervoor dat meer mensen overstappen op een e-bike. Ook zien we een toename van speciale fietsen, zoals de bakfiets voor het vervoer van kinderen en goederen, vooral in de binnenstad. Met de fietsenhandel zitten we dus in een dynamische en innovatieve branche, en die wereld verandert snel. Dat betekent dat je bij moet blijven. We zitten er dan ook bovenop. Ook de grote merken zijn zeer actief bezig met de nodige verbeteringen en innovaties. Zo zie je door de jaren heen dat de accu’s steeds beter zijn geworden. Bijvoorbeeld de Bosch-accu’s, die zijn tegenwoordig echt van topkwaliteit.”
Toekomst
“De omzetten die we hebben gehad tijdens de coronajaren willen we graag vasthouden en daar doen we ons best voor. Dat betekent dat we de groeiende markt blijven volgen en de inkoop daarop afstemmen, zodat je een gebalanceerde voorraad hebt. Samen met ons uitgebreid dealer-informatiesysteem kunnen we normaal gesproken blijven voldoen aan ons principe dat je bestellingen bij ons binnen twee weken kunt verwachten. We streven er dan ook altijd naar om de uitgekozen fiets binnen twee weken te leveren, en dit is tot op heden goed gelukt’’, besluit Frank.