Familiebedrijven die al generaties lang meegaan in de veranderende wereld van de fiets hebben vaak een solide positie verworven. Familiebedrijf Joop Harmans in Amsterdam Noord is al meer dan 75 jaar dé speciaalzaak voor A-merken in fietsen, scooters en sinds de invoering van de elektromotoren in fietsen ook de e-bikes en alle producten die daarmee samenhangen.
Tekst: Harrie Linssen
Geschiedenis
De bedrijfsnaam is verbonden met wielrenner Joop Harmans. Die werd in 1946 Nederlands kampioen op de baan en maakte in 1948 tijdens de Olympische Spelen in Londen deel uit van het Nederlandse team voor de ploegenachtervolging. In 1947 opende hij een fietsenstalling in Amsterdam-Noord en in 1957 werd zijn eerste fietsenwinkel geopend aan de Azaleastraat. Vervolgens opende hij in 1961 ook een winkel aan de Kamperfoelieweg. In de jaren daarna breidde hij deze uit naar drie winkels naast elkaar. Begin jaren 60 kwamen dochter Elly en schoonzoon Leen Blom in de zaak en die hebben het bedrijf verder uitgebouwd.
Familiebedrijf
Leen en Elly namen op 1 april 1985 het familiebedrijf over en zetten de fietsen- en bromfietswinkel succesvol voort aan de Kamperfoelieweg. In 1997 kwamen ook de zonen Eric en Richard in het bedrijf werken. Zij werden zelfs mede-eigenaar. In 2010 opende de familie Blom-Harmans een nieuwe vestiging aan de Vuurwerkerweg in Amsterdam-Noord. Omdat het bedrijf hard groeide, was er een tweede grotere vestiging nodig, waar toen alleen bromfietsen en scooters werden verkocht. Na een ingrijpende verbouwing en tevens uitbreiding van dat pand werd ook de fietsenafdeling van Joop Harmans naar de Vuurwerkerweg verplaatst, en werd de winkel aan de Kamperfoelieweg gesloten. Op dit adres is de huidige zaak nog steeds gevestigd. Met liefst 1350 m2 aan fiets- en scooterplezier. De redactie sprak met Eric Blom (52), samen met broer Richard eigenaar van Joop Harmans.
Sterke instelling
Eric: “We zitten hier in Amsterdam-Noord gunstig en ons grote klantenbestand strekt zich ook uit naar plaatsen ten noorden van Amsterdam. Naast de consumentenmarkt doen we veel zaken met grote bedrijven. Onze bedrijfsfilosofie is ‘doen wat je belooft’. Klanten weten dan waar ze aan toe zijn en waar ze van op aan kunnen. Dat wekt vertrouwen en dat spreekt zich verder. Na de topverkopen tijdens de coronaperiode zijn we nu terechtgekomen in een periode waarbij er tekorten zijn aan personeel en fietsonderdelen. Dat is lastig, maar geeft ons ook een uitdaging om creatief te zijn en te blijven zoeken naar oplossingen. We zijn tenslotte al 75 jaar een zelfstandige onderneming en dat zou niet zijn gelukt als je niet was meegegaan met de ontwikkelingen op de fietsmarkt.”
Personeel
“Zoals op zo veel plekken is er een personeelstekort in de fietsenbranche. Dat geldt zeker voor technisch aangelegd personeel. Het is de kunst om goed personeel binnen te krijgen en te behouden. Dat betekent dat je ook hier creatief moet zijn. Zo onderhouden we goede contacten met scholen, houden we scherp in de gaten welke opleidingen er ‘lopen’ en wanneer leerlingen starten met hun stage. We bieden dan ook de nodige stageplekken aan en als we zien dat een stagiair het ‘in de vingers’ heeft, proberen we hem of haar te behouden. Enthousiasmeren van personeel blijft belangrijk. We hebben hier gelukkig genoeg talenten rondlopen. Verder hebben we een mooie mix van personeel, waarvan er drie de verkoop doen en zes in de werkplaats. staan De oudste is 79 en werkt hier al meer dan 50 jaar, de jongste is 18. Teambuilding, goed luisteren en feeling houden met je personeel is belangrijk en daar moet je als werkgever constant aan werken, dat geeft vertrouwen. Iedereen moet het gevoel hebben bij een team te horen waarbij ze ook iets voor elkaar over hebben. Dat versterkt de teamgeest. Door drukte komt het voor dat je soms niet de tijd hebt om elkaar te spreken. Dan is het goed om aan het einde van de week even samen de week door te spreken. Dat schept een band en een goede sfeer.”
Werkplaats en fietstechnici
“We beschikken over een moderne, grote werkplaats met acht werkplaatsposities. Er is veel aanbod voor reparaties en onderhoud. Toch weten we qua tijd en onderdelen 80 procent op tijd klaar te hebben. Omdat er steeds meer e-bikes bijkomen gaan we het aantal fietsliften uitbreiden. We hebben hier negen fietsmerken met elk hun ‘productrange’, van bakfiets tot speed pedelec. Daarom werken monteurs tegenwoordig op een hoger niveau. Tegenwoordig kun je eigenlijk beter spreken van een fietstechnicus; een supermonteur die breed inzetbaar moet zijn.”
Uitstraling
“De uitstraling van een winkel bepaalt de identiteit en die moet je vasthouden. Tegenwoordig zie je wel dat fabrikanten hun producten zelf positioneren in een winkel. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar de winkelier moet er wel voor waken dat klanten niet het gevoel krijgen naar een ‘één-merk-fietsenzaak’ te gaan. Mensen willen vergelijken en uitproberen. Ze moeten kunnen ‘shoppen’. Dus de naam, branding en daarmee de eigen identiteit die je hebt als bedrijf blijven belangrijk.”
Trends
“De scooterverkoop maakte een belangrijk deel uit van onze verkopen, maar de e-bike verkopen lopen nu op. Veel snorfietsen worden vervangen door e-scooters en we zien een toename in de verkoop van zogeheten fatbikes. Amsterdam voert een ontmoedigingsbeleid om met auto’s in het centrum te komen. Daarom zijn bakfietsen en fietsen om kinderen te vervoeren in trek. De snelle speed pedelec is ook in opkomst. Hier valt voor wat betreft afzet in de toekomst nog veel te winnen. Maar voor woon-werkverkeer hier in de omgeving wordt meestal een normale fiets en vooral de e-bike gebruikt.”
Lease
“Een van de services die we hier aanbieden is lease, waarbij werkgevers een leasefiets aanbieden voor hun werknemers. Mooi daarvan is dat je na een paar jaar leasen de fiets vaak voor een mooi bedrag kunt overnemen. Omdat we zakendoen met verschillende aanbieders, met ieder zijn eigen voorwaarden, kunnen we altijd de beste leaseconstructie samenstellen in lijn met wat de klant wil. Daarnaast bieden leasemaatschappijen, maar ook steeds meer fietsmerken, mogelijkheden aan voor private lease. We werken samen met onder meer Gazelle, Sparta, Koga en Batavus, dus keus genoeg! Tenslotte bieden we onze klanten ook aan om in drie termijnen te betalen.”
Toekomst
“De toekomst van de fietsenbranche zie ik als een uitdaging. Er gaat veel veranderen en we zitten meer dan ooit tevoren in een situatie dat het lastig is om de markt in te schatten. Wat doet de fabrikant, wat wil de consument en ga zo maar door. Dat is vooral lastig voor het plannen van de inkoop. De tendens is dat de fabrikanten meer druk leggen op de detailhandel om fietsen af te nemen, tot wel 80 procent aan voororders, zonder dat precies bekend is welke kant het op gaat. De fietshandelaar moet dus meer van tevoren gaan investeren, maar kan moeilijk inschatten of de voorraad verkocht gaat worden. Er komt dus meer risico bij de detailhandel te liggen. We zien ook dat autobedrijven ook fietsbedrijven overnemen. Daarnaast zie ik een groeiende behoefte om een ‘eigen’ fiets samen te stellen. Dat is nu (nog) niet bij alle merken mogelijk. Kortom, het betekent dat we de ontwikkelingen nauwkeurig moeten blijven volgen om daarop op tijd te anticiperen.”
Cycle software
“Enorme vooruitgang en hulp bij het ondernemen is het softwarepakket ‘Cycle Software’, ontwikkeld voor en door de fietsenhandel. Dit allround softwarepakket wordt bijvoorbeeld gebruikt om de landelijke voorraad te bekijken. Scan je even de pakbonnen van fietsen die binnenkomen bij een dealer, dan staat het meteen in het landelijke systeem. Werkplaatsfacturen met onderdelen, werkzaamheden en gewerkte uren zijn gespecificeerd. De software wordt zelfs gebruikt voor onze verhuuractiviteiten.” Eric besluit: “Het mooiste blijft voor ons dat we steeds waarmaken wat we beloven. En als we mensen voldaan en met een lach de zaak zien verlaten, geeft ons dat veel energie!” •