De SPRONG in het diepe die heel goed beviel
Beginnen met een fietsenzaak zonder de markt te kennen of degelijk onderzoek te doen; Kadir Bayram (40) van fietswinkel Novabikes in Arnhem zou het niet nog een keer doen. Toch werd zijn sprong in het diepe van elf jaar geleden een succes.
Tekst: Kees Jansen
“Een vriend van mij zocht een afzetmarkt in Arnhem voor het fietsenmerk dat hij importeerde. Ik had toen helemaal geen verstand van fietsen en was eigenaar van een goedlopende vlees-groothandel, maar toch heb ik het gedaan. De detailhandel sprak me veel meer aan. Dat één op één-contact met mensen die binnenkomen is leuk. Wanneer iemand tevreden de deur weer uitgaat, is mijn dag goed.” De eerste jaren waren voor Kadir niet gemakkelijk. “2010 was geen goed jaar voor de fietshandel. De verkoop van gewone fietsen liep terug. De e-bike was wel in opkomst, maar als nieuwkomer duurde het even voordat ze me vertrouwden. Dat was ook zo met de A-merken in traditionele fietsen. Het is gewoon lastig om daar tussen te komen. Ze hebben al een afzetmarkt.”
Prachtige locatie
Ondanks de tegenwind in de beginperiode zette de Arnhemmer door. “Ik heb de eerste drie jaar alleen maar verlies gedraaid. Toch dacht ik er niet aan om te stoppen, want ik had niet voor niets een goedlopende zaak opgegeven om dit te beginnen. Ik vertrouwde erop dat het goed zou komen, ook vanwege de prachtige locatie die we hebben.” De Steenstraat is een levendige straat net buiten het centrum van Arnhem. “Ik heb verschillende panden bekeken en dit was de plek waar ik de meeste aanloop verwachtte. Niet de goedkoopste, maar wel een plek waar mensen met auto, fiets en te voet langskomen.” In de beginjaren verkocht Kadir alleen maar goedkopere en minder bekende merken. Hij probeerde verschillende keren A-merken in zijn zaak te krijgen, maar aanvankelijk zonder succes. Totdat hij via een leverancier van fietstassen in contact kwam met een vertegenwoordiger van Trek. “Ik vroeg de man van de fietstassen elke keer of hij contacten had die mij verder konden helpen. Uiteindelijk werd dat die man van Trek.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Professional
Die had een belangrijke boodschap voor hem. “Laat je zaak opnieuw inrichten door een professional zei hij tegen mij. Toen heb ik de boel omgegooid. Er zit nu meer beleving in de zaak. Toen ik hier kwam heb ik zelf de inrichting bedacht, maar het kon veel beter. Ik kan iedereen aanraden om zijn of haar winkel in te laten richten door een professional.” Na de herinrichting van zijn winkel lukte het opeens wel om de grote merken geïnteresseerd te krijgen. “Na Trek wilde Sparta ineens ook. En dat terwijl ze voor die tijd mij nog hadden afgewezen.” Het eerlijke advies van de Trek-vertegenwoordiger waardeert hij nog steeds.
“Daar heb je meer aan dan alleen maar een afwijzing.” Door de intrede van de bekendere merken schoot zijn omzet omhoog. “De doelgroep veranderde en het scheelt ook wel of je drie fietsen van 300 euro moet verkopen of ééntje van 1000 euro.” Ook veranderde het gevoel van Kadir door zijn nieuwe assortiment. “Ook bij fietsen is goedkoop uiteindelijk duurkoop. Die goedkopere fietsen zag je vaak alweer snel terug voor reparaties. Daar heb je dan veel werk aan. Voor mij niet zo leuk, voor de klanten ook niet. Hoewel je weet dat je een goedkope fiets aanschaft, heb je toch de verwachting dat-ie het gewoon doet. De A-merken zijn kwalitatief gewoon beter.”
Verliefd
Hoewel Kadir in het begin niet zo veel van tweewielers af wist, heeft hij die achterstand ruimschoots goedgemaakt. “Ik vind het prettig als ik klanten goed kan adviseren. Mensen komen naar je toe omdat ze wensen hebben. Samen kijken wat ze belangrijk vinden en dan advies geven is heel leuk. Ik ben echt verliefd geworden op de fiets. Het is een prachtig product: goed voor de gezondheid en voor het milieu. Bovendien hoort de fiets bij Nederland.”
Novabikes heeft geen enorme grote winkel, namelijk 220 vierkante meter. “Ik zou best wat meer ruimte kunnen gebruiken. Eigenlijk zou je 600 vierkante meter moeten hebben, maar dat is op deze plek onmogelijk. Ik hou mijn ogen wel open voor meer ruimte, maar dan moet het wel in deze omgeving zijn. Ik heb veel klanten uit het centrum en het Spijkerkwartier.”
Genoeg fietsen
Vooral het magazijn staat overvol. “Toen de corona uitbrak heb ik heel veel ingekocht. Waar andere zaken soms kampen met een tekort aan fietsen heb ik er genoeg. Ik heb zelfs op twee andere plaatsen in de stad voorraad moeten opslaan.” Een grotere zaak zou ook meer ruimte kunnen bieden aan tweedehands fietsen. In de binnenstad heb je veel studenten die een goedkopere occassion zoeken. Ik heb nu een paar inruilfietsen te koop, meer is niet mogelijk.” De Arnhemse fietsenhandelaar ziet de toekomst positief. “De fiets is niet kapot te krijgen. Als ik het goed doe, kan ik nog heel lang doorgaan. En ik ben het verkopen nog lang niet zat. Het is altijd weer een leuke verrassing met welke wensen mensen hier binnenkomen en vervolgens te luisteren en adviseren.”