Het in Heerenveen gevestigde KMC Chain Europe, met hoofdvestiging in Taiwan, is recent verhuisd naar een nieuwe bedrijfsruimte die maar liefst tweeënhalf keer zo groot is als de oude locatie. Met de toegenomen vraag naar fietskettingproducten van KMC Chain, de grootste fietskettingenproducent ter wereld, was deze stap noodzakelijk. Dat gaf direct ook de mogelijkheid machines beter op te stellen en activiteiten te stroomlijnen.
Tekst: Ward Maas Foto’s Elise Pragt, PragtPlaatjes Fotografie
De nieuwe inpakmachine voor kettingen komt nu volledig tot zijn recht. Deze knip- en verpakkingslijn knipt een ketting op elke gewenste lengte voor ieder merk of OEM-klant en verpakt deze daarna. Hierdoor is KMC Chain in staat op flexibele wijze in te spelen op de behoeften van de markt.
“We zijn heel blij met deze nieuwe locatie”, aldus Sylvie Bakker, marketing manager van KMC Chain. “Met de groei van de vraag naar onze producten was het duidelijk dat we naar een groter pand toe moesten. Gelukkig was er een pand dat aan onze wensen voldeed op een steenworp afstand van de oude locatie, waardoor we de verhuizing makkelijk in fasen konden doen en de impact op de lopende operatie zo klein mogelijk was. Inmiddels zijn ook de kantoorfuncties verhuisd en zit het hele bedrijf gelukkig weer bij elkaar.”
DLC 10-, 11- en 12-versnellingskettingen
KMC Chain weet in de fietswereld natuurlijk de aandacht op zich gevestigd met producten zoals de DLC 10-, 11- en 12-versnellingskettingen. Door de nauwkeurig geharde en zorgvuldig gepolijste pinnen en binnenplaten, hebben deze een ongeëvenaarde levensduur. DLC-kettingen zijn gecoat met een Diamond-Like Coating. Dit zorgt voor een zeer langdurige optische zwarte schoonheid. Sterker nog, de coating maakt het oppervlak van de ketting erg glad, waardoor deze uitstekende schakelprestaties krijgt en er mooi uit blijft zien. Aan de 12-versnellingenketting worden, zeker in vergelijking met de enkele jaren geleden gangbare 10- en 11-versnellingenketting, hogere eisen aan constructie en materiaal gesteld. KMC Chain is in staat om antwoord te geven op dergelijke uitdagingen van de markt.
e101 EPT
Ook de e101 EPT ketting is een bekende. Dit is een 1/2” X 1/8” busketting (waardoor die dus erg stijf is), die samen met de precies passende tandwielen (bijvoorbeeld een in Europa gemaakte bcd 104 chain ring) een gegarandeerde levensduur van maar liefst 10.000 kilometer heeft. Alle onderdelen van deze ketting hebben een niet-giftige (EPT) EcoProTeQ behandeling gehad voor ze in elkaar werden gezet, waardoor de roestwerendheid bijzonder hoog is. Op de website (kmcchain.eu) is een filmpje te zien waar deze bijzondere eigenschap gedemonstreerd wordt.
Cargo Chain
De eerder aangekondigde Cargo Chain is nu eveneens beschikbaar. Deze ketting, die nog een stapje verder gaat dan de ketting die gebruikt wordt voor e-bikes, is speciaal bedoeld voor elektrische transport- of lastfietsen waar extra grote krachten kunnen optreden. Vanzelfsprekend zijn er ook juiste gereedschappen en accessoires beschikbaar.
Meer productielocaties
KMC Chain heeft de toegenomen wereldwijde vraag naar kettingen en bijbehorende producten aangegrepen om de productielocatie uit te breiden. Naast de productie in Taiwan is een nieuwe ontwikkeling dat nu ook in Europa wordt geproduceerd. Fietskettingen zijn natuurlijk de core business, maar er is ook een programma van chain rings en sprockets om de kwaliteiten van een goede ketting tot zijn recht te laten komen. De chain rings worden bijvoorbeeld in Europa gemaakt. Tegelijkertijd zijn deze chain rings voor de distributie nu ook beschikbaar in verpakkingen van 25 stuks. Dit zorgt natuurlijk ook voor minder verpakkingsafval.
Oog voor milieu
Wat afval betreft: een van de aandachtspunten voor KMC Chain is de impact van hun producten op het milieu. Er waren al grootverpakkingen die 50 meter ketting kunnen bevatten, goed voor 35 complete fietskettingen. Op die manier houdt u geen losse stukjes ketting over. Maar daar houdt het niet mee op. De losse kettingen zijn natuurlijk wel individueel verpakt en door het gebruikte vet zijn de kartonnen verpakkingen niet ideaal recyclebaar. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van PP beter is dan karton. Dat heeft echter (onterecht) een mindere naam als het gaat om milieuvriendelijkheid. Een nieuw initiatief is het gebruik van niet-petroleum gebaseerde smeermiddelen, zoals wax, waardoor de hanteerbaarheid beter wordt en de impact op het milieu kleiner. Dat het milieu door KMC Chain zeer serieus genomen wordt, blijkt ook uit het feit dat ze sinds kort is aangesloten bij het Justdiggit, een non-profit initiatief dat zich inzet om klimaatverandering tegen te gaan door Afrika te vergroenen.
Chainology
Het hebben van goede producten is natuurlijk essentieel, maar de voorlichting over deze producten is minstens zo belangrijk. KMC Chain is daarom al een aantal jaren aan de weg aan het timmeren met het kanaal Chainology op het kennisplatform Myagi. Hier biedt KMC Chain dealers en fabrikanten directe toegang tot hun aandrijflijn know-how. Video tutorials, datasheets en productinformatie helpen bij het opbouwen of verdiepen van kennis van dit onderwerp en versterken door gedegen adviesvaardigheden de KMC Chain klantrelatie. Voor degenen die Chainology nog niet kennen is er de mogelijkheid hiermee kennis te maken door een gratis account aan te maken voor deze online leeromgeving.
“We zien ook dat de chatfunctie op de website goed gevonden wordt”, vertelt Sylvie. “Productvoorlichting blijft van groot belang wanneer je zulke hoogwaardige producten hebt. Door die hoogwaardige producten zie je dat er kopie-producten worden aangeboden, die wel op onze producten lijken wat uiterlijk betreft, maar duidelijk mindere specificaties hebben. Kennis over onze producten draagt eraan bij om kopie-producten te weren. Met de 10.000 km- fietsketting, die KMC Chain het afgelopen jaar geleverd heeft, is het van groot belang dat onze klanten ons makkelijk weten te vinden.”
Bike park
‘The proof of the pudding is in the eating’, zouden de Engelsen zeggen. Oftewel, vrij vertaald, alleen de praktijk laat zien hoe goed iets echt is. Producten worden natuurlijk in de fabriek en tijdens de ontwikkeling tot in den treure getest, maar de realiteit laat uiteindelijk zien wat de werkelijke waarde van al die testen was. Dat geldt ook voor kettingen, chain rings en sprockets die onder de meest uiteenlopende omstandigheden gebruikt worden. KMC Chain Europe is daarom erg blij dat er naast
het nieuwe pand ruimte is gevonden voor de realisatie van een ‘bike park’. Hier kunnen de product tests uitgevoerd worden onder omstandigheden zoals die in de praktijk voorkomen. Bovendien worden hier combinaties van Europese en Taiwanese producten getest. Na de verbouwing en herinrichting van het nieuwe pand kan ook dit bike park nu snel gerealiseerd worden. De laatste hand hieraan wordt/werd in september/oktober 2022 gelegd.
Rust op de fietsmarkt
De afgelopen jaren waren door Covid, materiaaltekorten en een gebrek aan transportcapaciteit voor de hele branche nogal heftig. De leverbaarheid van fietsen en gerelateerde producten was vaak erg problematisch. De gehele fietsproductie van 2021 was ‘over sold’, er was meer besteld dan er geproduceerd werd. En dan moesten die fietsen vaak nog van de andere kant van de wereld komen,
wat ook weer een uitdaging was. KMC Chain voorziet dat wat beschikbaarheid van producten het weer terug gaat naar de oude situatie. Dat zal uiteindelijk weer wat rust brengen op de fietsmarkt, wat iedereen ten goede komt.
Link to Perfection
Met de bijna afgeronde verhuizing en met het extra aangetrokken personeel is KMC Europe nog beter in staat hun rol als ‘Link to Perfection’ naar alle fietsers, alle fietsenwinkels en alle fietsfabrikanten te vervullen. For any system. For any bike. For any purpose.•