KMC Chain Europe, gevestigd in Heerenveen en met hoofdvestiging in Taiwan, gaat verhuizen. De huidige vestiging werd nu wel echt te krap. Vanuit Heerenveen vindt de distributie plaats naar fietsfabrikanten en distributeurs. Daarnaast worden kettingen op maat gemaakt en voorverpakt voor de OEM klanten.
Tekst: Ward Maas
Met de geplande ingebruikname van de nieuwe kettingknip en -verpakkingslijn was het onvermijdelijk om naar een grotere locatie uit te gaan kijken. Deze knip- en verpakkingslijn, ontworpen en gebouwd door het Eindhovense TSG, knipt een ketting op iedere gewenste lengte voor ieder merk of OEM klant en verpakt deze daarna. Hierdoor is KMC Chain in staat op flexibele wijze in te spelen op de behoefte van de markt. Gelukkig bleek vlak in de buurt een 3000 vierkante meter groot pand beschikbaar. Ruim tweeënhalf keer zo groot als de huidige locatie. Het magazijn en het bedrijfsbureau zijn al verhuisd.
“We zijn er heel erg blij mee zoals dat is gegaan”, aldus Sylvie Bakker, marketing manager van KMC Chain. “Door de groeiende vraag en bijbehorende leveringen zou het op dit moment echt niet meer passen. Nu kunnen we beter in alle vraag voorzien.”
‘Voor KMC Chain is er ondanks de drukte nog steeds ruimte voor innovatie en nieuwe producten’
Met die toegenomen vraag is het belang van een nog beter georganiseerde logistiek toegenomen. Er is meer personeel aangenomen in magazijn en ondersteuning. Arjen Veenstra is aangetrokken als manager logistics om dat proces verder uit te bouwen. De verwachting is dat midden juli ook alle kantoorfuncties worden verhuisd naar de nieuwe locatie. Daarmee wordt een nieuwe stap gezet in de geschiedenis van KMC Chain. Die begon in 1994 op een achterkamer in Rotterdam waarna, na een korte tussenperiode in Lelystad, het huidige pand in Heerenveen betrokken werd waar het nu al 25 jaar zit.
“Wanneer de nieuwe kantoren deze zomer klaar zijn, zit alles weer bij elkaar. Dan zijn we ook weer op tijd klaar voor bijvoorbeeld de VeloVak in Gorinchem. Daar staan we niet alleen met een stand, maar geven we ook workshops”, vertelt Sylvie. “Het blijft van groot belang onze klanten voor te lichten over onze producten. Wanneer je producten hebt die kwalitatief hoogwaardig zijn, zoals de e101 EPT ketting die gegarandeerd 10.000 kilometer meegaat, is het niet verwonderlijk dat je kopieproducten op de markt krijgt. De recent geïntroduceerde chatfunctie op onze website bewijst daar al zijn waarde. Veel klanten vragen ons daar om advies. We zien deze ondersteuning als een extra naast het bestaande Myagi platform dat we gebruiken om de juiste kennis op het juiste moment bij de vakhandel te krijgen. Met een app voor de vakhandel verschaffen we niet alleen up-to-date informatie over de KMC Chain producten, maar laten we de gebruiker ook actief weten wanneer er nieuws is dat direct bekend moet zijn.”
De vraag naar fietsen en fietsonderdelen is op dit moment erg hoog. Net als in veel andere industrieën zijn er kraptes in de levering van onderdelen. Wanneer een bepaald key onderdeel niet geleverd kan worden, kan een bepaalde fiets niet geproduceerd worden. Dat is niet alleen vervelend voor die fabrikant en zijn klanten, maar ook voor de toeleveranciers die wel kunnen leveren. Het betekent dat geplande leveringen omgegooid moeten worden. KMC Chain staat constant in contact met de productie in Taiwan. Dat zorgt ervoor dat niet alleen de juiste producten geleverd worden, maar ook dat daar waar nodig de nieuwe kettingknip- en verpakkingslijn flexibel ingezet kan worden zodat zo optimaal mogelijk geleverd kan worden.
Voor KMC Chain is er ondanks de drukte nog steeds ruimte voor innovatie en nieuwe producten. Zo zijn de eerste leveringen van de Cargo ketting onderweg. Deze ketting is speciaal bedoeld voor de elektrische transport-of lastfiets. Een elektrische fiets belast natuurlijk een ketting al zwaar, maar bij beladen fietsen wordt een ketting nog eens extra zwaar belast. KMC Chain heeft als de grootste fietskettingenproducent ter wereld afgelopen jaar meer dan 10.000 kilometer ketting geleverd. Met de feestelijke opening van het nieuwe pand zijn ze helemaal klaar voor een volgende stap als ‘Link to Perfection’.