De gespecialiseerde groothandel in fietsen, onderdelen en accessoires van Louis Verwimp BV bestaat vijftig jaar. Het jaar 2020 zou een feestelijk jaar moeten worden, maar alle festiviteiten zijn omwille van corona geannuleerd. Toch werd het een jaar van recordomzetten en alle zeilen bijzetten om aan een exploderende vraag te kunnen voldoen. Toeval of niet, maar Louis Verwimp BV had de afgelopen jaren sterk ingezet op automatisering en kon hierdoor snel schakelen om zo elke klant met de kenmerkende Brabantse gemoedelijkheid persoonlijk te bedienen. BikesBusiness sprak met Louis en Martijn Verwimp, eigenaars en Willy Senders, financieel directeur van Louis Verwimp BV over persoonlijke service en topmerken.
De vader, Louis Verwimp sr., begon in 1970 samen met zijn vrouw een groothandel. Al snel werd de garage bij het eigen huis te klein. Er volgden enkele aanbouwen, maar in de jaren tachtig verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie op het industrieterrein in Valkenswaard. Verwimp jr.: “Van een regionale onderneming groeide Verwimp BV uit tot een grote speler in de Benelux en Frankrijk.” Hierdoor kon er wederom enkele malen worden uitgebouwd. Rond de eeuwwisseling werd het magazijn nogmaals uitgebreid en in 2015 werden kantoren bijgebouwd en het hele pand gemoderniseerd.
Automatisering en persoonlijke service
“Bij Louis Verwimp BV is de klant geen nummer”, zegt Senders. “We zetten steeds in op klantgerichte dienstverlening.” Een sprekend voorbeeld hiervan is het nieuwe online portal als visitekaartje van een groots aangepakt automatiseringsproces. Met allerlei handige features kan de klant heel veel informatie halen uit het programma, op elk moment van de dag en op elk apparaat dat hij gebruikt, gsm, tablet of PC. Denk hierbij aan bestellen, facturen, back orders, track & Trace en ook aan retouren is gedacht. Vandaag voor 18:00 uur besteld betekent meestal morgen het product in huis”, aldus Senders.
De online portal werd een doorslaand succes, juist in coronatijd. “We hebben het jubileumfeest moeten uitstellen vanwege de corona en we vreesden even voor een verloren jaar”, zegt Verwimp jr. “Niets bleek minder waar. Dit jaar is het een gekkenhuis, het bedrijf heeft een kleine vijftig mensen in dienst en die hebben alles op alles moeten zetten om alles op tijd uitgeleverd te krijgen. “De levertijden lopen hoe dan ook op”, vertelt Martijn Verwimp “Veel producenten kunnen helaas niet nog sneller leveren dan zij nu al doen.”
Drie topmerken
Verwimp BV heeft drie grote topmerken in het assortiment. Bikkel Bikes is een Nederlands merk met een compleet assortiment aan hybride fietsen en e-bikes. De elektrische fietsen hebben een actieradius tot maar liefst 150 kilometer en zijn herhaaldelijk in de prijzen gevallen bij onafhankelijke testen, waaronder die van de ANWB. Bikkel Bikes worden onder andere verkocht in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
Naast het Nederlandse Bikkel Bikes levert Verwimp BV nog twee grote merken: het Nederlands-Tsjechische Superior is uitgegroeid tot een groot merk op het gebied van sportieve fietsen en e-bikes. Met een productie van 200.000 fietsen op jaarbasis is het een zeer grote speler op de Midden-Europese markt. De collectie bestaat uit circa 150 modellen. Het mountainbikeassortiment is omvangrijk en behoort tot het betere segment.
Ook Rock Machine is een Nederlands-Tsjechisch merk. Hierbij draait het om pure beleving. Dit merk zoekt de grenzen op in extreme sportbeleving. Het merk levert verder sportieve e-bikes die zijn uitgerust met geavanceerde technologie: een sterk staaltje van internationale samenwerking op het gebied van moderne fietsen.
“Het succes van Verwimp BV blijft de klantgerichtheid”, zegt Louis Verwimp Jr. “De Brabantse gemoedelijkheid én de persoonlijke service van ons hele team vormen de basis van de hele bedrijfsvoering van Verwimp BV.”•